Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til en god saus til pinnekjøtt? Jeg blir helt kvalm av lukten av kraften, så det blir ikke aktuelt å lage saus på den! Hjelp?

Anonym poster: 09e8645db4ab853dc66fc06d74da6dcd

Skrevet

Det skal ikke være saus til.

Anonym poster: af2d3a8c19bb1d4ad716a51bddd56959

• Liker 9
Skrevet

Til pinnekjøtt serverer man kålrabistappe (UTEN gulrot! Veldig viktig) og poteter. Det skal ikke være saus til.

Anonym poster: 4efe41c1ef27854b542f95f8dcd2fbc6

• Liker 4
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Det skal ikkje vera saus til. Poteter og kålrot MED gulrot (veldig veldig viktig!)

Skrevet

Skal det ikke være saus nei...? Ok, kjøper den, problemet løst. Takk!

Skal det virkelig ikke det altså?

Skrevet

Noen som har en god oppskrift på kålrabistappe da? Mens vi er igang?

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Me brukar krafta frå finnekjøtet som "saus"

kålrot:

Kålrot

Gulrot

salt pepar

kesam

kålrot og gulrot kokast og stappast ilag, salt og pepar, også kesam slika at den vert "mjuk"

Skrevet

Ikke saus nei,men sø, vi bruker sjysø fra krafta,alså at du tar et kjapt oppkok på panna med kraft, litt smør og ltt mel. skal være sø-konsistens, ikke så kjukt som saus.

Anonym poster: 2ad2ab7529c7990f4797620158bae823

• Liker 1
Skrevet

Jeg fra vestlandet med lang pinnekjøtt tradisjon kan jeg si at vi ikke bruker noe saus nei, selv om noen liker sjy til.

Kålrabistappa mi som alle ser ut til å bli ville over er som følger:

Koke 1 kålrabi, 2-3 store poteter og 2 gulerøtter mørt. Ha to klatter meierismør oppi og mos med potetstapper, men la det være litt klumpete. Spe med fløte og litt av kokevannet til en litt bløt stappe. Salt og pepper etter smak.

Anonym poster: c79f32b2d1ce63a1e7e2f239a0d7e4d2

• Liker 3
Gjest Lillesiren
Skrevet

Vi har faktisk saus til pinnekjøttet:) Kraften fra pinnekjøttet danner fantastisk base for en fyldig brun saus hos oss.

Består av:

- kraft fra pinnekjøtt

- matfløte

- salt, løkpulver og nykvernet pepper

- Litt sukker/stevia

- sukkerkulør

- et par ts sitronsaft

Jeg kan desverre ikke gi deg noen gode mål, da det meste går på slump, men resultatet blir årets beste saus hver gang;)

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Kanskje jeg prøver meg på en liten 'saus' med kraften, her i øst er vi jo vant til å ha litt på poteta ;)

Men hjemmelaget kålrabistappe skal jeg iaf. prøve!

Skrevet

Sukk... Dagens ungdom. Jeg har til og med blitt spurt om oppskrift på brunsaus. Noen ganger får jeg lyst til å gråte.

Anonym poster: 8f55eb2eb6a627a9ed1674f5b3f71250

• Liker 1
Skrevet

Sukk... Dagens ungdom. Jeg har til og med blitt spurt om oppskrift på brunsaus. Noen ganger får jeg lyst til å gråte.

Når nyvoksne må spørre om slike ting er det som regel foreldrenes feil. :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg fra vestlandet med lang pinnekjøtt tradisjon kan jeg si at vi ikke bruker noe saus nei, selv om noen liker sjy til.

Kålrabistappa mi som alle ser ut til å bli ville over er som følger:

Koke 1 kålrabi, 2-3 store poteter og 2 gulerøtter mørt. Ha to klatter meierismør oppi og mos med potetstapper, men la det være litt klumpete. Spe med fløte og litt av kokevannet til en litt bløt stappe. Salt og pepper etter smak.

Me gusta!

Skrevet

HÆ? Jeg er fra tjukkeste østlandet, og i min familie har det aldri vært tradisjon med pinnekjøtt. Ribbe derimot - sprø svor og nydelig saus - ikkeno problem. Men det er jo artig å prøve noe nytt også, og da spør man om råd, og her har jeg fått flere gode - takk for det! Gleder meg til å prøve kålrabistappen!

Ungdom, du, men takk for komplimentet ;)

• Liker 3
Skrevet

HÆ? Jeg er fra tjukkeste østlandet, og i min familie har det aldri vært tradisjon med pinnekjøtt. Ribbe derimot - sprø svor og nydelig saus - ikkeno problem. Men det er jo artig å prøve noe nytt også, og da spør man om råd, og her har jeg fått flere gode - takk for det! Gleder meg til å prøve kålrabistappen!

Ungdom, du, men takk for komplimentet ;)

Ja ribbe er jo noe dere østlendinger spiser. Gøy å prøve noe nytt og gled dere. Hvordan skal "ungdommene" lære om de ikke får spørre om råd?

• Liker 2
Skrevet

Bare slapp av å lag deg tjukk saus til pinnekjøttet du, hører det er mange familier på vestlandet, pinnekjøttets fødestad :) som har brun saus på. Laget på den måten du fikk lengre oppe her.

Flott du vil prøve noe nytt, å at du er så klok at du spørr om gode råd

Skrevet

Ta noen pinner fra et tre, er ikke så farlig om det er gran, furu eller bjerk (til nød kan du ribbe litt fra juletreet). Kjør disse i en kjøkkenmaskin sammen med litt smør, litt vann, noe salt og pepper, deretter koker du opp dette en stund for å få frem alle de gode pinnesmakene.

Pinnesaus til pinnekjøtt er så enkelt så.

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt noen bruke saus til pinnekjøtt - og jeg er født og oppvokst på vestlandet.

Vi bruker kålrabistappe og smeltet smør til pinnekjøttet.

• Liker 1
Skrevet

Skal ikke være saus til pinnekjøtt. Kålrabistappe, grønnsaker og pinnekjøtt er alt som skal være med.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...