Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har pleid å gi/få gaver fra rundt 3-4 venninner tidligere. I år derimot har jeg gitt 1 gave til ei venninne, men får ingen (...før i mars i. Hun bor i USA). Har også delt gaver med et par felles vennepar. Skal feire jul hos svigers i år og kjenner at det faktisk er litt flaut. De kan være litt fordømmenes og tolker ofte ting negativt, altså i den retning at jeg har ingen venner..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du synes det er pinlig kan du i forbifarten si noe slik som at du har avtalt med dine venner å heller bruke gavepengene på å gå ut å spise sammen, eller noe slikt:) Det er en fin løsning som mange praktiserer.

Skrevet

Jeg åpner aldri gaver fra venner i familiebesøk. Det er ikke vanlig i min slekt. Det har vi bare med oss gaver til de som er tilstede i besøket, og vi tar da ikke med oss gaver vi har fått fra andre som ikke er med i besøket. Det er jo bare rart?

Anonym poster: bb19d36f00ba19a1a91b86f7d1d022f2

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe pinlig.

Jeg er ung og har mange venner, men det er kun én venninne jeg utveksler gaver med, mye fordi jeg tror hun finner mye glede i det. De andre vennene finner jeg heller på hyggelige ting med. Blir så stress å skulle kjøpe ørten smågaver til alle venner.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det rart å åpne gaver fra andre som ikke er tilstede? Jeg har aldri hørt før at folk ikke åpner alle gavene samtidig av den ene grunnen at det er rart! Jeg syns at det er rart å ikke ville åpne alle gavene samtidig. Man legger jo ALLE gavene under treet. Hva er galt med å åpne en gave fra noen som ikke er tilstede??? Har man kjøpt en litt flau gave (eks. kondomeriet) så sier man i fra på forhånd at det kan være lurt å åpne gaven alene.

Jeg skal selv feire hos svigers for første gang i år og har 0 gaver fra venninner, vi har rett og slett sluttet å gi julegaver. Men vi er i 30-årene og har liksom alt vi trenger. Vi gir kun bursdagsgaver hvis "bursdagsbarnet" skal feire bursdagen og man er invitert. Jeg tviler for at mine svigers bryr seg, men hvem vet, men jeg driter i det, jeg har verre ting å bekymre meg for i livet mitt ;) Dessuten så kan jeg jo bare si sannheten, vi har sluttet å gi hverandre julegaver! Jeg gir selvsagt julegaver til mine foreldre, søsken, svigers og samboer.

Anonym poster: 226dce1ef99ce74b9c703245f12943c2

• Liker 3
Skrevet

Jeg åpner aldri gaver fra venner i familiebesøk. Det er ikke vanlig i min slekt. Det har vi bare med oss gaver til de som er tilstede i besøket, og vi tar da ikke med oss gaver vi har fått fra andre som ikke er med i besøket. Det er jo bare rart?

Trodde det var vanlig jeg? Første gang jeg gjør dette her så vet egentlig ikke hva som er vanlig :P

TS

Skrevet

Ikke bry deg med hva svigers måtte mene.

Jeg gir og får gave av to venninner, og ingen kommenterer at det er få, og de årene det har vært fler har ingen kommentert at det har vært mange. Det er da ingen konkurranse om å få flest gaver?

• Liker 1
Skrevet

Hæ? Jeg tror nok det er din tradisjon som er den rare her (uten at det er noe galt med det). Hadde blitt ganske stusselig gavehaug hos mange som kun er to-tre på julaften hvis man kun åpnet gavene fra de som har er tilstede...

Ts, svigermor forventer neppe at voksne venninner må gi gaver til hverandre, så slapp av. ;)

• Liker 2
Skrevet

Åpne gaver fra venner sammen med egen familie? Nei, hva i all verden. Husker søsteren min gjorde det noen ganger i gamle dager. Utrolig kleint. Denslags bør man unngå.

Skrevet

Har pleid å gi/få gaver fra rundt 3-4 venninner tidligere. I år derimot har jeg gitt 1 gave til ei venninne, men får ingen (...før i mars i. Hun bor i USA). Har også delt gaver med et par felles vennepar. Skal feire jul hos svigers i år og kjenner at det faktisk er litt flaut. De kan være litt fordømmenes og tolker ofte ting negativt, altså i den retning at jeg har ingen venner..

Jeg syns du overtenker dette veldig mye. For det første så tviler jeg på at svigers vil bry seg særlig mye om dette. Og dersom de spør, kan du jo bare forklare situasjonen. Det er mange som velger å droppe julegavene. Det betyr ikke at man ikke er gode venner for det. Er man f.eks. studenter har man gjerne dårlig råd og da er det ofte at man dropper å kjøpe julegaver til hverandre....

Gjest Borghild
Skrevet

Får bare gave fra en venninne i år jeg. Jeg og en annen venninne brukte gavepengene på kino og pizza igår, mye koseligere. Og en tredje venninne får jeg gave av etter jul. Har ikke tenkt over at det er flaut engang.

Skrevet

Har bare gaveutveksling med én venninne, og det tar vi sammen før vi reiser til våre steder (ofte kino, strikkede sokker eller noe annet enkelt). Har ikke noe behov for å utveksle gaver med vennene mine uansett.

Skrevet

Kun 2 venniner jeg bytter gave med til jul. For et par år siden var det flere men glad vi sluttet med det. Gjør heller noe hyggelig sammen før jul. I min familie åpner vi også vennegaver hjemme og ikke sammen med de andre gavene.

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor mange man er om man skal åpne fra andre enn dem som er tilstede. Når vi skal være 15stk på julaften så sier det seg selv at vi ikke tar med gaver fra andre i besøket, da det hadde tatt to døgn å komme seg gjennom haugen av gaver. Pluss at barna hadde blitt så lei hvis vi voksne skulle dratt frem gaver fra hele omgangskretsen vår.

Hvis vi derimot bare hadde vært fire personer så hadde det nok vært mer naturlig å åpne alle..

Skrevet

Jeg har ikke utvekslet gaver med noen venner i år. Har bare ikke blitt en vane for meg å gi gaver til venner etter jeg fylte 18. Håper ikke vennnene mine har blitt sure O.o

Skrevet

Vi har alttid tatt med alt av gaver til julefeiringen. For oss voksne hadde det vel blitt heller lite gaver under treet ellers, men så er ikke vi 15 stk på feiringen heller. Noen år er det jo også sånn at flere bare får en eller to dyrere gaver som familien har gått sammen om, og hvis det ligger ti gaver under treet (samlet sett) så er det ikke lange gaveåpningen.

Jeg skjønner ikke hva som skulle være pinlig med det å åpne gaver fra venner og familie som ikke er til stede, spesielt ikke siden de vennene jeg får gaver fra i min alder er meget gode venner, så det er ikke snakk om en vinflaske her og der fra en bekjent.

Uansett så synes ikke jeg du skal bekymre deg, TS. Med mindre familien ønsker å sette deg i et negativt lys så vil de ikke engang tenke over det, mens hvis de vil finne noe negativt så klarer de det, julegaver eller ikke!

Skrevet

Har heller ikke for vane å gi/få gaver til venninner.

Har nok folk jeg må kjøpe til, venninne mine og jeg stakk heller ut å spiste en god middag sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...