Gå til innhold

Litt inspirert: Hvorfor drikker du deg full/brisen?

Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Eg drikk aldri alkohol. Har prøvd, fordi eg var nysgjerrig, då eg var i slutten av tenåra/starten av 20-åra. Men eg likar ikkje smaken, i tillegg til at eg har dårlege erfaringar med andres alkohol(mis)bruk.

Likevel har eg ikkje problemer med at andre drikk alkohol. Drar gjerne på fest, og har det akkurat like gøy og slår meg like mykje laus som dei som drikk alkohol. Før opplevde eg ein del drikkepress, men no er det så mange år sidan eg har drukke alkohol at folk har gjeve opp å tilby meg alkohol. Eg er oppteken av at det skal vera like normalt å ikkje drikke alkohol, som å drikke alkohol! Dei fleste verkar å tru at alle drikk alkohol, og ein vert sett på som litt rar om ein ikkje gjer det. Overfor ukjende må eg gjerne forklare kvifor eg ikkje drikk alkohol, mange trur visst at folk som ikkje drikk er tørrlagte alkoholikarar eller ekstremreligiøse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg drikk aldri alkohol. Har prøvd, fordi eg var nysgjerrig, då eg var i slutten av tenåra/starten av 20-åra. Men eg likar ikkje smaken, i tillegg til at eg har dårlege erfaringar med andres alkohol(mis)bruk.

Likevel har eg ikkje problemer med at andre drikk alkohol. Drar gjerne på fest, og har det akkurat like gøy og slår meg like mykje laus som dei som drikk alkohol. Før opplevde eg ein del drikkepress, men no er det så mange år sidan eg har drukke alkohol at folk har gjeve opp å tilby meg alkohol. Eg er oppteken av at det skal vera like normalt å ikkje drikke alkohol, som å drikke alkohol! Dei fleste verkar å tru at alle drikk alkohol, og ein vert sett på som litt rar om ein ikkje gjer det. Overfor ukjende må eg gjerne forklare kvifor eg ikkje drikk alkohol, mange trur visst at folk som ikkje drikk er tørrlagte alkoholikarar eller ekstremreligiøse.

For meg er det like normalt å drikke alkohol som å ikke gjøre det. Og ja, det er tungvindt når folk lurer på hvorfor du ikke skal ha vin.

Jeg drikker kun alkohol i gode venners selskap.

Jeg har sett nok folk røpe saker som aldri skulle vært røpet etter noen glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Du er ekstrem når du sier at vi lever i en boble hvis vi mener det finnes noe positivt med alkohol. Det gjør deg både ekstrem, samt at du mener din sannhet er gjeldende også for oss. Hva med vår sannhet om at vi faktisk finner noe positivt med alkohol?

Gawd, hvor mange skal du egentlig kategorisere som ekstreme? Må være veldig deilig å bare avfeie det du ikke liker som ekstremt.

Har alltid lurt på hvorfor mange har så stor trang til å beskytte det som mange ser på som den hellige og opphøyde alkoholen som ikke under noen forutsetning kan kritiseres. Alkohol er ren gift, og kroppen oppfatter det som gift. Man sløver kroppen sin, og er ikke fullstendig tilstedeværende lenger, selv ved minimal konsumering. Den store majoriteten er enig om at stoff er kjempefarlig, men alkohol er ikke det samme? Blir litt som at man ikke liker negre, men nabonegeren er jo unntaket siden han oppfører seg bra. :klo:

Jeg kan fint finne på å drikke 1-5 fancy drinker, eller ta meg noen cidere, eller vin, jeg har ikke allverdens imot alkohol, men herregud, alkohol-inntak får mange av oss til å oppføre oss som mongise bavianer. Jeg er ikke akkurat stolt av røykingen heller, den får meg til å virke veldig ukul - hadde bare vært teit om jeg forlangte at det var noe bra med røyking - utenom at det roer nervene mine til tider og at det kan være sosialt? Noen liker til og med smaken :biggrin:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker av to årsaker.

Noen ganger fordi jeg slapper av mer og ikke blir så stiv.

De aller fleste gangene fordi ulike typer alkohol er godt. En kald pils i sommersola. Vin som virkelig hever et måltid. Stitte på den lokale puben med venner og nyte en god øl.

Anonym poster: 635ea7010ff0a1b1f3adc9d71e530fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gawd, hvor mange skal du egentlig kategorisere som ekstreme? Må være veldig deilig å bare avfeie det du ikke liker som ekstremt.

Har alltid lurt på hvorfor mange har så stor trang til å beskytte det som mange ser på som den hellige og opphøyde alkoholen som ikke under noen forutsetning kan kritiseres.

Tabris sier ikke at man ikke skal kunne kritisere alkoholbruk, bare at det er en manglende balanse i innlegget hun svarer på. Vet ikke om jeg vil kalle innleggene til OPIgirl i denne tråden som en form for ekstremisme, men hun har veldig rigide meninger om temaet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Tabris sier ikke at man ikke skal kunne kritisere alkoholbruk, bare at det er en manglende balanse i innlegget hun svarer på. Vet ikke om jeg vil kalle innleggene til OPIgirl i denne tråden som en form for ekstremisme, men hun har veldig rigide meninger om temaet.

De fleste har like "rigide" meninger rundt hasj, LSD, Ecstasy, Xanor osv. Jeg ser ikke helt hva som er galt med OPIgirls meninger? Hvorfor skal man bli påtvunget et balansert syn på alkoholbruk, mens alt annet er forbudt å ytre seg positivt rundt siden det er et lite fåtall som blir avhengige?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker fra tid til annen med venner , jentegjengen eller kolleger tar en fest , det er for meg ett hyggelig avbrekk fra hverdagen , er jeg brisen får jeg enda dårligere humor , skravler enda mer , danser enda dårligere og har det enda litt artigere en når jeg er på fest og velger å drikke alkeholfritt .( f. eks fordi jeg ikke har barnevakt over natta) Jeg drikker kanskje 6 ganger i året , og de festene - sammenkomstene er som regel så hyggelige att jeg må dra på smilebåndet flere dager etterpå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har like "rigide" meninger rundt hasj, LSD, Ecstasy, Xanor osv. Jeg ser ikke helt hva som er galt med OPIgirls meninger? Hvorfor skal man bli påtvunget et balansert syn på alkoholbruk, mens alt annet er forbudt å ytre seg positivt rundt siden det er et lite fåtall som blir avhengige?

Ikke at jeg har noe med det, men Tabris har da ikke sagt at alkoholbruk ikke skal kunne kritiseres? Det var det som var mitt poeng. Det du snakker om her, er avporing.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på fylla også da. Det er ikke kult med julefeiringer hvor pappa dritings tråkker på julepresangene og mamma begynner å strippe for nissen. Alt ender med slosskamp og juletreet vælver og politi og skriking og det som verre er, ja det kan jeg skjønne er traumatisk.

En normal omgang med alkohol, hvor man bare bli snill og ikke slem, ja den går an. Selvfølgelig er jo alle enige om at det er selvbedrag og ruse seg på alkohol.

Men gi meg en eneste tanke mennesker har som ikke er overtro da? Man tror alkoholen gjør godt, javel, dermed blir alkohol forbundet med kos.

Andre mennesker kan forbinde alkohol med vold og slossing, men bryr mennesker som drikker seg virkelig om det? Er man ikke heller likegyldig til andre folks problemer? Sier man ikke til og med til sånne folk at "de har seg selv å takke"!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre er jo nissen en alkis. Han vil gjerne ha litt juleaqavite for å komme tilbake tilbake neste år, og på juleølet er det jo bildet av nissen.

Hvorfor er nissen alltid sliten når han kommer? Trøtt og uopplagt? Ikke rart at han må ha en dram for å orke å spasere videre. Vi voksne er eventyrere når vi forteller barna oppdragelser og forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker veldig sjelden. Drakk mye mer før. Har ca samme grunner som deg til å ikke drikke; blir ekstremt sliten/dårlig og sover dårlig selv av små mengder, blir lei meg/deprimert osv.

Men grunnen til at jeg av og til tar noen glass, og grunnen til at jeg drakk mer før er/var utelukkende for å være "med", for å lettere bli kjent (jeg er litt forsiktig og tilbakeholden som person), og kanskje viktigst av alt, det gjør det lettere for meg å bli kjent med menn:P

Nå overskygger alle de negative sidene den bittelille positive siden ved alkohol for meg, derfor drikker jeg veldig sjelden.

Anonym poster: 32a8ad867e662a5f67488579f227085c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker veldig sjelden. Drakk mye mer før. Har ca samme grunner som deg til å ikke drikke; blir ekstremt sliten/dårlig og sover dårlig selv av små mengder, blir lei meg/deprimert osv.

Men grunnen til at jeg av og til tar noen glass, og grunnen til at jeg drakk mer før er/var utelukkende for å være "med", for å lettere bli kjent (jeg er litt forsiktig og tilbakeholden som person), og kanskje viktigst av alt, det gjør det lettere for meg å bli kjent med menn:P

Nå overskygger alle de negative sidene den bittelille positive siden ved alkohol for meg, derfor drikker jeg veldig sjelden.

Anonym poster: 32a8ad867e662a5f67488579f227085c

Fordelen med å drikke er at uansett hva du gjør så lenge det lukter alkohol av deg så tror andre mennesker at det er fylla og ikke du som gjorde handlingen.

Det er genialt når du skal pelle på folk du ikke tør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Det er forskjell på fylla også da. Det er ikke kult med julefeiringer hvor pappa dritings tråkker på julepresangene og mamma begynner å strippe for nissen. Alt ender med slosskamp og juletreet vælver og politi og skriking og det som verre er, ja det kan jeg skjønne er traumatisk.

En normal omgang med alkohol, hvor man bare bli snill og ikke slem, ja den går an. Selvfølgelig er jo alle enige om at det er selvbedrag og ruse seg på alkohol.

Men gi meg en eneste tanke mennesker har som ikke er overtro da? Man tror alkoholen gjør godt, javel, dermed blir alkohol forbundet med kos.

Andre mennesker kan forbinde alkohol med vold og slossing, men bryr mennesker som drikker seg virkelig om det? Er man ikke heller likegyldig til andre folks problemer? Sier man ikke til og med til sånne folk at "de har seg selv å takke"!?

Veldig bra innlegg som står i samspill med min "sannhet"!

Men tror du virkelig at folk flest forstår at det er selvbedrag?? Det er nettopp det jeg synes mangler, men forstår også at det er mange som heller vil innbille seg at det ligger langt flottere motiver bak å drikke.

Jeg må drikke meg så dritings at all bevissthet forsvinner før jeg oppfører meg i utakt med normer og andre regler i samfunnet. Som å være høflig, holde døren oppe for andre, og å vente i dokø. Har vært wasted en gang i mitt liv, og da ble jeg veldig medgjørlig - ikke sint eller sprø. :-D Det er gøyest å være sprø edru, hvis jeg skulle ta den ut i påvirket tilstand føler jeg meg feig. Kanskje min oppfattelse er helt ute på viddene :klo:

edit: liten pirkefeil

Endret av Valiumsjunkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valiumsjunkie

Ikke at jeg har noe med det, men Tabris har da ikke sagt at alkoholbruk ikke skal kunne kritiseres? Det var det som var mitt poeng. Det du snakker om her, er avporing.

Hmz, da beklager jeg avsporingen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påtvinger henne ikke mine meninger men påpeker at det som ved alt annet i livet så er det nyanser, det er ikke slik at om man drikker så er man alkoholiker eller så er man avholds.

Det er mulig å ha et balansert syn på alkohol, og det jeg påpekte er at hun er farget av alle sine negative erfaringer og derfor viser et svært negativt syn på alkohol med de årsakene bak. Jeg har en helt annen oppfatning fordi jeg har sett "begge" sider av medaljen og vet at det kan både nytes og misbrukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg som står i samspill med min "sannhet"!

Men tror du virkelig at folk flest forstår at det er selvbedrag?? Det er nettopp det jeg synes mangler, men forstår også at det er mange som heller vil innbille seg at det ligger langt flottere motiver bak å drikke.

Jeg tror ikke mennesker flest er selvransakende eller reflekterer noe videre over hvorfor dem drikker.

Ja, de får bedre selvtillit, - jo de blir litt kåtere, javisst blir man litt mer lysten? Å så godt man liker hverandre da? Så hyggelig stemning, kanskje man til og med synger noen julesanger for å virkelige ivereta de hyggelige tradisjonene?

Man åpner seg og blir litt gladere.

Særlig kvinner ser ut til å le under alkoholrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gawd, må være veldig deilig å bra strø om seg med overdrivelser og stråmenn som ikke har rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker meg brisen/full fordi det er morsomt. Skjer så og si aldri at jeg drikker meg av beina, så it's all good! Drikker ikke alene, bortsett fra de gangene jeg tar meg en drink mens jeg ordner meg før jeg drar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Gawd, må være veldig deilig å bra strø om seg med overdrivelser og stråmenn som ikke har rot i virkeligheten.

Hey, nå beskrev du deg selv! :biggrin:

Jeg ønsker litt edruelige meninger rundt det, akkurat som du etterstreber. Det er alkoholbrukerne som sitter på definisjonsmakten, og det positive rundt drikking blir prakket på en av omgivelsene, med mindre man vokser opp i et antialkohol-hjem. De positive sidene er så og si underforstått. Slik sett har egentlig OPIgirl forfriskende meninger rundt det, selv om det er ensidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg føler ikke jeg blir prakket på noe som helst - kanskje bortsett fra moraliseringer om hvor fælt det er å røre noe som helst form for alkohol i julen.

Ellers er det sjelden jeg anser ensidige meninger og bastante påstander som forfriskende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...