Gå til innhold

Vandelsattest vs andre "attester"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man må jo ha vandelsattest når man jobber i skole/barnehage og lignende. Men jeg tenkte at man burde gjerne hatt andre attester også. Hva med folk som er under barnevernet? Når de ikke kan ta vare på egne unger, kan de da ta vare på mine? Eller folk med enkelte psykiske sykdommer? Mange fungerer jo fint, men har man en relativt alvorlig diagnose og plutselig slutter på medisiner, så vet man jo ikke hva som kan skje. Jeg syns jo helt klart at mennesker med alvorlige psykiske diagnoser skal kunne jobbe, men kanskje ikke med barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som er og har vært voldelige mot barn som får jobbe med barn. Det er flere av de enn det er pedofile. Skadene de gjør er alvorlige de også. Derfor burde attestene inneholdt mer enn bare (seksuelle) overgrep mot barn. Enig med deg i det.

Anonym poster: f46cfb84171d0bda7880f0b4ec695680

Skrevet

Man må jo ha vandelsattest når man jobber i skole/barnehage og lignende. Men jeg tenkte at man burde gjerne hatt andre attester også. Hva med folk som er under barnevernet? Når de ikke kan ta vare på egne unger, kan de da ta vare på mine? Eller folk med enkelte psykiske sykdommer? Mange fungerer jo fint, men har man en relativt alvorlig diagnose og plutselig slutter på medisiner, så vet man jo ikke hva som kan skje. Jeg syns jo helt klart at mennesker med alvorlige psykiske diagnoser skal kunne jobbe, men kanskje ikke med barn?

Men hva med de som er uriktig anklaget av BV, eller de situasjoner der BV har gjort en feil? hva med de skal de og bli stigmatisert som dårlige omsorgspersoner og?!

Men er enig med deg om enkelte psykiske syke og barn !!

Skrevet

Det spiller egentlig ingen rolle. Er du villig til å la dine/dine mulige barn bli tatt vare på av mennesker som ikke/muligens ikke kan ta vare på sine egne barn engang? Det er nå engang slik at ting gjøres feil innimellom, men når man er kommet så langt under BV at det er utstedt vedtak og du følger et opplegg via dem (ikke snakk om å bli tatt fra barna, selv om det er en selvfølge også), så er sannynligheten for at det ikke er noe feil ganske stor.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner til ei som har fått et barn frarøvet av barnevernet, avgjørelsen var i aller høyeste grad korrekt, enda jobber dette mennesket i barnehage.....

Anonym poster: 4b6e51184bb1753da7581fe1a209dddc

Gjest Violetta
Skrevet

Det spiller egentlig ingen rolle. Er du villig til å la dine/dine mulige barn bli tatt vare på av mennesker som ikke/muligens ikke kan ta vare på sine egne barn engang? Det er nå engang slik at ting gjøres feil innimellom, men når man er kommet så langt under BV at det er utstedt vedtak og du følger et opplegg via dem (ikke snakk om å bli tatt fra barna, selv om det er en selvfølge også), så er sannynligheten for at det ikke er noe feil ganske stor.

Veldig interessante tanker du gjør deg. Er langt på vei enig med deg. Man burde gå gjennom flere godkjenningsinstanser før man fikk jobbe med barn.

Barna er tross alt det viktigste vi har.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg kjenner til ei som har fått et barn frarøvet av barnevernet, avgjørelsen var i aller høyeste grad korrekt, enda jobber dette mennesket i barnehage.....

Anonym poster: 4b6e51184bb1753da7581fe1a209dddc

Om avgjørelsen var korrekt ble vel ikke denne personen frarøvet barnet? Da ble vel heller barnet reddet av barnevernet.

• Liker 1
Skrevet

Det er mange som er og har vært voldelige mot barn som får jobbe med barn. Det er flere av de enn det er pedofile. Skadene de gjør er alvorlige de også. Derfor burde attestene inneholdt mer enn bare (seksuelle) overgrep mot barn. Enig med deg i det.

Anonym poster: f46cfb84171d0bda7880f0b4ec695680

Ja, men samfunnet er rammet av sex-panikk og det er alt for mye fokus på seksuelle overgrep i forhold til hvor sjeldent det faktisk er. Det er mye mer fysisk vold og omsorgssvikt i hjemmet enn seksuelle overgrep.

Skrevet

Men hva med de som er uriktig anklaget av BV, eller de situasjoner der BV har gjort en feil? hva med de skal de og bli stigmatisert som dårlige omsorgspersoner og?!

Men er enig med deg om enkelte psykiske syke og barn !!

Det er forbudt i henhold til lov om diskriminering å ikke ansatte folk pga psykisk sykdom. Ikke engang folk med pedofili-diagnose kan stoppes fra å jobbe i barnehage m.m.

Skrevet

Dersom så er tilfelle så burde den loven endres.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...