Gjest Badebuksa Skrevet 23. desember 2012 #1 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg er ikke hard på flaska selv, men veit at mange er det. Og noen er mindre harde på flaska. Jeg har aldri likt alkohol, hva det gjør med kroppen. Man mister kontroll, får en ekkel, forferdelig kilende følelse i kroppen (føles ut som restless legs i hele kroppen, jo!) og man blir trøtt og sliten. Eller, jeg blir det! Så jeg liker ikke alkohol, og er nysgjerrig på hva de som liker alkohol veldig godt og som (mis)bruker det føler om saken. Hvorfor drikker du alkohol til du er brisen, og eventuelt full? Hvorfor gjør du det? Hva får du ut av det, som er så fantastisk? Er det for å glemme hverdagens sorger? Er du deprimert? Kjeder du deg? Synes du det er tøft? Er du utsatt for "drikkepress"? Synes du det er deilig å være trøtt? Tar du hensyn, eller sitter du gjerne aleine og drikker til du ikke ser flaska lenger? Vil gjerne ha ordentlige svar fra folk som har lov til å drikke alkohol (over 18 år). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #2 Del Skrevet 23. desember 2012 Jente/kvinne 25. Jeg drikker utelukkende fordi smaken er god, men tidligere drakk jeg for å glemme, for å føle meg nummen, for å overskygge ting i hverdagen. Noe som slo 10 ganger hardere igjen dagen derpå. Nå tar jeg et lite glas whisky i godt lag med venninner, og drikker meg ikke full lenger, har intet ønske eller behov for det. Morro har vi det uansett, drikking alene gjør jeg ikke mer, jeg vet det var fordi jeg hadde problemer. Nå er det over. Anonym poster: 83675b44c9b9a0aec4b51007f0540b20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ludopluto Skrevet 23. desember 2012 #3 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg liker å drikke litt vin eller øl,bare til jeg er brisen!Liker følelsen og jeg slipper meg litt mer løs. Men jeg hater å miste kontrollen,derfor drikker jeg meg aldri sanseløst full. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trivia Skrevet 23. desember 2012 #4 Del Skrevet 23. desember 2012 Hvorfor drikker du alkohol til du er brisen, og eventuelt full? Hvorfor gjør du det? Hva får du ut av det, som er så fantastisk? Er det for å glemme hverdagens sorger? Er du deprimert? Kjeder du deg? Synes du det er tøft? Er du utsatt for "drikkepress"? Synes du det er deilig å være trøtt? Tar du hensyn, eller sitter du gjerne aleine og drikker til du ikke ser flaska lenger? Vil gjerne ha ordentlige svar fra folk som har lov til å drikke alkohol (over 18 år). Jeg reagerer litt på innlegget ditt da du vinkler alkoholbruk på en ensidig negativ måte. Jeg drikker ikke for å glemme, jeg drikker ikke fordi jeg er lei meg. Jeg drikker øl og vin til maten fordi det utfyller måltidet. Jeg drikker gjerne for å bli brisen fordi det er gøy å sitte i festlig lag med andre mennesker og le og skråle litt. Jeg drikker champagne når jeg vil feire, vin når jeg vil mimre. Det er det da absolutt ingenting galt med. Så av alle de spørsmålene du skisserer er det ikke et jeg kan svare på. Jeg drikker fordi jeg liker det. Jeg synes det er trist at mennesker som deg, som avstår fra alkohol, skal fremstille alkoholbruk som utelukkende negativt. Det er det nemlig ikke. Jeg har erfart misbruk i egen familie, så jeg er klar over at det er mange som ikke drikker med måte. Men å fremstille oss alle som deprimerte og svake fordi vi liker å drikke alkohol, det er umodent og lite konstruktivt. