Montana85 Skrevet 22. desember 2012 #1 Skrevet 22. desember 2012 Hei. Jeg bor i 3etasje i et leilighetskompleks og sliter noe innmari med at rommet er for varmt til å sove i om natta. Når jeg skal legge meg om sommern så er det ofte at temperaturen er på 30-35 grader og jeg trenger en temperatur på 16-18 grader for å sove. Hvordan skal jeg få ned temperaturen på dette nivået? Har prøvd en vifte fra elkjøp, men den bråker veldig og den klarer ikke å få ned temperaturen noe særlig. En annen ting er at når jeg våkner så er temperaturen ofte på ca 25 grader hvilket også gjør det for varmt til å få sovet skikkelig ut. Noen tips til hvordan jeg kan få løst dette? Leiligheten ble pussa opp i 2009 hvis det skulle ha noe å si. Takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #2 Skrevet 22. desember 2012 Monter en varmepumpe og kjør den i "sommermodus", når du trenger å kjøle ned rommet. Ellers lurer jeg på hvorfor du ikke bare har vinduet på gløtt? Gardiner/persienner hjelper også noe om det er solstråling som varmer opp rommet på sommeren. Anonym poster: e5b08c44e1b216729a7e9871c01ae5f3
slask Skrevet 23. desember 2012 #4 Skrevet 23. desember 2012 (endret) Lufting i øverste(?) etasje, altså 3. etg. trenger ikke gjøre det kaldere hvis all den varme lufta kommer nedenfra, noe det virker som det gjør. Jeg antar at at all oppvarming i det aktuelle rommet er avslått. Varm luft nedenfra kommer fortere opp når vinduet er åpent. Skal du få det kaldt da må luftgjennomstrømminga være så stor at du drar opp varmen raskere enn den produseres nede. Noe som er vanskelig, garantert. Er det noen ventiler i rommet? (rund, firkantet, gitter etc?) Er det luftespalt under døra eller andre steder i rommet? Forklar gjerne også om det er åpent fra de som bor nede og opp til deg? Hvor varmt er det i rommet utenfor soverommet ditt? Og kanskje det står på strøm likevel? Ah....sorry, du snakker om sommeren ser jeg :-) Da slår vel varmen gjennom taket direkte til deg. Dårlig isolert tak og/eller vegg gjør dette bedre på sommerstid. Sommertips: Lufting på vidt gap eller varmepumpe i kjølemodus (såkalt airconditioner), men husk strømregninga... Endret 23. desember 2012 av slask 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #5 Skrevet 23. desember 2012 Lufting i øverste(?) etasje, altså 3. etg. trenger ikke gjøre det kaldere hvis all den varme lufta kommer nedenfra, noe det virker som det gjør. Jeg antar at at all oppvarming i det aktuelle rommet er avslått. Varm luft nedenfra kommer fortere opp når vinduet er åpent. Skal du få det kaldt da må luftgjennomstrømminga være så stor at du drar opp varmen raskere enn den produseres nede. Noe som er vanskelig, garantert. Er det noen ventiler i rommet? (rund, firkantet, gitter etc?) Det var da veldig så komplisert du klarte å gjøre det? Hvis det er kaldere ute enn inne så vil det selvfølgelig bli kaldere inne hvis man åpner vinduet? Anonym poster: d3141537d6b95785eee452cb6055384a 4
slask Skrevet 23. desember 2012 #6 Skrevet 23. desember 2012 Det var da veldig så komplisert du klarte å gjøre det? Hvis det er kaldere ute enn inne så vil det selvfølgelig bli kaldere inne hvis man åpner vinduet? Anonym poster: d3141537d6b95785eee452cb6055384a Ikke hvis det å åpne vinduet gjør at det blir en skorsteinsvirkning ved at varm luft nede i huset drar oppover og ut vinduet oppe. Avhengig av hvor stor luftkapasitet (mengde luft som forflytter seg nedenfra) så vil det bli enveiskjøring - nedenfra og opp. Da går det ikke noe luft inn. Men er rommet lukket og separat uten forbindelser til andre som så fungerer det bra som du sier. Det er ikke alt som har enkle løsninger. Tror du ikke hun har forsøkt å lufte? Men du så kanskje at jeg etter hvert oppdaget at det var snakk om sommer, så du kan se bort fra min første avhandling - spesielt hvis du ikke skjønner mer enn åpne/lukke. 1
slask Skrevet 23. desember 2012 #7 Skrevet 23. desember 2012 Har prøvd en vifte fra elkjøp, men den bråker veldig og den klarer ikke å få ned temperaturen noe særlig. Vifte gjør ikke rommet kaldere, men blåser den rett på deg så får du en kjøleeffekt ved at svette fordamper raskere. Bråket er vanskeligere. Jo større vifte, jo langsommere vil den behøve å rotere, men som regel er det billig skrot på Elkjøp som andre steder, så det bråker uansett. Jeg ville forsøke lufting i to ender av huset/rommet/etasjen for å få mest mulig naturlig gjennomstrømming. Vifter er noe prakk som fordyrer og ryker etter en gang i golvet...
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #8 Skrevet 23. desember 2012 Vifte gjør ikke rommet kaldere, men blåser den rett på deg så får du en kjøleeffekt ved at svette fordamper raskere. Bråket er vanskeligere. Jo større vifte, jo langsommere vil den behøve å rotere, men som regel er det billig skrot på Elkjøp som andre steder, så det bråker uansett. Jeg ville forsøke lufting i to ender av huset/rommet/etasjen for å få mest mulig naturlig gjennomstrømming. Vifter er noe prakk som fordyrer og ryker etter en gang i golvet... En takvifte kan hjelpe noe. Anonym poster: e5b08c44e1b216729a7e9871c01ae5f3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #9 Skrevet 23. desember 2012 Jeg har tre etasjer. Tidligere eiere har skalket alle luker, men jeg har fått åpnet de fleste igjen. I kjeller er det 2 ventiler i veggen som alltid står åpne. I mellometasjen slett ingenting, annet enn åpne vinduer og dører støtt og stadig. Det skal jeg få ordnet til våren. I 3. etasje er soverommene, og oppå der ingen loft, bare taket. Bakerovn, med andre ord. Det blir ulidelig varmt. Jeg har åpne vinduer i hele huset, takvifte som kan snus for å trekke/suge luft i 3. etasje, elektrisk vifte på badet og gulvstående, oscillerende vifte på soverommet. INGENTING hjelper! Det blir lett 30-35 grader på soverommene, og det eneste som kan hjelpe litt er å lukke alle vinduer, dra ned persienner og trekke for gardiner på dagtid, for ikke å slippe varmen inn, og deretter krampelufte på kvelden. Planløsningen er slik at air condition antakelig blir en rådyr affære med flere inneenheter og jeg kan forestille meg at sameiet sier nei til apparatet ute, så jeg vet ikke helt, jeg... Jeg har fått låne meg en såkalt aircondition med kjøleelementer i, men det er en utrolig dårlig løsning jeg ikke har fått testet ennå. Andre tips? Og til folk som sier "lufte...?" Ta dere en bolle. Anonym poster: d6a3ef91ed55b7e44209b259d7470d60
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #10 Skrevet 24. desember 2012 ....hvorfor skal du som foreslår lufte ta seg en bolle? naboen, med altfor varmt soverom i 3. etasje lufter og det blir kaldt.... Anonym poster: 78d47243f7775b207f2f33b91349bcd0
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #11 Skrevet 24. desember 2012 de, ikke du, beklager Anonym poster: 78d47243f7775b207f2f33b91349bcd0
Montana85 Skrevet 29. desember 2012 Forfatter #12 Skrevet 29. desember 2012 (endret) Lufte fungerer til en viss grad, men det er ikke effektivt nok.Ved å lufte så får man ned termperaturen et par grader, men jeg ser etter noe som kan få ned temperaturen 10-15 grader uten at det bråker så altfor mye. Hvor mye sånn sirka vil en air condition koste? Endret 29. desember 2012 av Montana85
Lutetium 71 Skrevet 3. januar 2013 #14 Skrevet 3. januar 2013 Jeg har tre etasjer. Tidligere eiere har skalket alle luker, men jeg har fått åpnet de fleste igjen. I kjeller er det 2 ventiler i veggen som alltid står åpne. I mellometasjen slett ingenting, annet enn åpne vinduer og dører støtt og stadig. Det skal jeg få ordnet til våren. I 3. etasje er soverommene, og oppå der ingen loft, bare taket. Bakerovn, med andre ord. Det blir ulidelig varmt. Jeg har åpne vinduer i hele huset, takvifte som kan snus for å trekke/suge luft i 3. etasje, elektrisk vifte på badet og gulvstående, oscillerende vifte på soverommet. INGENTING hjelper! Er det en åpen planløsning helt fra 1 etasje til tredje? Da får du jo opp all varmluft nedenfra, i tillegg til den varme lufta som er på soverommet fra før. Les innleggene til Slask, han forklarer dette veldig bra. Det blir lett 30-35 grader på soverommene, og det eneste som kan hjelpe litt er å lukke alle vinduer, dra ned persienner og trekke for gardiner på dagtid, for ikke å slippe varmen inn, og deretter krampelufte på kvelden. Planløsningen er slik at air condition antakelig blir en rådyr affære med flere inneenheter og jeg kan forestille meg at sameiet sier nei til apparatet ute, så jeg vet ikke helt, jeg... Jeg har fått låne meg en såkalt aircondition med kjøleelementer i, men det er en utrolig dårlig løsning jeg ikke har fått testet ennå. Andre tips? Og til folk som sier "lufte...?" Ta dere en bolle. Anonym poster: d6a3ef91ed55b7e44209b259d7470d60 En air condition boks er jo egentlig en varmeflytter, dvs du må ha en plass å "dumpe" varmen. Det er slik varmepumper fungerer, bare motsatt (man "dumper" varmen innendørs). Varmepumper kan ofte også kjøres i revers, og da fungerer de som air condition. Om du har en portabel airconditioner, ser jeg ikke helt hvordan den kan hjelpe noe særlig? Men, jeg du tror du bør finne ut mer om hvor varmen kommer fra. Solinnstråling? Samlet solinnstråling fra tre etasjer som samler seg i toppetasjen? Varmeinnstråling fra dårlig isolert yttertak? Er det solskjerming på vinduene i andre etasje? Om det er en åpen planløsning der du bor, vil nok ikke takvifte fungere noe særlig, da du allerede "bor oppunder taket", men det kan hende det hjelper noe å kjøre denne når du "panikklufter" på kvelden, da du vil dra inn kjølig kveldsluft via kjelleren raskere enn hvis du bare lufter naturlig.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #15 Skrevet 3. januar 2013 Nå skal ikke jeg kuppe tråden her, men spørsmålene over kan jo hjelpe TS også, kanskje: Jeg har altså disse tre etasjene, i de to nederste er det åpent trappeløp (lukket trapp, men ingen dører). I 3. etasje, hvor soverommene er, er det dører til rommene som stort sett er lukket pga husdyr. Har innvendige persienner og markiser på alle vinduer, og pleier å ha dem nede når sola står på. Markisene lager gjerne varmelomme under, og kan bare være halvveis nede, og da får sola tak uansett, når den baker på både tak og vegg. Portabel aircondition fungerer til en viss grad hvis jeg får blåst luften ut i retning av vinduet på kveldstid, eller dratt uteluften inn og kjølt den underveis. Hele huset er en bakerovn det er vanskelig å lufte i, fordi innertaket befinner seg ca 20cm fra den svarte taksteinen utvendig (60-tallsbbygg), og mye fordi tidligere eiere iherdig har tapetsert og malt over alle ventilasjonsluker. Det jobbes det som sagt med, bare et par igjen nå. Oppsummert har jeg det svalt nederst og bakerovn øverst, så sant det er plussgrader ute. Anonym poster: d6a3ef91ed55b7e44209b259d7470d60
Lutetium 71 Skrevet 3. januar 2013 #16 Skrevet 3. januar 2013 AB#15: Jeg tror jeg seriøst hadde vurdert å innrede et (sommer)soverom nede i kjeller! Det virker som det er kombinasjon av dårlig isolasjon i både tak og vegger, samt den "varmefangeren" på taket som koker huset ditt. Slike ting er omfattende å gjøre noe med. Å stenge varmeflyten via trappa hadde kanskje hjulpet noe (dører?), men innervegger er jo ikke isolerte, så du vil nok få varmelekkasje igjennom. En permanent montert varmepumpe/aircondition hadde nok vært bedre enn den løsningen du har nå, men da må du få lov av sameiet å montere utedel. Mest presserende er det vel å kjøle ned soverommet? Da kan du kanskje klare deg med kun en innedel, og en utedel.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #17 Skrevet 3. januar 2013 AB#15: Jeg tror jeg seriøst hadde vurdert å innrede et (sommer)soverom nede i kjeller! Seriøst, ja! Hadde det enda vært ledig der, så. Vi er nå flere her. :-) Anonym poster: d6a3ef91ed55b7e44209b259d7470d60
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #18 Skrevet 3. januar 2013 Jeg slet med dette et sted jeg leide. Og det var bare et sånt lite vindu der også. Sinnsykt varmt på rommet. Jeg ble tipset om å sette viften foran vinduet slik at den drog kald luft inn. Kan det være noe? For min del, pga skapets plassering måtte jeg ha senga foran vinduet og fikk dermed ikke prøvd det ut. En sånn flyttbar aircondition kan du få for 3-5000 og oppover. Husk at en vanlig vifte kun har effekt om den vifter på deg. Står den bare og vifter et annet sted i rommet slik at du ikke får vind på deg, går vinningen opp i spinningen pga varmen viften lager når den står på. Ørepropper i ørene hjelper mot lyden. Anonym poster: 39939b3060bf8b9323676a20b4ebc7d5
Gjest Funky Punk Skrevet 3. januar 2013 #19 Skrevet 3. januar 2013 Vi gjør som AB foreslår over her. På sommeren når det er hete netter, så har vi vinduet helt oppe og en vifte stående i vindukarmen. Det hjelper virkelig! I tillegg til at døren til soverommet alltid er igjen og gardinene er trukket for på dagtid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå