Gå til innhold

Drikker dere sammen som en familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker om denne er postet under riktig emnet, men jeg prøver.

I sammenheng med fokus på alkoholforbruk i høytider, og i familiære situasjoner, lurer jeg litt på hvordan ditt forhold til det er?

Selv er jeg 22, med en bror på 20. Jeg smakte alkohol første gang som 14, gjerne ei cider eller så. Senere gikk jeg på fester i en alder av 16. Min bror drakk for første gang i russetiden, i en alder av 18/19. Er oppvokst med en far, som drikker mye. Om jeg vil kalle han alkoholliker vet jeg ikke. Han rørte ikke alkohol før vi var "voksne", så det kom først for en 3-4 år siden. I dag drikker han hver eneste helg. Men aldri i ukedager.

Vår mor gikk på fester, bursdager og samlinger når vi var i teårene, eller når vi var hos vår far. Vi så henne aldri full, aldri alkohol i hus.

Først nå de siste årene har vi blitt brukt som sjåfører.

Men jeg kan fint finne på å dele ei flaske vin, eller 3 med min mor. Synes det er koselig, å sette oss ned etter alle har gått etter jul, skru opp musikk, og ha vin, cider, likør og kose oss. Noen ganger blir vi litt vel skjenkt, men likevel.

Dette ønsker jeg en liten tilbakemelding på, er dette rart? Uvanlig? Det er kun noe som har forekommet det siste året, kanskje 2 år tilbake.

Til nyttår, står jeg uten noe å gjøre. Alle venner er borte, og opptatt. Min mor har invitert meg med til hennes venner, for alkohol, mat og spill. Usikker om jeg ønsker å delta.. Lurer på om det blir for kleint for min egen del..

Anonym poster: 92527cccf071b6b144a10ec88e4d3bb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å dele tre flasker vin med moren sin synes jeg er litt spesielt, ja. Jeg kunne aldri drukket meg full sammen med foreldrene mine.

• Liker 1
Skrevet

Det gjør vi ofte. God mat, god vin og gd samtale med foreldrene når man er voksne syntes jeg er koselog. Syntes ikke det er rart å feire nyttår med foreldre og deres venner i det hele tatt. Veldig normalt i min familie.

Hvorfor skal man som voksen ikke kunne feste sammen med familien en gang i blandt?

Anonym poster: c9267bf7e26040a6be7333189d55d975

• Liker 4
Skrevet

Ikke jeg heller. Får meg ikke til å drikke sammen med familien(annet enn søster og bror) såvidt jeg tør å ta en øl på julaften.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Helt vanlig hos oss, så lenge det ikke er barn til stede :)

Altså ikke full fyllefest, men å sitte utover kvelden og drikke vin og prate etter en middag eller feiring, det skjer innimellom. Det spørs selvsagt på hvem det er snakk om, men et generelt "jeg drikker ikke med familien fordi det er ukomfortabelt" eksisterer ikke hos oss. Men jeg ville neppe havnet på en snurr med bestemor, for å si det sånn :ler:

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Skrevet

3 flasker vin? :sjokkert:

Det er veldig lite drikke i min familie. Det går kanskje med 2-3 glass per pers i løpet av en kveld. Da koser vi oss med vin til maten og til dessert senere. Å bli full hører ikke noe sted hjemme når man er samlet i en familiesetting. Hvilket eksempel setter det før lillesøster som nettopp har blitt 18?

Skrevet

Jeg har planer om å ta forspillet med familien på nyttårsaften, og dra ut med venner senere. Ser ikke noe galt i det, jeg er tross alt over 18 :)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

3 flasker vin? :sjokkert:

Det er veldig lite drikke i min familie. Det går kanskje med 2-3 glass per pers i løpet av en kveld. Da koser vi oss med vin til maten og til dessert senere. Å bli full hører ikke noe sted hjemme når man er samlet i en familiesetting. Hvilket eksempel setter det før lillesøster som nettopp har blitt 18?

Sånn er det i min familie og.

Skrevet

Vi drikker sammen ja, men her er det snakk om 2 glass vin til maten og litt baileys til desserten mens mannfolka drikker 1-2 øl til maten og et glass konjakk til kaffien.

3 flasker? Aldri i verden. Går ann å være moderate.

Anonym poster: 61c23915381c3e81f6a005f706cf1b90

• Liker 1
Skrevet

Trodde dette var helt normalt jeg??

har flere ganger vært på byn med mamma og pappa...

Og når jeg har fester på hytta om sommeren med venner, er stort sett pappa alltid med på festen, og både han of vennene mine synes det er koselig.

Og på "fellesfester" der vi har hytte deler somregel jeg å pappa på en spritflaske...

pappa var vel tilstedet den gangen jeg drakk litt i overkant for mye også, men han bare ler av det!

Skal feire nyttår med mamma og pappa, og det blir nok litt å drikke på, når barna er i seng...

Anonym poster: 91351f9db4da49d92518018afcda8495

Skrevet

Sånn er det i min familie og.

Alkohol er noe vi drikker fordi det smaker godt :) ikke for å bli full. 2-3 glass forelt på 5-6 timer passe. Men tror nok at noe mer ville blitt helt feil. Spesielt nå som det har kommet små barn rundt om :)

Skrevet

Trodde dette var helt normalt jeg??

Anonym poster: 91351f9db4da49d92518018afcda8495

Mjo, nå svarte jeg bare utfra juleaften, som jeg synes ikke passer seg neddruknet i alkohol selv om det ikke er mindreårige tilstede. Men det hender jo seg at vi har et lite fors med foreldre før vi skal på byen en hvilken som helst helg, eller henger med gamlingene hvis vi møter dem på byen.

Anonym poster: 61c23915381c3e81f6a005f706cf1b90

Skrevet

Det er jo ingen barn omkring, og som regel kun meg og min mor som koser oss.

F.eks. med kortspill en kveld, så gikk det unna nesten to flasker vin, og noen kopper baylis.

Eller så reiste vi på ferietur i sommer, og der nøyt vi gjerne en flaske vin til både lunsj og middag. Og kanskje ei kald øl/cider med bassengkanten, og kanskje litt kaffe og baylis på kveldstid på terassen mens vi spilte kort eller pratet.

Det smaker godt, og vi koser oss også med det. Vi blir gjerne brisne, men det er ikke snakk om stup fulle.

Kan mye ha med å gjøre at vi er oppvokst bare med meg, min bror og mor. Så vi har ett mer vennskapelig forhold enn gjerne foreldre har til sine barn.

Skrevet

Jeg har alltid følt at jeg og mamma kan snakke om alt - absolutt alt, og etter jeg ble voksen har hun sett etter en venninne i meg, så vi tar oss stadig vekk en flaske vin og snakker skit :) Gjerne med min mormor også, det er bare koselig.

• Liker 1
Skrevet

Er oppvokst med en far, som drikker mye. Om jeg vil kalle han alkoholliker vet jeg ikke. Han rørte ikke alkohol før vi var "voksne", så det kom først for en 3-4 år siden. I dag drikker han hver eneste helg. Men aldri i ukedager.

tror det er drøyt å kalle han for alkoholiker bare fordi han drikker hver helg. Nå vet jeg ikke om han drikker seg sørpe full hver bidige helg men jeg tviler på at han har abstinenser. Periodedranker er nok mer passende vil jeg tro.

Skrevet

Det er jo ikke snakk om at det festes på en hver tilstelning (feks julaften, mee yngre søsken/barn etc). Spørsmålet er vel mer om man kan ta seg en fest med foreldre i ny og ne?

Anonym poster: c9267bf7e26040a6be7333189d55d975

Skrevet

Jeg kan gjerne drikke sammen med foreldrene mine, og spesielt med mamma. Vi kan glatt sitte og prate langt utover natten og tømme både to og tre flasker vin. Pappa går som regel og legger seg før oss !

Mens jeg bodde hjemme (frem til jeg var 24 år) skjedde det kanskje en gang eller to i måneden. Nå som jeg bor et annet sted med mann og barn skjer det stort sett bare hvis jeg en gang i mellom er hos foreldrene mine uten resten av familien, eller hvis jeg og mamma er på tur sammen. Kanskje 2-3 ganger i året.

Anonym poster: 6429c3163c6cce10e0958fc8bd9bb00d

Skrevet

Vi har senest i kveld kost oss med god mat, øl og akevitt med svigerforeldrene mine og et vennepar av dem. Bare hyggelig, og jeg har aldri sett noen av dem fulle. De (og vi) har en veldig grei drikkekultur.

Jeg har jo nettopp vært gravid og ammet, og tåler veldig lite. Ga meg så fort jeg kjente det litt, synes det bare er ekkelt, særlig med liten gutt i huset (sover).

Liker at kulturen går på å kose seg men ikke bli full.

Skrevet

Alkohol har alltid hatt en naturlig del i høytider, spesielle anledninger og så videre i store deler av min familie. Dvs av mine foreldre og de av deres søsken vi har hatt mest kontakt med i oppveksten. Og når jeg skriver alkohol så mener jeg vin til maten, og kanskje noe sterkere til kaffen. Det er sjelden folk har vært virkelig fulle. Unger har aldri blitt presset til å drikke noe, og de fleste av mine søskenbarn og søsken har startet relativt sent med alkohol og har et sunt forhold til det. Jeg tror at vår oppvekst har ledet til et sunt og fornuftig forhold til det. Vi har ikke blitt lært opp til at det er en sosial greie å drikke seg snydens men det alkoholen har heller ikke blitt gjemt bort som en farlig ting man må holde seg unna.

Nå i dag kan jeg dele vin, øl og sterkere saker med alt av familie, gjør det tidvis og jeg synes absolutt at du, TS, burde dra på fest med din mor. Jeg kan ikke skjønne at det skal være kleint på noen måte med mindre du har et dårlig forhold med noen av dine mors venner eller vet at akkurat de festene blir veldig fuktige. Du er jo voksen selv, så jeg tviler på at du kommer til å ende opp som å bli sett på som et barn heller, om det er det du er redd for. Og om du er redd for å bli for full selv, eller at andre skal bli så fulle at det er ubehagelig for deg så er det jo bare å dra hjem tidlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...