AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #1 Skrevet 22. desember 2012 Av verdi? Her har det alltid vært forskjellig, men når jeg fikk vite det nå i dag utløste det en haug av vonde følelser. Det var nok bare dråpen i begeret, men lurer på om det er vanlig? Anonym poster: fb9bd0964c8ca02cf0519aaf80771d61
TøydukkeAnna Skrevet 22. desember 2012 #2 Skrevet 22. desember 2012 Vet at mamma alltid har vært nøye på at det skal være likt, ikke det at vi har noen idé om hva gavene koster, men jeg vet hun har snakket om det når det gjelder gaver til mine eldre søsken og andre søsken vi gir til
Gjest lisha Skrevet 22. desember 2012 #3 Skrevet 22. desember 2012 Mamma og pappa har alltid vært opptatt av at det er likt, og jeg er likedan! Nå har jeg bare ett barn selv enda men ser vennepar som har flere barn, selv om barna er ganske små, så får de lik verdi/ like mange pakker.. Tenker at hos små barn er det kanskje like så viktig at de får like mange pakker? om det ene barnet får en pakke til f.eks 400, så andre barnet får fem pakker (til samme summen), så kan barn henge seg mer opp i antall - barn skjønner jo ikke helt pengeverdien på hva hver enkelt ting koster når de er små..
isbiten. Skrevet 22. desember 2012 #4 Skrevet 22. desember 2012 Vi får stort sett gaver til samme verdi, fra 1000 til 2000 kroner fra mamma. Men det har vært noen unntak, f.eks. fikk jeg kjøkkenmaskin (kostet rundt 3000) ett år og da fikk brodern fortsatt til "den vanlige" summen, fordi kjøkkenmaskinen var noe jeg ønsket meg og et fornuftig kjøp, mens bordern ikke hadde noen spesielle ønsker.
Gjest Wilhelmine Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 Mine foreldre, besteforeldre og tanter har alltid gitt oss ca likt. Noen mer millimeterrettferdige enn andre, riktignok, men ja, det er stort sett veldig likt
frøkna Skrevet 22. desember 2012 #6 Skrevet 22. desember 2012 Jeg kan jo tenke meg at det mest rettferdige er å ha det nogenlunde likt, men må innrømme at jeg aldri har tenkt over det når det kommer til meg og søsknene mine. Kan jo ha vært litt ulikt siden det er ganske mange år mellom oss, men har som sagt ikke tenkt over det, så vet ikke.
skruf Skrevet 23. desember 2012 #7 Skrevet 23. desember 2012 Her kan det faktisk variere litt i pris, det kommer an på hva de ønsker seg. Men; i det store og hele så jevner det seg ut, det er hver sin gang...... Nå er det ikke ekstremforskjeller da. F.eks i år så får minstejenta en gave som er ca 500kr mere enn størstejenta, men ifjor så fikk størstejenta en mye dyrere gave enn minstejenta. Besteforeldrene kjøper for ca lik sum, men ikke på året likt.
Gjest Erinda Skrevet 23. desember 2012 #8 Skrevet 23. desember 2012 Jeg har vært vant med at jeg og søsknene mine har fått gaver for like summer til jul og bursdag. Gjennom årene har det vært litt forskjell på penger og ting vi har fått innimellom, men mamma har notert ned hvem som får hva, og så får vi for likt til slutt. (Lillebror fikk flybillett hjem til jul, mens jeg fikk til sommeren osv) Jeg har praktisert dette med mine barn, likt beløp til jul og bursdager, ikke likt antall pakker.
shoppedilla Skrevet 23. desember 2012 #9 Skrevet 23. desember 2012 Vi har stort sett fått like dyre gaver, fra alle! Mulig de har vært nøye med antall pakker da vi var yngre, det husker jeg ikke. Nå vet jeg at lillebror får flest pakker. Men så er han under 18. Da vi fylte 18 var det slutt på masse gaver fra tanter og onkler vi ikke feirer med. Pappa har stor familie så for at ikke alle med barn skal blakke seg hvert år har det blitt sånn:) i år tror jeg datteren til samboeren min får flest gaver, hun har sjarmert hele gjengen så vanskelig å ikke skjemme bort.
Anciol Skrevet 23. desember 2012 #10 Skrevet 23. desember 2012 (endret) Datteren min får Lego friends rideskole, dukke, dukkekjøkken , og sønnen min får lego politistasjon, lego campingvogn, og lego creator hus de koster omtrent det samme:)! så de får ganske lik prisede gaver! Og de får en stor lego borg sammen:) Endret 23. desember 2012 av Anciol
Helen Skrevet 23. desember 2012 #11 Skrevet 23. desember 2012 I år blir det litt forskjell i pris. 16 åringen ønsker seg ny tv, så det skal han få. Han får ingen dyr tv, den koster vel 2000,- så får han litt utenom. Mens de to andre ungene får gaver til ca 1200,- Neste år kan det være at en av de andre får dyrere gaver, så på sikt jevner det seg ut.
Elizia Skrevet 23. desember 2012 #12 Skrevet 23. desember 2012 Mine foreldre gir meg penger for å kjøpe gaver til barna mine. Dvs de får gaver for like mye (500,-). Jeg forsøker å kjøpe gaver av lik verdi til barna mine. Mener det er mest rettferdig. Så de får en lekeborg og en playmo- sjørøverskute. Verdi ca 500,-.Forsøker holde verdien på gavene til et nøkternt nivå. Synes det er for mye press på å gi dyrest mulige gaver. Som enslig mamma kan jeg ikke legge meg på det nivået, men satser likevel å gi mine barn en hyggelig og minneverdig jul. 1
Timseh Skrevet 23. desember 2012 #13 Skrevet 23. desember 2012 Vi får alltid til helt samme verdi. Jeg har bare en sønn, men bruker like mye på min sønn som jeg gjør på min stesønn (av gaver under treet). Setter også penger innpå konto til min sønn, men som stesønn da ikke får vite om.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 23. desember 2012 #14 Skrevet 23. desember 2012 (endret) - Endret 16. januar 2013 av Uanonymbruker
Mafalda Skrevet 23. desember 2012 #15 Skrevet 23. desember 2012 Jeg er nøye på at totalen er omtrent lik- og da tenker jeg større enn julegaver. Jeg føler på ingen måte noe press for å bruke like mye på alle julegavene, hvis ett av barna skal på språkreise, fotballcamp, eller trenger et nytt instrument. Ei heller gidder jeg å kjøpe ekstra til de små bare for at de skal få like mye som de store. Jeg kjøper ikke 15 esker Lego til en treåring, fordi fjortisen får en iPod Så jeg er en stor tilhenger av rettferdighet over tid. Det er viktig at ingen føler seg forfordelt, eller at noen til sttadighet favoriseres. Men å skulle regne på krona akkurat på julaften eller akkurat på bursdagene, det har jeg ikke noe til overs for (og de ungene som er store nok til å ha en mening om det, er helt enige). 1
challenger Skrevet 23. desember 2012 #16 Skrevet 23. desember 2012 Jeg og mine søsken får alltid lik sum av mamma. Vi får vel til en tusenlapp hver ca. Hvis jeg feks. får penger, og min bror får en ting til 800kr, så legger hun ved en 200-lapp til han slik at det blir lik sum uansett. Sånn er jeg selv når jeg kjøper gaveer til søsken, de får alle gave/penger for akkurat lik sum. Det skal ikke gjøres forskjell på!
oreokake Skrevet 23. desember 2012 #17 Skrevet 23. desember 2012 Vi har alltid vært ganske likt fordelt, men jeg tror min bror har fått mer "utenom". Dette ble mer rettferdig for noen år siden, da jeg fylte 18 og de slo til med både ny tv og ny seng fordi jeg trengte det. Ellers tror jeg kanskje min søster får dyrere gaver nå enn da vi to andre var små, men hun er 13 år yngre enn oss, og det er klart økonomien deres har bedret seg. Så akkurat det bryr jeg meg faktisk ikke om. Vi to andre hadde jo hverandre som små, hun har jo ikke det.
Thalassos Skrevet 23. desember 2012 #18 Skrevet 23. desember 2012 Mamma er veldig rettferdig med meg og lillebror, men i år ringte hun meg og ba meg svare helt ærlig på om jeg ble lei meg hvis han fikk litt dyrere i år. Han får pc til 3500, jeg får noe til rundt 1500, er ABSOLUTT ikke misfornøyd med det - hvorfor skulle jeg? 1500 er mye penger å bruke på en gave til meg. Får så sinnsykt mange andre gaver uansett. Når det gjelder mormor er jeg den eldste, men får likt som lillebror og de to kusinene og fetteren min - bortsett fra at hun ofte sniker til meg en kovolutt med penger i slik at de andre (da spesielt lillebror) ikke ser det. Så alt SER likt ut, men er ikke det
Gjest Uanonymbruker Skrevet 23. desember 2012 #19 Skrevet 23. desember 2012 Mamma er veldig rettferdig med meg og lillebror, men i år ringte hun meg og ba meg svare helt ærlig på om jeg ble lei meg hvis han fikk litt dyrere i år. Han får pc til 3500, jeg får noe til rundt 1500, er ABSOLUTT ikke misfornøyd med det - hvorfor skulle jeg? 1500 er mye penger å bruke på en gave til meg. Får så sinnsykt mange andre gaver uansett. Når det gjelder mormor er jeg den eldste, men får likt som lillebror og de to kusinene og fetteren min - bortsett fra at hun ofte sniker til meg en kovolutt med penger i slik at de andre (da spesielt lillebror) ikke ser det. Så alt SER likt ut, men er ikke det Det gjør mormoren min med meg og fordi jeg er det eldste barnebarnet hennes. Alle barnebarna får 500kr hver i en konvolutt, og jeg får stukket noe ekstra til meg senere på kvelden fordi jeg "alltid vil være ekstra spesiell i hennes hjerte" (vet farmor gjør det samme med kusinen min fordi hun er eldst (hun slo meg med ÈN dag, grr ) Og det syns jeg er veldig varmt og godt I fjor fikk jeg et arvesmykke som hun hadde arvet av sin oldemor. Veldig takknemlig!
Tirius Skrevet 23. desember 2012 #20 Skrevet 23. desember 2012 Har aldri tenkt over det i forhold til søsteren min, men mamma og pappa har alltid gjort det helt likt. Fikk den ene gave for 200 mer enn den andre kjøpte de enten en ting til eller la med et par hundrelapper, enkelt og greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå