Gå til innhold

Han vil helst i kirken, jeg vil ikke - blir tinghus - dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min samboer og jeg har bestemt oss for å gifte oss neste år.

Jeg ønsket å ha det svært lite/intimt og foreslo tinghuset. Min samboer var med på dette og vi har allerede begynt å fortelle familie/venner om våres planer.

Plutselig i dag så sier man samboer at han helst vil ha det i kirken og ha festen samme dag (vi skal ha festen senere på året). Jeg ble litt overrasket, fordi han vet at jeg absolutt ikke ønsker å gå opp midtgangen, ha salmer o.l. (Vi begge er medlem av statskirken), og fordi vi nå hadde blitt enig!

Min samboer er litt opptatt av hva som er "normalt" og "vanlig", men i mine øyne kan man gjøre hva man selv ønsker rundt det med bryllup. Han sier at selv om han helst kunne ønske å gifte seg i kirken, så er det greit for han å gjøre dette i tinghuset siden jeg ønsker det.

Jeg sitter nå med dårlig samvittighet..

Anonym poster: 5dedf287a94c97665032cff0ece6e308

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke statskirke...:-)

Anonym poster: 032728f21eac53711b8077f5b3368a52

Skrevet

Hvis dere i utgangspunktet hadde bestemt dere, er det jo ikke noe problem å opprettholde planene. Det er ikke sikkert dere får booket kirke på kort varsel heller. Når det er sagt, så er det fint mulig å gjøre vielse i kirken mer intimt. Vi giftet oss i en liten middelalderkirke, med alle gjestene var det nesten fullt :) Valgte alle salmer selv, så ble bare salmer vi hadde et godt forhold til. Det finnes salmer vi ikke nødvendigvis knytter til å være salmer heller. Vi erstattet også 2 salmer med musikalske innslag.

Uansett, lykke til! Det blir sikkert flott uansett hvordan dere gjør det, det viktigste er at dere gjør det som føles mest riktig for DERE; og ikke hva alle andre mener og tror.

Skrevet

Kan det være at det er noen andre som utøver press på din samboer? Tenker da på foreldre eller søsken. Kan hende han er nødt til å si ordentlig ifra om at dette er noe begge ønsker og har bestemt. Familie kan være masete når det gjelder tradisjoner.

Jeg synes uansett ikke at han burde presse deg til dette. Dette må dere diskutere grundig, snarest, før det blir et enda større problem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville snakket med han og funnet ut HVORFOR han mest ønsker vielse i kirken. Kanskje det er en personlig grunn som er viktig for han; nær tilknytning til en spesiell kirke, personlig tro e.l. Hvis han har en slik grunn så fortjener han i alle fall at dere overveier dette som et alternativ. Hvis det er pga press fra familie eller "hva alle andre gjør" som er grunnen så ville jeg nok beholt de opprinnelige planene.

Men innimellom må vi bruder huske at det er brudgommens dag også - ikke bare brudens dag ;-)

Uansett vil jeg ønske dere lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville snakket med han og funnet ut HVORFOR han mest ønsker vielse i kirken.

Ts her,

Vi snakket en god del sammen i går, og vi ble enig om tinghus. Han tenkte mer at han ønsket å gifte segi kirken fordi det er tradisjon/"alle gjør det" osv, og fordi vi begge er døpt og konfirmert i kirken.

Jeg fortalte at han at jeg ikke ønsket å gjøre noe som han ikke likte. han poengterte at han syntes ikke vigelsen i seg selv er like viktig som festen og sammenkomsten o.l. vi skal ha senere.

Er det noe jeg har lært av dette ,- det er viktig å ha en bra kommunikasjon og huske på at det faktisk er 2 stk som skal bestemme dette.. :)

Anonym poster: 5dedf287a94c97665032cff0ece6e308

• Liker 3
Skrevet

En vielse hos Tinghuset det som må bli løsningen når man ikke er enige.

Anonym poster: 6c2ad24c2a36942331f1e17eed22f6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...