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 23. desember 2012 #5 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg reagerer litt på innlegget ditt da du vinkler alkoholbruk på en ensidig negativ måte. Jeg drikker ikke for å glemme, jeg drikker ikke fordi jeg er lei meg. Jeg drikker øl og vin til maten fordi det utfyller måltidet. Jeg drikker gjerne for å bli brisen fordi det er gøy å sitte i festlig lag med andre mennesker og le og skråle litt. Jeg drikker champagne når jeg vil feire, vin når jeg vil mimre. Det er det da absolutt ingenting galt med. Så av alle de spørsmålene du skisserer er det ikke et jeg kan svare på. Jeg drikker fordi jeg liker det. Jeg synes det er trist at mennesker som deg, som avstår fra alkohol, skal fremstille alkoholbruk som utelukkende negativt. Det er det nemlig ikke. Jeg har erfart misbruk i egen familie, så jeg er klar over at det er mange som ikke drikker med måte. Men å fremstille oss alle som deprimerte og svake fordi vi liker å drikke alkohol, det er umodent og lite konstruktivt. Hva skal man skrive da? Hm? "Drikker du fordi det er så herlig og givende?", "Drikker du fordi det løser verdensproblemer?", "Drikker du fordi du er stolt av å ha gitt 1500 kr til kirkens nødhjelp i juletidene?" Det er en negativ tråd, den er gjennomsyret av mitt syn på alkohol, og som sagt inspirert. Av de trådene som omhanlder jula og alkohol, folk som opplever at andre ikke tar hensyn, sitter og drikker og slenger spydige kommentarer. Jeg har ikke møtt 1 person som ikke oppfører seg ubehagelig som brisen/full. Jeg har møtt mange, altså! Mange! Jeg kunne tatt eksempler, men føler det er upassende, ønsker bare å snakke om hovedinnlegget. Og jeg kan spørre deg, ja, jeg tror på at du liker det og at du har en positiv følelse ift alkohol (det skal du så absolutt få lov til også, og det respekterer jeg at du har!), men hvorfor liker du det? Kan du beskrive hvorfor du liker å drikke alkohol? Hva er det som gjør at du ønsker å drikke alkohol og ser på det som noe positivt? Jeg prøvde å slenge ut spørsmål for å se om det var det folk hang seg på eller om det er andre grunner, det er lov å komme med egne grunner til hvorfor en liker å drikke alkohol, hovedpoenget og det jeg ønsker å vite er hvorfor folk gjør det, ikke om de gjør det fordi de er deppa. Bare grunnen til at de drikker alkohol til de er brisne/fulle. Og til de som er over gjennomsnittet glade i tskjeer: Nei, det er ikke snakk om å ta seg en øl (med mindre man tåler alkohol såpass dårlig at man blir full av 1 øl, da). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 23. desember 2012 #6 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg drikker fordi det er godt med et lite avbrekk fra en ellers så tung hverdag. Det er godt å slippe seg litt løs, være barnslig, ta av på dansegulvet, synge og le. Man blir mer åpen og glad. Jeg liker ikke å bli for full, men å være brisen/småfull er godt. Nå drikker jeg ikke særlig ofte lengre, og jeg drikker kun hvis målet er å ha det morsomt med venner. De gangene jeg har drukket fordi jeg har hatt det jævlig, har endt opp med alkoholforgiftning og det var ikke særlig gøy. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trivia Skrevet 23. desember 2012 #7 Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) Jeg var avholds frem til jeg var over tjue, nettopp fordi jeg var som deg. Likte ikke alkohol. Likte ikke fulle mennesker. Men det går an å drikke uten å bli så full at man ikke klarer å beherske seg. Jeg er kjempeglad i forskjellige typer øl. Ingenting slår en utepils den aller første vårdagen. Da er sommeren på vei. Ei heller er det feil med et glass kald hvitvin en varm sommerdag, eller varm gløgg nå i julehøytiden. Jeg kan ramse opp i evigheter. Alkohol virker avslappende, det er en rus jeg liker. Jeg er ikke alene om det. Jeg forstår hva du mener når du sier du ikke liker å være edru sammen med mennesker som har drukket, men det gjelder de fleste. Å drikke alkohol er noe jeg gjør fordi det gir meg noe positivt. Men, man skal ikke drikke for å slukne sine sorger. Man skal drikke for å feire. Følger man den regelen unngår man mye negativt. Endret 23. desember 2012 av Trivia 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #8 Del Skrevet 23. desember 2012 Da jeg begynte å drikke (16 år) gjorde jeg det fordi jeg var nysgerrig på hvordan kroppen reagerte. Nå drikker jeg i sosiale situasjoner en gang i blant. Alkohol forsterker følelser, så i hyggelig selskap blir det ofte enda hyggeligere med litt alkohol. Jeg er egentlig ganske stille og er redd for å si noe dumt når jeg er med folk jeg ikke kjenner så godt. Etter et par enheter blir jeg mer pratsom og mindre selvkritisk, på en positiv måte. For mye alkohol er morsomt der og da, men etterpå merker jeg at jeg burde drukket mindre og vært mer kritisk til hva jeg sa eller gjorde. Så lenge jeg holder alkoholinntaket på et fornuftig nivå, opplever jeg det bare positivt å drikke i blant. Jeg drikker ikke ofte (kan telle på én hånd antall ganger jeg rører alkohol i løpet av et år) og synes selv jeg har et sunt forhold til alkohol. Anonym poster: 129242761b69f06a5e1b78d0766dcc60 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 23. desember 2012 #9 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg drikker fordi det er gøy. Jeg hater smaken av all alkohol så jeg drikker ikke for å kose meg med den akkurat. Drikker for å komme i "godformen", slippe seg litt løs og ha det gøy. Drikker aldri så jeg mister kontroll(det har jeg ikke gjort siden fjortissperioden). Drikker dog ganske sjelden nettopp fordi jeg hater smaken, og at jeg blir sinnsykt dårlig dagen derpå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kills Skrevet 23. desember 2012 #10 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg drikker kun i sosiale sammenhenger, altså fest. Så det er ikke veldig mange ganger i måneden. Jeg liker sjeldent smaken av alkohol, synes enkelte typer champagne, rose og drinker mikset av bartendere på byen er gode, men som regel går det i en eller annen vodkablanding om jeg fikser drikken selv. Om jeg skal være ærlig, så drikker jeg meg full fordi jeg liker rusen. Det er ikke lange veien fra det jeg anser som full til å være dritings, så jeg prøver å være litt forsiktig når jeg kjenner at rusen begynner å slå inn. Jeg synes rett og slett at det er gøy å være full sammen med gode venner, og at det er mye morsommere å være ute på byen når man er full enn hvis man er edru/småbrisen.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 23. desember 2012 #11 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg drikker alkohol først og fremst fordi jeg synes det smaker godt. Hvis jeg sitter hjemme en onsdagskveld og tar en øl, så er det ikke for å bli brisen, men fordi jeg synes det smaker godt. Det blir som all annen mat/drikke. Hvis jeg er på fest, så drikker jeg for å bli full/brisen. Da blir jeg i godt humør, slipper meg mer løs og har det utrolig gøy. Og, nei, det betyr ikke at jeg "må ha alkohol for å ha det gøy". Jeg fester kanskje to ganger i halvåret. Jeg synes du er udelt negativt til dette, og jeg vet ikke om noe av det noen skriver egentlig går gjennom ditt negative filter. Men jeg ser ingenting galt med alkohol i fornuftige mengder, og det er helt problemfritt å nyte en øl en onsdagskveld eller gå på fest og bli full en lørdagskveld. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 23. desember 2012 #12 Del Skrevet 23. desember 2012 Jente 24 år Da jeg begynte var det fordi jeg var nysgjerrig og fordi det var noe alle gjorde. Nå drikker jeg alkohol for å nyte det, jeg drikker gjerne 1-3 glass vin når jeg er hjemme alene en lørdags kveld, koser meg med strikkingen min, en koselig film og god mat. Sommerpils er det beste jeg vet, en iskald pils i deilig sommervær en herlig nytelse. Jeg drikker for å nyte maten, som andre påpeker er deilige måltider ofte bedre med en øl/god vin til. I festlige lag drikker jeg mer. Det er fordi jeg liker smaken på det jeg drikker og fordi jeg er i hyggelig selskap og vi koser oss. Folk slapper av etter lange dager enten det er på lesesalen, eller jobb. Slapper av, slipper seg løs, latteren kommer fortere og man storkoser seg. Dette vil ikke si at jeg ikke koser meg uten alkohol for det gjør jeg så absolutt. Når jeg er på fest så går jeg ikke ut med intensjonen å bli full, jeg drikker til jeg blir brisen (og noen ganger full) fordi man har det morsomt, man nyter tiden med venner og rett og slett glemmer alt annet enn det man holder på med i øyeblikket. Hva jeg får ut av det som er så fantastisk, selv om jeg aner en viss sarkasme i det du skriver, er rett og slett en morsom kveld med venner og bekjente. Og nei, verken deprimert, utsatt for drikkepress, osv her. Jeg drikker fordi jeg vil og jeg vet hvordan jeg kan nyte det. Kjenner det er nesten litt unødvendig å svare deg da du uansett har et kjempenegativt syn på det med alkohol, så du vil vel uansett tolke mitt svar som noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #13 Del Skrevet 23. desember 2012 Alle dere som sier dere er nødt til å ruse dere på alkohol for å ha det gøy, le med venner, danse osv. dere må ha det fryktelig kjedelig i hverdagen! Hvorfor er dere så stive og selvhøytidlige at dere må ruse dere? Anonym poster: b1a232b0ec19231273deedca9c4ce3ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thai clinch Skrevet 23. desember 2012 #14 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg drikker fordi det løsner tungebåndet og skaper avslappning. I sosiale settinger ser jeg at alkohol er et sosialt smøresmiddel som kan avstresse vanskelige sosiale relasjoner. Uten å ha faglig dekning for det tror jeg også dette var begynnelsen på enkelte rusgifter forskjellig stammer har brukt, altså Ikke bare åndetilkalling og meditasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medlem Skrevet 23. desember 2012 #15 Del Skrevet 23. desember 2012 For å få ølbriller så klart! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 23. desember 2012 #16 Del Skrevet 23. desember 2012 Alle dere som sier dere er nødt til å ruse dere på alkohol for å ha det gøy, le med venner, danse osv. dere må ha det fryktelig kjedelig i hverdagen! Hvorfor er dere så stive og selvhøytidlige at dere må ruse dere? Anonym poster: b1a232b0ec19231273deedca9c4ce3ce Jeg må ikke ha alkohol for å storkose meg, det har jeg også skrevet Så jeg er verken så stiv eller avhengig av "rus" for å kose meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 23. desember 2012 #17 Del Skrevet 23. desember 2012 Alle dere som sier dere er nødt til å ruse dere på alkohol for å ha det gøy, le med venner, danse osv. dere må ha det fryktelig kjedelig i hverdagen! Hvorfor er dere så stive og selvhøytidlige at dere må ruse dere? Anonym poster: b1a232b0ec19231273deedca9c4ce3ce Hvem er det som har skrevet at de er nødt til å ruse seg på alkohol for å ha det gøy? Er det bare slik du tolker det slik at du kan komme med et så tåpelig stramannsinnlegg som dette? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #18 Del Skrevet 23. desember 2012 Alle dere som sier dere er nødt til å ruse dere på alkohol for å ha det gøy, le med venner, danse osv. dere må ha det fryktelig kjedelig i hverdagen! Hvorfor er dere så stive og selvhøytidlige at dere må ruse dere? Anonym poster: b1a232b0ec19231273deedca9c4ce3ce Som Tabris allerede har påpekt, stråmannsargumentasjon Anonym poster: 7a990e1fe862938b0a061ac2ac927ebd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #19 Del Skrevet 23. desember 2012 Svært så mange fyllefanter det er her på kg, da? Anonym poster: cc2a2b7f366846cf325bed348217c68b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 23. desember 2012 #20 Del Skrevet 23. desember 2012 Svært så mange fyllefanter det er her på kg, da? Anonym poster: cc2a2b7f366846cf325bed348217c68b Hvor får du det fra? Av og til lurer jeg på hvordan enkelte av disse ABerne leser innleggene her på KG. Det må være trist å ha så lite leseforståelse, tenker jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå