AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #1 Skrevet 22. desember 2012 Hei. Helt hypotetisk så har en venn av meg oppdaget at han har en liten «mental sperre» for suksess. Dette går ut på at når han gjør det som han egentlig skal gjøre for å oppnå noe så avslutter/utsetter han ubevisst dette. Et eksempel knyttet til skolen: Han har en viktig innlevering og er på rett vei i selve skrivningen av oppgaven, men han reiser seg stadig opp fordi det hele tiden kommer opp nye «påskudd» som han må gjøre der og da. Hvis han ikke hadde skrevet selve oppgaven så hadde han ikke fått disse påskuddene. Han blir ferdig tilslutt, men det tar unødvendig lang tid. En måte å overvinne dette på er ved å være veldig bevisst på seg selv og unngå å avslutte det som han egentlig skal gjøre. I eksempelet vil dette si alle gangen hvor han reiser seg opp for å gjøre alle andre ting. En annen måte vil være å faktisk eliminere denne trangen til å avbryte det som han egentlig bør gjøre. Men hvordan skal man gjøre dette? Han sliter ikke med noe annet mentalt. Takk for svar. Anonym poster: edcc09d87dd69503ab3b8dd79e2c697f
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #2 Skrevet 22. desember 2012 God og aktuell problemstilling! Vil tro det kan hjelpe å undersøke hvilke tanker som oppstår som gjør at han MÅ gjøre det som distraherer ham. Det kan være noe fra fortiden (foreldre som ikke har støttet han) eller jantelov. Kan være at han er redd for hva resultatet kan føre til og at han er redd for å ikke kunne håndtere det (f.eks tabbe seg ut i den jobben han er kvalifisert for pga gode eksamensresultater), redd for å bli avslørt som løgner (en indre følelse som avslører selvfølelsen) og mye annet. Ved å dra disse spøkelsene ut i lyset kan de bli borte og skyves til sides når han trenger å gjøre det som gir ønskede resultater. Eller det kan være at han er en type som er lett distré og som ikke klarer å fordype seg i bare én ting over lengre tid. Anonym poster: 552abb03b91530800cef86b0a334c082
Surriball Skrevet 22. desember 2012 #3 Skrevet 22. desember 2012 Selvdisiplin og eliminering av påskudd. Selv finner jeg mange ting som er mer spennende enn å skrive oppgave hvis jeg sitter hjemme. Derfor setter jeg meg på lesesalen/biblioteket. Han kan legge igjen mobil hjemme, ikke ha med datamaskin og heller skrive på en skolemaskin osv. Ikke ta med seg forstyrrende elementer. Og lage avtaler med seg selv ala "hvis jeg jobber i en time nå, kan jeg gå og gjøre ditt og datt i 15 min etterpå".
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #4 Skrevet 22. desember 2012 Det er også verdt å undersøke hvorfor han har påskudd til å gjøre noe annet hele tiden. Er han egentlig så interessert i det han driver med? Merker godt selv når jeg studerer/jobber med noe jeg ikke er interessert i at motivasjonen synker. Kanskje han burde vurdert et annet studie? Anonym poster: 4013d62b89f7c755395f4964d33340c4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 Frykten for å mislykkes kan også skape situasjoner hvor man trekker seg eller bare gjøre jobben sånn passe bra Anonym poster: 9b6268f1f00b4459a08f8be3e3d7fb83
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #6 Skrevet 22. desember 2012 Er han redd for å gi 100% og allikevel ikke lykkes. Er det derfor han holder tilbake? Det med at ens beste ikke er godt nok er en vanlig frykt. Anonym poster: a765ea4f9e6ac51fad55c568badfde5e
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #7 Skrevet 23. desember 2012 Hei igjen. Først og fremst takk for mange gode tilbakemeldinger. Har snakket litt mer med han om det nå og kan avkrefte av det gjelder følgende ting: -Motivasjon (han er motivert for det som han studerer). -Fordypning i et emne (han klarer å fordype seg i et emne om gangen og han er ikke distre). -Det er ikke janteloven. Det kan muligens litt være minner fra fortiden, men han trodde at det først og fremst hadde å gjøre med hva som skjer hvis han presterer bra. Hvis han presterer bra så fører det til at han kommer inn på et masterstudium som er mye vanskligere enn det bachelorstudiumet som han er på nå. Og han kan da være litt "redd" for å ikke prestere så bra på materstudiumet. Et annet viktig element som han ikke liker ved dette masterstudiumet er at hvis han kommer inn på masterstudiumet til neste år (dvs at han presterer bra nå) så er det stor sannsynlighet for at han møter igjen en person. Han er ikke redd for akkurat denne personen i seg selv, men basert på tidligere erfaringer så er denne personen i stand til å sette ut rykter om han med "suksess sperren." la oss kalle han Geir. Gitt at denne personen setter ut rykter så kan det føre til at han får et ufortjent dårlig rykte på seg på det masterstudiumet som igjen kan føre til konsekvenser i arbeidslivet. Men hvis da Geir venter et år med å søke (dvs ikke gjør det så godt nå) så vil han slippe unna denne personen. Et annet element er at hvis han kommer inn på masterstudiumet høsten 2013 (gitt at han presterer bra nå) så vil han måtte ta et valg med hensyn på hva han vil fordype seg i, og han er ikke helt klar for dette ennå. Anonym poster: edcc09d87dd69503ab3b8dd79e2c697f
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #8 Skrevet 23. desember 2012 Selvdisiplin og eliminering av påskudd. Selv finner jeg mange ting som er mer spennende enn å skrive oppgave hvis jeg sitter hjemme. Derfor setter jeg meg på lesesalen/biblioteket. Han kan legge igjen mobil hjemme, ikke ha med datamaskin og heller skrive på en skolemaskin osv. Ikke ta med seg forstyrrende elementer. Og lage avtaler med seg selv ala "hvis jeg jobber i en time nå, kan jeg gå og gjøre ditt og datt i 15 min etterpå". Personen har i utgangspunktet god selvdisiplin. Så hvorfor skulle han plutselig få mindre god selvdisiplin og flere påskudd når han gjør det riktige i forhold til skolen? Han tror at svaret på dette ligger i det med "suksess sperren." Han kan selvfølgelig ha et ekstremt fokus på å ha selvdisiplin og eliminere påskuddene, men han er mer interessert i å finne ut hva som ligger i påskuddene og den mindre gode selvdisiplinen. Anonym poster: edcc09d87dd69503ab3b8dd79e2c697f
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #9 Skrevet 23. desember 2012 1) Angst for å ikke prestere bra bør jo jobbes med. 2) Om noen forsøker å føre krig mot han, så må han jo ta igjen. Jeg hadde hvertfall ikke funnet meg i det og snakket med vedkommende. Om det ikke fører frem så kan man også ta kontakt med noen som kjenner han og be han slutte. Husk at han også kan anmelde til politiet hvis det er snakk om at han blir krenket. Hvis absolutt alt er nytteløst og ingenting virker er siste utvei å gå til fysisk angrep. En knust nese, en knekt arm eller noe annet er selv i disse dager effektive virkemidler. Evt. å sørge for at personen som er fienden kommer ut for en "ulykke". Joda, man kan bli anmeldt selv, derfor er som dette sagt absolutt siste utvei hvis verken andre eller politiet vil hjelpe han. Men det kan til delsreduseres gjennom trusler om ytterligere mishandling hvis han som plager han sier fra. 3) Ikke klar for å ta et dybdevalg er jo greit nok. Det er jo mulig å jobbe noen år, avhengig av hva slags studie det er, og så komme tilbake. Det er kanskje ikke så vanlig i Norge, men langt vanligere i andre land. Så dersom han får en jobb med "kun" bachelor (gjerne bransjeavhengig) så er ikke dette så dumt. Men han skal på ingen måte være redd for å studere bare fordi en tulling velger å være hans fiende. Anonym poster: 4013d62b89f7c755395f4964d33340c4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #10 Skrevet 2. januar 2013 Noen fler tips på denne? Anonym poster: a2d3e3514c175a8c6f13acae82a1434d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå