Gå til innhold

Eksperter på katteatfærd? Katt vasker meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min har blitt litt merkelig, har ikke hatt henne så lenge, men hun trives nå her. Det er en katt jeg fikk av en familie som flyttet, hun bodde med den familien fra hun var født til hun som 8åring ble overtatt av meg. Faktisk så flyttet hun egentlig inn av egen fri vilje, gjorde en avtale med de som flyttet at vi skulle forsøke å få katten til å komme hit mest mulig, så jeg matet, kjælte med henne, og stilte opp. Etter noen uker var hun flyttet inn, men gikk stadig på besøk til gamlefamilien, fin katt. Nå flyttet de for et par uker siden, og hun har omtrent på samme tid begynt med å vaske meg, og det er ikke et spørsmål heller. Hun ligger ofte ved siden av meg og slikker buksa mi, eller armen min. En gang vasket hun fingrene mine, og da jeg skulle trekke de til meg, så tok hun tak i meg med klørne og holdt fast mens hun freste. Så fortsatte hun å vaske, og når hun var ferdig, kunne jeg gå...........................

Svært spesielt, aldri opplevd dette før, hva betyr dette?

Anonym poster: 6c1859544fd983b134a1f0f74c05b7db

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Vask er kos. Kos mellom to som har betydning for hverandre. Tenk på hvordan kattemor vasker sine små 'gaudere' (røvere).

Hun bygger bånd til deg. Og siden familie nr.2 har flyttet så vil jeg tro du har blitt enda viktigere enn du var.

Ergo må du merkes litt mer, og på alle vis 'bindes' tettere til pus.

Det kiler litt (spesielt på halsen :fnise: ), men det er veldig kos.

Synes du er heldig jeg :)

• Liker 9
Skrevet

Min katt holdt også på sånn. Ikke på klærne, men veldig mye, ofte, lenge - spesielt på nesa og fingrene mine. Jeg begynte å se for meg overskriften i avisen, om jeg skulle få et illebefinnende hjemme: "Slikket i hjel av katt".

• Liker 9
Skrevet

jeg har nettopp fått voksen katt. han har en slikker meg i ansiktet og på hånden hele tiden,mens han maler . så jeg tenker at det er kos:)

Anonym poster: 07e4d14cf93db54e13121e582130d869

Skrevet

Hahaha, så søtt da :) :)

Har visst en del å lære om katter. Uff, i går fikk jeg bevist at katten er glad i meg, og bryr seg om meg. Satt og skjærte opp noe kjøtt, og kniven glapp i fingeren min. Jeg hylte ut og slapp kniven, plutselig var katten hoppet opp på kjøkkenbenken og la labben på handa mi og stirret intenst og forvirret på meg. Det var ikke verre enn å sette på et plaster, men der og da smeltet jeg fullstendig, det lille hjertet som bryr seg sånn om meg :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

ts...

Anonym poster: 6c1859544fd983b134a1f0f74c05b7db

• Liker 11
Skrevet

åh! Katter er så herlige. Jeg smelter :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jauda, men dei er ikkje like lojale som hundane.

Endret av Rskre
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det kan de være, like knyttet til sitt menneske som en hund. De viser det bare ikke helt på samme måte siden de er katter og 'snakker' et annet språk enn hunder :)

• Liker 6
Skrevet

Pusina mi er en vasker av rang. Neimen om jeg er sikker på hva hun mener med det bestandig. Noen ganger tror jeg det bare er gammel vane (hun liksom vaske litt på hånda mi når hun får den bort til seg). Andre ganger holder hun på å ta en grundig kattevask på seg selv, og så slikker hun litt bortpå meg sånn innimellom- liksom for avvekslingens skyld. :fnise: Om morgenen når hun setter i gang (vekker meg ved å susse meg på nesen) så tror jeg det er en blanding av at hun vil vekke meg så pent som mulig, siden hun har erfaring med at den "harde måten" ikke gir ønsket resultat, og det at hun vil vise sin hengivenhet. Jeg synes det er kjempekos uansett. :hjerter_rundt:

Men jeg tror ikke det er slik at katter som ikke vasker eieren ikke er glad i dem altså. Gamlepusen min var veldig glad i meg selv om han aldri en eneste gang vasket meg, og aldri en eneste gang kom bort til meg for å få kos. Han hadde bare helt andre måter å vise det på. :)

Apropos lojale, jeg har mange fortellinger på lager som illustrerer det stikk motsatte mye bedre enn den jeg skal ta nå, men var denne som rant meg i hu; Jeg hadde leiligheten fullt av gjester en helg, og det er egentlig noe Pusina mi setter stor pris på, så sant de er av det puseelskede slaget. Og det var de. Det vanket godbiter, kos og oppmerksomhet dagen lang, og hun hadde det som plommen i egget. Det var nesten sånn at hun ikke lot til å merke om gamle matmor var der eller ikke. Så snek jeg meg ut en tur på butikken en tur, og da jeg kom tilbake og åpnet døra spratt hun ut og mjauet mens hun strøk seg inntil meg.

Da kunne gjestene fortelle at med det samme jeg var gått ut døra, ble hun ekstremt urolig (selv om hun ikke såg at jeg gikk), gikk rundt i hele leiligheten og lette, før hun tilslutt stilte seg foran ytterdøra og såg opp på dørhåndtaket. Og fra da av var hun umulig å få kontakt med for noen andre. Da jeg var vel i hus igjen var alt imidlertid bare kos igjen, og en kunne lett forledes til å tro at det var det samme hvem som var til stede...

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke hund som diskuteres i denne tråden ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Katten min pleier også å slikke meg på hånda, men plutselig biter han i stedet :/ Noen som vet hvorfor...?

Anonym poster: de89d8361d8dae2700b29f11922d63b6

AnonymBruker
Skrevet

Det kan de være, like knyttet til sitt menneske som en hund. De viser det bare ikke helt på samme måte siden de er katter og 'snakker' et annet språk enn hunder :)

Det er sant de snakker et annet språk enn hundene, men de er ikke like lojale fordi de er selvstendige og tenker mest på seg selv. Ta et eksempel, hvis en innbruddstyv kommer vil hunden stå i forsvar overfor sin eier (de aller fleste), mens katter vil gjemme seg.

Anonym poster: 5b2cc23afeb26e2e06306ff3efc1e214

Skrevet (endret)

Mens katter vil gjemme seg.

Anonym poster: 5b2cc23afeb26e2e06306ff3efc1e214

Min pus har stelt seg mellom og beskyttet meg fra både "skumle" snekkere og naboer ved å hvese og knurre på dem - og han er en sky katt til vanlig! :opplyser:

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

Tørrpinn.

Anonym poster: 418c6b61b24cb27c3a0bff0da8e2a368

• Liker 2
Skrevet

Det er riktig. De er lojale på samme måte som vi mennesker er. De tilbyr ikke sin lojalitet og kjærlighet til hvem som helst, uten å få respekt og omsorg tilbake. En hund er lojal på sekundet, mens katter og mennesker krever at man beviser sin tillitt og gjør seg fortjent til lojaliteten deres. Behandler du en hund respektløst, tigger den om kjærlighet og trøst. Behandler du en katt respektløst, flytter den, eller tar seg i det minste en lang ferie. De kan også være fornærma i årevis. Jeg synes det er fint jeg. Mye av det jeg liker med katter er nettopp evnen til selvstendighet. Noen ganger skulle jeg likt å se mer av samme trekkene hos enkelte mennesker. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja joda du siste, til dels enig med deg. Men hva om du behandler katten din helt fantastisk, masse tillit også videre, gir den så mye oppmerksomhet du kan, gjør ting den liker etc. osv.. Naboen din har ikke jobb så er hjemme hele dagen, hun har lenge fulgt med på hvordan du behandler katten og har begynt å gjøre alt litt bedre med katten din.

-Så katten har det kjempebra hos deg

-Katten får plutselig enda mer omsorg og respekt fra naboen, alt er plutselig litt bedre der enn hos deg

Da er det faktisk veldig mange katter som flytter.

Anonym poster: bf7dd4e99922946af58e1facf01caa68

Skrevet

Tja joda du siste, til dels enig med deg. Men hva om du behandler katten din helt fantastisk, masse tillit også videre, gir den så mye oppmerksomhet du kan, gjør ting den liker etc. osv.. Naboen din har ikke jobb så er hjemme hele dagen, hun har lenge fulgt med på hvordan du behandler katten og har begynt å gjøre alt litt bedre med katten din.

-Så katten har det kjempebra hos deg

-Katten får plutselig enda mer omsorg og respekt fra naboen, alt er plutselig litt bedre der enn hos deg

Da er det faktisk veldig mange katter som flytter.

Anonym poster: bf7dd4e99922946af58e1facf01caa68

Ja det er sant. Nok et punkt hvor de er lik oss mennesker. ;)

Skrevet

Katten min gjør det innimellom når hun vasker seg og jeg koser med henne samtidig, så kan hun stoppe opp og titte på hånden min og slikke på den før hun fortsetter med pelsen sin.

Virker litt sånn , joda mamma du får også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...