Gjest Gjest_Erica Skrevet 22. desember 2012 #1 Skrevet 22. desember 2012 Jeg fikk servert det jeg tror var mandelpotet hos min søøster en gang. De var ganske små og hun hadde tilberedt de i steikeovnen med en god slant olje oppi. Hun hadde på ganske mye salt. Noen som vet noe mer om dette? Det kan ha vært andre poteter også... - Hvor mye olje skal til? - Hvor mye salt? Evt. andre krydder? - Hvor lenge skal de stekes? - Skrelles de? Takknemlig for svar!
rockering Skrevet 23. desember 2012 #2 Skrevet 23. desember 2012 Det er kjempe godt! Når mamma lager dem tar hun potetene i en plastpose, heller litt olje i og strør Maldon salt, deretter "rister" hun dem sammen i posen. Trenger ikke å skrelle dem:) Hvor lenge de skal stekes er jeg usikker på, 10.15 min kanskje? Du kjenner jo på dem når de er bløte nok:) Prøv deg frem, eller hør med søsteren din hvordan hun gjorde det:)
lillemeg90 Skrevet 23. desember 2012 #3 Skrevet 23. desember 2012 Utrolig godt, enten gjør jeg det som rockering beskriver eller så legger jeg de i form, sprinkler med olje, og har så over maldonsalt, og av og til timian. Kommer litt an på tid, men pleier vel å vera ca 30 min på 215 grader
Madison_00 Skrevet 23. desember 2012 #4 Skrevet 23. desember 2012 Husk å bruke stekepose evt. da, ikke plastpose, den smelter. Jeg kjøper små nypoteter, skyller dem godt og legger dem i ildfast form. Heller over en GOD olivenolje, strør på havsalt i store flak og steker på 200 grader i ca 40 min. Kan også skjære dem i båter og redusere tiden litt.
Brunhilde Skrevet 23. desember 2012 #5 Skrevet 23. desember 2012 Husk å bruke stekepose evt. da, ikke plastpose, den smelter. Jeg kjøper små nypoteter, skyller dem godt og legger dem i ildfast form. Heller over en GOD olivenolje, strør på havsalt i store flak og steker på 200 grader i ca 40 min. Kan også skjære dem i båter og redusere tiden litt. Jeg tenker hun bruker posen til å fordele oljen og krydderet på potetene, jeg, tror ikke de stekes i den. 1
Gjest Skrevet 23. desember 2012 #6 Skrevet 23. desember 2012 Hvor mye olje er det snakk om da? (Jeg er blind og er dårlig på øyemål )
Madison_00 Skrevet 23. desember 2012 #7 Skrevet 23. desember 2012 (endret) Jeg tenker hun bruker posen til å fordele oljen og krydderet på potetene, jeg, tror ikke de stekes i den. Oki, men stekepose er uansett ikke et dumt forslag. Pose for å fordele oljen og saltet er helt unødvendig. Riste litt på formen potetene ligger i holder i massevis. Hvor mye olje er det snakk om da? (Jeg er blind og er dårlig på øyemål ) Jeg lager til to pers. ca 5-6 poteter og har nok en god ss med olivenolje. Da ligger de i olje i formen, også bare rister jeg litt på formen et par ganger underveis. Men vi er veldig glade i olivenolje og kjøper en god en. Hvis du kun vil at de skal bli sprø i skinnet og ikke smake noe særlig kan du bruke mye mindre. Da kan du kan nesten bare pensle dem omtrent. Endret 23. desember 2012 av Madison_00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå