Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2012 #1 Skrevet 23. desember 2012 Mediene er fulle av artikler om ensomhet på julaften. Ser ingenting om det samme problemet ang nyttår. Selv har jeg familie og kjæreste jeg skal være med julaften. Nyttårsaften skal min kjære reise bort med sine barn. Jeg har barna mine hos meg (de skal til faren på julaften). På nyttåraften blir jeg alene med barna. Gruer meg litt. På julaften arrangeres diverse fester for de som er alene. Har aldri hørt om noe tilsvarende for nyttårsaften. For meg er nyttåraften også viktig. Tid til ettertanke om året som har vært-og alt det nye som kommer. Tror jeg kommer til å føle med dønn ensom. Har dessverre ikke noe særlig venner, og familien er opptatt med sine venner. Og så har jeg jo barna, og kan ikke bare dra dem med ut. Vurderer å ta en tur på hytta. Bare vi tre. Men føler at alle andre er på selskaper med masse folk:-( Hva skal DU på nyttårsaften? Flere i samme bås?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #2 Skrevet 23. desember 2012 Jeg skal også være alene på nyttårsaften. Har faktisk tilbrakt hver nyttårsaften alene siden jeg var 17 (er 30 nå). På tross av alt jeg har både venner og familie, er det ingen som inviterer meg med eller bryr seg hva jeg skal gjøre den dagen. Virker som folk stresser mye for å slippe å være alene da. Anonym poster: 13d828107d5ab86856c300cf91a68e33
pingeline Skrevet 23. desember 2012 #3 Skrevet 23. desember 2012 Denne ble jeg litt satt ut av. Du har dine to barn hos deg, og du er redd for å være alene og føle deg ensom? Du har jo de to viktigste personene i ditt liv hos deg! Feir der du bor med stjerneskudd, lys, se på raketter sammen med barna dine, eller dra på hytta og kos dere. Lag god mat, spis litt nyttårsgodt, spill noen spill (avhengig av alder på barna). Familien må jo være de beste å starte det nye året sammen med. 25
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #4 Skrevet 23. desember 2012 Jeg ble også satt ut av den uttalelsen der. Hvordan kan du være ensom når du skal være sammen med barna dine? Da jeg vokste opp, så var vi mine foreldre, meg, etterhvert min bror, bestemor og onkel. En rolig feiring med god mat, godt drikke og rakettoppskyting. Etter at jeg ble myndig var jeg på byen en gang på nyttårsaften, og bestemte meg for aldri mer. Så jeg fikk flere fine, rolige nyttårsaftener med foreldrene mine. De siste årene har samboeren min og jeg hatt etegilde sammen med et vennepar før vi har sett på fyrverkeri og avsluttet med et lite glass etterpå. Men de har flyttet, så i år blir det nok hyttetur sammen med et annet vennepar og deres barn. Hyggelig. Hadde vi ikke blitt invitert med på hytta, hadde vi laget god mat, drukket avsindig dyr vin og champagne, sett på fyrverkeri og krøpet til køys i ett-tiden. Anonym poster: cd9f88ec3538da4f92761e31e524b69d 5
Gjest Crazycatlady Skrevet 23. desember 2012 #5 Skrevet 23. desember 2012 Jeg tror nok det kan virke som "alle" andre er på fest eller har mange å feire sammen med.Sannheten er nok at det er mange som ikke har det sånn.Derfor kan det vel kanskje føles litt stusselig om man tenker på nyttårsaften på den måten. Selv skal jeg bare være med samboer og vi koser oss sammen og spiser god mat og noe godt å drikke. Men jeg ser ikke helt problemet hos deg.Du har barna dine hos deg, og da kan vel dere tre kose dere sammen.Nyttårsaften trenger ikke å være en stor greie, og man gjør det beste ut av det man har. 3
Gjest Dina Skrevet 23. desember 2012 #6 Skrevet 23. desember 2012 Som alenemor selv må jeg si at her dreier det som mest om din innstilling til denne dagen. Du kan jo invitere noen du, kanskje en annen alenemor? Eller invitere deg selv hjem til noen andre? Eller planlegge litt slik at du og barna kunne vært på et koselig hotell på nyttårsaften? Når man har barn kan man ikke definere seg som ensom, det er dårlig gjort mot barna. Her må den voksne være voksen og skape gode barndomsminner for barna sine, skilt eller ei!
Trivia Skrevet 23. desember 2012 #7 Skrevet 23. desember 2012 Åh, dette fokuset på ensomhet. Jeg begynner å bli lei. Jeg er introvert. Jeg har mange jeg kan feire jul sammen med, venner og familie, men jeg har flere ganger valgt å feire alene. Jeg har sittet for meg selv både jule- og nyttårsaften uten at jeg har opplevd det som noe negativt og vondt. Jeg har ved disse anledningene gitt meg slev mulighet til å mimre og reflektere over året som har gått, gitt meg selv lov til å savne de menneskene som ikke lenger er her. Jeg har sluppet å føle at jeg må ha en glad maske og delta i en masse ståk jeg ikke har følt for. For mange av oss er det å være alene i høytiden en selvvalgt ting. Det grenser til en stakkarsliggjøring av voksne mennesker å definere oss alle som «ensomme» selv om vi velger alenetid i jula. 8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #8 Skrevet 23. desember 2012 jeg synes det er koselig med barn (har ingen selv) men jeg er barnevakt på nyttårsaften. det koseligste jeg kan gjøre !!!! jeg er i midten av 20 åra og drikker ikke eller har behov for noe stort selskap. Anonym poster: c55cf5a5dd79f108781cacb8181e7dcf
smilo Skrevet 23. desember 2012 #9 Skrevet 23. desember 2012 I fjor hadde jeg sønnen min her hos meg, men han satt foran TV'n hele kvelden bortsett fra når vi spiste. Men vi hadde en fin nyttårsaften, hvor jeg gikk ut og så på fyrverkeriet ved midnatt og så inn og fant senga etterpå. I år skal jeg være alene, da ungene skal til sin far. Jeg skal lage god mat og kose meg med det JEG vil på TV og radio, og så vil jeg nok gjøre som i fjor, å gå ut å se på fyrverkeriet før jeg legger meg. Ja jeg er alene, men jeg er ikke ensom. Og jeg er egentlig ganske sosialt anlagt, men jeg storkoser meg i eget selskap. 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #10 Skrevet 23. desember 2012 TS, er det mulig å feire litt med naboer? Anonym poster: d69f36e08f4d80d2d57591901826ed6b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #11 Skrevet 23. desember 2012 Jeg har hunder og har vært hjemme alene med de de siste 11 årene. Nyttårsaften er hva man gjør det til, og ikke noe som helst "farlig" å være alene. Og TS har i tillegg sine barn der. Det er jo mange som er alene med barna på nyttårsaften. Hvis man ikke er fornøyd med å feire et nytt år med sine egne barn så vet ikke jeg... Hvis det er voksenkontakt man ønsker får man være tidlig ute og høre om noen har lyst å komme på besøk. Utover dette synes jeg man har svært lite å klage over altså. Anonym poster: e9b67e19df475d35a780093e70c005f7 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #12 Skrevet 23. desember 2012 Hvordan er det mulig å føle seg ensom sammen med sine barn?? Anonym poster: e9b67e19df475d35a780093e70c005f7 5
Gjest DrManhattan Skrevet 23. desember 2012 #13 Skrevet 23. desember 2012 Jeg har verken venner, kjæreste eller barn så jeg blir helt alene på nyttårsaften. Har vært alene nå på denne dagen siden jeg var i tenårene (utenom nyttårsaften 99, da greide jeg å komme meg på en storfest ). Jeg pleier å ta på meg dressen, spise, drikke meg full alene før midnatt kommer, da ser jeg på rakettene og etterpå legger jeg meg før jeg våkner til nok et ensomt år. De sier at de som er ensomme ikke lever like lenge som de som er gift så det er jo positivt 2
Cata Skrevet 23. desember 2012 #14 Skrevet 23. desember 2012 (endret) Åh, dette fokuset på ensomhet. Jeg begynner å bli lei. Jeg er introvert. Jeg har mange jeg kan feire jul sammen med, venner og familie, men jeg har flere ganger valgt å feire alene. Jeg har sittet for meg selv både jule- og nyttårsaften uten at jeg har opplevd det som noe negativt og vondt. Jeg har ved disse anledningene gitt meg slev mulighet til å mimre og reflektere over året som har gått, gitt meg selv lov til å savne de menneskene som ikke lenger er her. Jeg har sluppet å føle at jeg må ha en glad maske og delta i en masse ståk jeg ikke har følt for. For mange av oss er det å være alene i høytiden en selvvalgt ting. Det grenser til en stakkarsliggjøring av voksne mennesker å definere oss alle som «ensomme» selv om vi velger alenetid i jula. Men problemet er ikke hos dem som velger selv, problemet er hos dem som ikke har noen valgmulighet. Det er da det kan kjennes ensomt. Jeg er introvert selv og trives godt i eget selskap. Stort nyttårsselskap ville for meg vært noe tilnærmet helvete. Ikke desto mindre kunne jeg satt pris på en nyttårsaften sammen med gode venner. Jeg husker det var moro de gangene jeg opplevde det.... Men jeg og mange med meg har ikke valget, og da kan det oppleves slitsomt, særlig når det blir år etter år etter år.... PS: Har hatt min rikelige andel av både julaftener og nyttåraftener alene og er helt enig med TS i at nyttårsaften er verre enn julaften. Skjønner derimot ikke helt at det er ensomt når man feirer med sine barn. Endret 23. desember 2012 av Cata 6
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2012 #15 Skrevet 23. desember 2012 Jeg har verken venner, kjæreste eller barn så jeg blir helt alene på nyttårsaften. Har vært alene nå på denne dagen siden jeg var i tenårene (utenom nyttårsaften 99, da greide jeg å komme meg på en storfest ). Jeg pleier å ta på meg dressen, spise, drikke meg full alene før midnatt kommer, da ser jeg på rakettene og etterpå legger jeg meg før jeg våkner til nok et ensomt år. De sier at de som er ensomme ikke lever like lenge som de som er gift så det er jo positivt Det er trist at så mange voksne mennesker i dag er ensomme, og at julen og nyttårsaften er de vondeste dagene i året. Og mulig jeg nå stikker hånda inn i et vepsebol, men går det ikke an å gjøre noe med dette selv? Man kan invitere noen selv, kolleger, naboer, familie, vennner. Man kan bestille seg en liten reise et sted og være åpen for nye bekjentskaper. Man kan melde seg som frivillig og stille opp for andre som er ensomme disse dagene. Det er masse ensomme mennesker der ute som gjerne vil være sammen med noen andre på julaften eller nyttårsaften.
Rubies_ Skrevet 23. desember 2012 #16 Skrevet 23. desember 2012 Når man har hund, har man på en måte gitt opp nyttårsaften som en god dag, eller en dag for feiring. Her blir det å være hjemme med hundene, og tilby kjøttbein og godbiter mens hundene skvetter og gjemmer seg under trappen. =/ Så nyttårsaften betyr ikke så mye for alle, nei... 1
Avalon Skrevet 23. desember 2012 #17 Skrevet 23. desember 2012 En gang i mitt 26årige liv har jeg blitt invitert på fest på nyttårsaften. Og det var ikke helt det store. Resten av årene har jeg vært hjemme hos foreldrene mine. Iår skal det bare være meg og samboer. Nyttårsaften for meg er god mat og ta det med ro. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #18 Skrevet 23. desember 2012 Jeg er enig i at det er altfor mye fokus på ensomhet i julen, og ikke noe fokus på ensomhet på nyttårsaften, eller sommerferien for den saks skyld. Selv føler jeg meg sjelden ensom i julen, men både på nyttårsaften og ikke minst sommerferien, har jeg mang en gang følt på den kvelende ensomheten. Men ingen tenker på at man kan være ensom i sommerferien! Julen varer tross alt ikke så veldig lenge, mens sommerferien varer i minst 3-4 uker. I sommerferien reiser alle på ferie sammen, mens jeg stort sett er alene. Det er IKKE morsomt, for om sommeren forventes det jo at alle skal nyte varmen og være glade og frie, og da er det ikke mye morsomt å være alene. Anonym poster: ad6f88f595bb47e4f533c77bf8b5a814 5
Askael Skrevet 23. desember 2012 #19 Skrevet 23. desember 2012 Jeg skal være alene på nyttårsaften, og det ser jeg frem til.
Gjest Art Skrevet 23. desember 2012 #20 Skrevet 23. desember 2012 Skal reise til tyskland å drikke meg full med gammle klassekamerater jeg har ikke sett på 4 år. Blir stas det, men ellers er jeg veldig ensom selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå