Gå til innhold

Å gi ut egen diktsamling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lenge drømt om å gi ut min egen bok, men tenkt at "Hallo - du er da ikke noe bedre enn andre til å uttrykke deg", "Det vil bli en fiasko", "Det er å utlevere det innerste, -det tør jeg ikke" osv osv osv av negative, nedrakkende ting.

Men har omsider tørt å vise frem noe av det jeg har skrevet og fått veldig positive tilbakemeldinger. To av dem sa også at jeg burde gi ut bok, uten at jeg har sagt noe om noe sånt!

Dette var jo virkelig å helle bensin på bålet.

Lurer derfor på hvordan går med frem for å få til noe sånt?

Hvordan finner man "riktig" forlag som kanskje vil gi det ut?

Sender man til et og et forlag eller kan man sende til fler på en gang?

Hvordan velger jeg ut hva jeg vil sende inn? Bør jeg holde meg til et tema som en rød tråd eller skal jeg sende inn de jeg synes er best?

Hvordan kan jeg forberede meg på nedturene med avslagene som vil komme for å ikke gå rett i kjelleren og miste all tro på denne drømmen?

Bør jeg sende med de bildene jeg håper jeg kan bruke som illustrasjon til enkelte av diktene eller skal jeg vente å se om de liker diktene først?

Kort sagt jeg lurer på ALT rundt det å gi ut egne dikt. Syns det er kjempe skummelt å skulle utlevere meg selv sånn, men har likevel veldig lyst. Kan ikke tenke meg noe kulere enn å stå der med min egen bok i hånda!! :D

Anonym poster: 5a3ee0fcc8941be0b30d66771cc91399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer derfor på hvordan går med frem for å få til noe sånt? Skriv, skriv, skriv, les masse poesi, og skriv skriv skriv, les igjen! Det er et viktigste du kan gjøre for å bli en god skribent.

Hvordan finner man "riktig" forlag som kanskje vil gi det ut? Bruk nettet, sjekk hvilke forlag som gir ut poesi og diktsamlinger. Ofte er det best å prøve de små forlagene først. F.eks Flamme eller Oktober.

Sender man til et og et forlag eller kan man sende til fler på en gang? Dette er jeg ikke sikker på. Men jeg tror ikke det har noe å si om du sender inn til flere, men på den andre siden er det kanskje lettere å ha orden på ting om du bare sender til ett av gangen.

Hvordan velger jeg ut hva jeg vil sende inn? Bør jeg holde meg til et tema som en rød tråd eller skal jeg sende inn de jeg synes er best? Dette kommer vel an på hva du selv vil gjøre. Men ofte synes jeg det gjør seg veldig bra om diktene på en eller annen måte er knyttet tematisk til hverandre. Uten å gjøre det overtydelig.

Hvordan kan jeg forberede meg på nedturene med avslagene som vil komme for å ikke gå rett i kjelleren og miste all tro på denne drømmen? Du bør tenke på at forlagene får svært mange bidrag, og at det ikke er mulig for dem å trykke alle. Nåløyet er smalt. Du bør se på det som en inspirasjon til å jobbe videre og hardere, ikke som en invitasjon ned i kjelleren. :) Det kan være lurt å sende inn enkeltbidrag til ulike litterære tidsskrift før du sender inn hele stasen til et forlag. Tidsskriftene gir som regel grundige tilbakemeldinger på det folk sender inn, så du kan lære mye, uansett om du blir trykket eller ei.

Bør jeg sende med de bildene jeg håper jeg kan bruke som illustrasjon til enkelte av diktene eller skal jeg vente å se om de liker diktene først? Nei det vil jeg ikke anbefale deg. Forfatterne har sjelden noen særlig kontroll over hva som brukes som illustrasjon, så der ville jeg ventet og sett om de ville trykke deg først.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, sol87!

Tar gjerne i mot flere innspill fra de som måtte ha noe å si om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fler som har noen tips/ råd/ innspill på veien??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...