AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #1 Del Skrevet 22. desember 2012 En åpnet flaske Tomtegløgg blir funnet innerst i kjøkkenskapet en desemberdag i 2012. Best før-datoen var en gang i 2003, står det på flasken. Et annet medlem av husstanden insisterer "Best før er ikke det samme som holdbarhetsdato! Den kan fremdeles drikkes!" Hvordan ville du ha reagert? Anonym poster: fdd2554d066d5c62c0656726ea487d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loren Skrevet 22. desember 2012 #2 Del Skrevet 22. desember 2012 Jeg hadde ikke drukket den. Hadde den vært fra i fjor så kanskje, men best før for 9 år siden? Neitakk :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soleklart Skrevet 22. desember 2012 #3 Del Skrevet 22. desember 2012 Helt enig. Best før er ikke siste holdbarhetsdato. Jeg vill åpnet og luktet på. Lukter den vanlig ville jeg smakt. Smakte den vanlig ville jeg drukket den. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
floppesopp Skrevet 22. desember 2012 #4 Del Skrevet 22. desember 2012 ... Æsj Uansett hvordan det lukter og ser ut, så ville jeg ikke spist det. Om noe kan holde seg i 9 år vil jeg ikke ha det i meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 22. desember 2012 #5 Del Skrevet 22. desember 2012 Høres spesielt ut.. Har selv drukket gløgg som hadde best før 1,5 år siden men ikke 9 år! Den inneholder jo stort sett vann, sukker, krydder så holder seg en stund.. Men ville vært skeptisk til en som var best før for 9 år siden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #6 Del Skrevet 22. desember 2012 Diskusjonen ble forresten avsluttet av meg på denne måten: "Enten heller du den i vasken, eller så forteller jeg om dette på Facebook" Da ble den helt ut. KG sa jeg derimot ingenting om, og dessuten er det mer anonymt her uansett Anonym poster: e59077b2c4ef4f7ed1011235ef3d8f07 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CalidumCor Skrevet 24. desember 2012 #7 Del Skrevet 24. desember 2012 Ville kjøpt ny jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 24. desember 2012 #8 Del Skrevet 24. desember 2012 Jeg jobbet med mat tidligere, og der var vi veldig strenge på utløpsdatoer (både "siste forbruksdag" (såklart), men også "best før"), selv om varen var fullt spiselig. Hjemme bryr jeg meg mindre om dette. Har egget gått ut på dato, så kakker jeg det på en tallerken og ser om hvitten henger sammen eller har slidd utover (hvis eggehvitten ikke lenger henger sammen, så er egget uspiselig - men datostempler på egg følger eu-regler og har derfor mye kortere holdbarhetstid enn nødvendig). Hadde jeg funnet gløgg i skapet, og visste jeg ikke hadde kjøpt gløgg i år, så hadde jeg sjekket datoen, men hadde først og fremst sjekket om den luktet greit. Gløgg inneholder sukker, vann og krydder. Alle disse tingene holder i en evighet hver for seg (men krydder kan miste litt av smaken over tid, og derfor "best før 2003" siden krydderne mister smak), og det er ingenting som skulle tilsi at gløggen er dårlig så lenge den lukter vanlig, og også smaker vanlig. Holdbarhetsdatoer har vi fordi vi er lovpålagt å ha det på matvarer, og datoen som står der er godt innenfor marginene produsenten har. Og når det gjelder ting som hovedsakelig inneholder sukker, så er det lite å bekymre seg for. Sukker brukes til konservering. Hadde den luktet/smakt greit, så hadde den gått med =). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruBeist Skrevet 24. desember 2012 #9 Del Skrevet 24. desember 2012 Selv koser jeg meg med en miniflaske Baileys nå, som meget mulig er 10-11 år gammel Står ikke noe dato på flasken, men siden den lukter og smaker som den skal ser ikke jeg problemet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #10 Del Skrevet 24. desember 2012 Det er det at den var åpnet som er det største problemet. Hadde den vært uåpnet kunne jeg gått med på å smake på den for å teste. Anonym poster: 14df5fd6cdc6ada9c32ee9ed9cf8e2ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 25. desember 2012 #11 Del Skrevet 25. desember 2012 Jeg hadde helt ut innholdet og solgt den som Vintage på nett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 27. desember 2012 #12 Del Skrevet 27. desember 2012 Har egget gått ut på dato, så kakker jeg det på en tallerken og ser om hvitten henger sammen eller har slidd utover (hvis eggehvitten ikke lenger henger sammen, så er egget uspiselig - men datostempler på egg følger eu-regler og har derfor mye kortere holdbarhetstid enn nødvendig). Hva mener du med "ikke henger sammen"? Tenker du på den hvite-hinnen som er i eggehviten? Den er det bare ferske egg som har, men egget er spiselig uten denne og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 27. desember 2012 #13 Del Skrevet 27. desember 2012 Hva mener du med "ikke henger sammen"? Tenker du på den hvite-hinnen som er i eggehviten? Den er det bare ferske egg som har, men egget er spiselig uten denne og. Jeg tenker på den seige gjennomsiktige delen av eggehvitten som henger sammen (den som gjør at speilegg får litt tykkelse). Hvis denne ikke lenger henger sammen, men flyter ut, så er egget gammelt. Da spiser jeg det ikke. Den flyter ut lenge etter at holdbarhetsdatoen er passert, forutsatt at man oppbevarer eggene skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 27. desember 2012 #14 Del Skrevet 27. desember 2012 Jeg tenker på den seige gjennomsiktige delen av eggehvitten som henger sammen (den som gjør at speilegg får litt tykkelse). Hvis denne ikke lenger henger sammen, men flyter ut, så er egget gammelt. Da spiser jeg det ikke. Den flyter ut lenge etter at holdbarhetsdatoen er passert, forutsatt at man oppbevarer eggene skikkelig. Da tenker vi på det samme. Men egget er ikke dårlig av den grunn. Det er holdbart i mange, mange måneder. Selv om jeg antagelig ville takket nei til kake bak med årsgamle egg. http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=17599686&a=1.7599686&f=/helse-forbruk-og-livsstil/&h=www.nrk.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 27. desember 2012 #15 Del Skrevet 27. desember 2012 Da tenker vi på det samme. Men egget er ikke dårlig av den grunn. Det er holdbart i mange, mange måneder. Selv om jeg antagelig ville takket nei til kake bak med årsgamle egg. http://m.nrk.no/arti...l/&h=www.nrk.no Aha. Har hørt at egg hvor hvitten ikke lenger er i en hel klump er dårlige og ikke skal spises. Men da lærte jeg noe nytt . Satser på at jeg klarer å spise opp eggene i kjøleskapet før de har blitt et år gamle, da. Men mulig jeg skal ta et eksperiment med min venninne som har angst for å bruke noe som helst som har holdbarhet til samme dag eller har gått over tiden... ? Hun lager seg vafler nesten ukentlig på grunn av egg som går ut på dato... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå