skrue Skrevet 23. desember 2012 #21 Skrevet 23. desember 2012 Hei. Vi tenkte pusse opp - er det lov med arbeid på juleaften, 1. juledag og 2. juledag - eller er det noen regler for dette? At det er en slags "hviledag", som søndag. Anonym poster: a99307317e0bc8ce29fff6847f1fd4f3 Lurt å tenke på dette før man setter i gang ja. Lov eller ikke lov på julaften: Om du selv synes det er flott at naboen setter igang neste jul når man selv ønsker å ha det rolig så sett i gang. Å legge parkett er ikke en lydløs jobb, spesielt om bordene skal slås inn i hverandre. Mitt råd er å vente til 3. juledag og selv da begrense jobbing til tiden mellom 10-15. 1
Zzyzx Skrevet 23. desember 2012 #22 Skrevet 23. desember 2012 Generelt sett er det en god tanke å la være med bråking på alle røde dager (inkludert vanlige søndager). Og så er det mange borettslag og sameier som ytterligere innsnevrer tidsrom for bråk. Ellers er det sunn fornuft som gjelder. Jeg ville f.eks. ikke bråkt på julaften, selv om jeg egentlig har lov, siden jeg er rimelig sikker på at naboene ville irritert seg ekstra mye den dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #23 Skrevet 23. desember 2012 Takk for de fornuftige svarene. Jeg er ikke norsk, og jeg feirer heller ikke jul, så jeg har ikke noen peiling på hva som er vanlig i en slik situasjon. Jeg ville spørre her for å være sikker på hva som gjaldt, så jeg ikke satt i gang hvis det var feil å gjøre sånt på slike dager. Syns noen av svarene (ja, det var voldsomt å svare at jeg ikke burde få barn og andre fæle ting) var unødvendige. Da venter jeg til romjula, og begrenser det til midt på dagen, med parketten! Anonym poster: a99307317e0bc8ce29fff6847f1fd4f3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #24 Skrevet 23. desember 2012 Takk for de fornuftige svarene. Jeg er ikke norsk, og jeg feirer heller ikke jul, så jeg har ikke noen peiling på hva som er vanlig i en slik situasjon. Jeg ville spørre her for å være sikker på hva som gjaldt, så jeg ikke satt i gang hvis det var feil å gjøre sånt på slike dager. Syns noen av svarene (ja, det var voldsomt å svare at jeg ikke burde få barn og andre fæle ting) var unødvendige. Da venter jeg til romjula, og begrenser det til midt på dagen, med parketten! Anonym poster: a99307317e0bc8ce29fff6847f1fd4f3 Ta det over nyttår, jeg ville blitt rimelig arg om naboen satte igang med oppussing midt i romjula. Anonym poster: 87dcb683523b095f7b410e095e4f65e0 7
Rskre Skrevet 23. desember 2012 #25 Skrevet 23. desember 2012 Du lyt no gjera det du vil. Kva er så ille med å arbeide på søndagen? Både gardbrukarar og helsepersonell lyt ofte arbeida då også.
Sugerøret Skrevet 23. desember 2012 #26 Skrevet 23. desember 2012 Må bare si at du virker fornuftig TS og jeg skulle ønske alle mine naboer var som deg. 2
Batteri Skrevet 23. desember 2012 #27 Skrevet 23. desember 2012 Oppussingsfritt 23/12 - 1/1. Noe annet er bare skikkelig dårlig gjort, for ikke å snakke om egoistisk. Jula skal være fredelig. 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #28 Skrevet 23. desember 2012 Du lyt no gjera det du vil. Kva er så ille med å arbeide på søndagen? Både gardbrukarar og helsepersonell lyt ofte arbeida då også. Det er ikke galt å jobbe om søndagen. Det er galt å bråke om søndagen. Dette for at det ihvertfall skal være noen timer i året hvor folk kan få nyte litt fred og ro og ikke bli utsatt for sirkelsaging og banking. Du bor tydeligvis ikke i blokk. Da hadde du skjønt behovet for regler om bestemte stilletider. I en betongblokk forplanter lyder seg noe helt enormt, og i en høyblokk som her jeg bor, med 48 leiligheter, er det alltid noen som pusser opp. Naboene kan male og tapetsere og legge fliser og hva faen for min del, så lenge de ikke borer, hamrer, sager eller brkuer skrumaskin (for jo, hviningen fra disse går gjennom betong og armeringsjern og finner veien inn til min leilighet..). Anonym poster: 23da8394dfa26cb9d3ba2c979154b40b 1
Rosalie Skrevet 23. desember 2012 #29 Skrevet 23. desember 2012 Vi har en eller annen nabo som kjører murbor på lav hastighet innimellom i dag. Problemet er at vi ikke aner hvilken leilighet det er, så da blir det vanskelig å få sagt fra (kan være fra to andre oppganger enn den vi bor i, og de oppgangene har vi ikke nøkkel til å komme inn i).
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #30 Skrevet 23. desember 2012 Du lyt no gjera det du vil. Kva er så ille med å arbeide på søndagen? Både gardbrukarar og helsepersonell lyt ofte arbeida då også. Ein lyt halde kviledagen heilag. Anonym poster: 628b5968d7b1611a2c68f201a5004822 1
Zzyzx Skrevet 23. desember 2012 #31 Skrevet 23. desember 2012 Ta det over nyttår, jeg ville blitt rimelig arg om naboen satte igang med oppussing midt i romjula. Anonym poster: 87dcb683523b095f7b410e095e4f65e0 De vanlige arbeidsagene i romjula synes jeg ikke det er nødvendig å bli arg for. Altså, jeg hadde ikke gjort noe selv de dagene, men jeg hadde ikke reagert spesielt om de over la parkett på dagtid torsdag og fredag. Så fintfølende er jeg faktisk ikke. Det tror jeg de færreste er. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #32 Skrevet 23. desember 2012 De vanlige arbeidsagene i romjula synes jeg ikke det er nødvendig å bli arg for. Altså, jeg hadde ikke gjort noe selv de dagene, men jeg hadde ikke reagert spesielt om de over la parkett på dagtid torsdag og fredag. Så fintfølende er jeg faktisk ikke. Det tror jeg de færreste er. Det er mange som har julebesøk også disse dagene, takket være mine-dine-våre-svigers-ditt-og-datt. Jeg skal i julemiddagsbesøk både 29 og 30... Det er litt ugreit når folk har styrt og stelt og laget svære middager og desserter og kaker, og pyntet og vasket, og så må gjestene sitte og gaule til hverandre for å overdøve naboens boremaskin. Jeg synes at akkurat i juleuken kan man la være å pusse opp. Det må da gå an å få en ukes fri fra slikt bråk. Anonym poster: 23da8394dfa26cb9d3ba2c979154b40b 2
Rosalie Skrevet 23. desember 2012 #33 Skrevet 23. desember 2012 Det er mange som har julebesøk også disse dagene, takket være mine-dine-våre-svigers-ditt-og-datt. Jeg skal i julemiddagsbesøk både 29 og 30... Det er litt ugreit når folk har styrt og stelt og laget svære middager og desserter og kaker, og pyntet og vasket, og så må gjestene sitte og gaule til hverandre for å overdøve naboens boremaskin. Jeg synes at akkurat i juleuken kan man la være å pusse opp. Det må da gå an å få en ukes fri fra slikt bråk. Anonym poster: 23da8394dfa26cb9d3ba2c979154b40b Men det er like fullt vanlige arbeidsdager. Vi har nyinnflyttede naboer, og jeg forventer ikke at de ikke skal få flyttet skikkelig inn før på nyåret bare fordi jeg vil ha det stille og fredelig. Nå skal jeg parere dagens murboring med støvsuging. Hepp, hepp! Også håper jeg de har folkevett nok til ikke å bråke i morgen, overimorgen og 2. dagen. (3. og 4. dagen skal jeg jobbe, så da får de gjøre som de vil). 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #34 Skrevet 23. desember 2012 Men det er like fullt vanlige arbeidsdager. Vi har nyinnflyttede naboer, og jeg forventer ikke at de ikke skal få flyttet skikkelig inn før på nyåret bare fordi jeg vil ha det stille og fredelig. Nå skal jeg parere dagens murboring med støvsuging. Hepp, hepp! Også håper jeg de har folkevett nok til ikke å bråke i morgen, overimorgen og 2. dagen. (3. og 4. dagen skal jeg jobbe, så da får de gjøre som de vil). Jada, og det er ingen lover mot å bråke disse dagene. Men jeg mener folkeskikk tilsier at man ikke pusser opp med mindre man er absolutt helt pokka nødt. Anonym poster: 23da8394dfa26cb9d3ba2c979154b40b 1
Sophie-Ann Skrevet 23. desember 2012 #35 Skrevet 23. desember 2012 Tråden er ryddet for avsporinger Sophie-Ann, mod
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #36 Skrevet 23. desember 2012 Brye meg rett og slett ikke, jeg skal gjøre mitt, det skulle bare mangle, så mye bråk jeg hører fra naboene og klager aldri, så får de F meg tåle litt av meg også. I morgen skal jeg faktisk snekre sammen et skap, men de under meg er ikke hjemme så. Anonym poster: 50491e74d1dbdc8a98e3ebe0d7f84aee
Gjest Skrevet 25. desember 2012 #37 Skrevet 25. desember 2012 Det er mange som har julebesøk også disse dagene, takket være mine-dine-våre-svigers-ditt-og-datt. Jeg skal i julemiddagsbesøk både 29 og 30... Det er litt ugreit når folk har styrt og stelt og laget svære middager og desserter og kaker, og pyntet og vasket, og så må gjestene sitte og gaule til hverandre for å overdøve naboens boremaskin. Jeg synes at akkurat i juleuken kan man la være å pusse opp. Det må da gå an å få en ukes fri fra slikt bråk. Anonym poster: 23da8394dfa26cb9d3ba2c979154b40b Da har du mye firmaer å sende klager til, for i øyeblikket vet jeg om 2 stk som pusser opp og der kommer det håndtverker både torsdag og fredag! Det er jo trossalt to helt vanlige arbeidsdager uten noe som helst spesielt! Ellers ville jeg nok selv ikke gjort noe julaften og 1-2 juledag, heller ikke første nyttårsdag, men søndager o.l. kunne jeg ikke brydd meg om! Både klipper gress, vasker klær, henger ut klær og kan bygge på de dagene Søndag er for meg bare fridag, men starter sjelden før tolv og holder sjeldent på etter klokken atten!
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #38 Skrevet 25. desember 2012 Da har du mye firmaer å sende klager til, for i øyeblikket vet jeg om 2 stk som pusser opp og der kommer det håndtverker både torsdag og fredag! Det er jo trossalt to helt vanlige arbeidsdager uten noe som helst spesielt! Ellers ville jeg nok selv ikke gjort noe julaften og 1-2 juledag, heller ikke første nyttårsdag, men søndager o.l. kunne jeg ikke brydd meg om! Både klipper gress, vasker klær, henger ut klær og kan bygge på de dagene Søndag er for meg bare fridag, men starter sjelden før tolv og holder sjeldent på etter klokken atten! Du gjør det sikkert, men det er altså ikke lov. Anonym poster: 628b5968d7b1611a2c68f201a5004822 3
Gjest Skrevet 25. desember 2012 #39 Skrevet 25. desember 2012 Du gjør det sikkert, men det er altså ikke lov. Anonym poster: 628b5968d7b1611a2c68f201a5004822 Og derfor er jeg også glad jeg bor på et sted hvor de aller fleste naboene gjør det samme! Men ingen kan nekte meg å f.eks henge ut klær eller holde på med hagearbeid Sitter dog å venter på at denne loven forsvinner hvertfall i tilfellet av kirketid (søndager o.l.) ettersom statskirken nå heldigvis er borte
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #40 Skrevet 25. desember 2012 Og derfor er jeg også glad jeg bor på et sted hvor de aller fleste naboene gjør det samme! Men ingen kan nekte meg å f.eks henge ut klær eller holde på med hagearbeid Sitter dog å venter på at denne loven forsvinner hvertfall i tilfellet av kirketid (søndager o.l.) ettersom statskirken nå heldigvis er borte Det tror jeg du kommer til å vente lenge på - heldigvis! Folk flest vil at det skal være rolig til visse tider. Anonym poster: 628b5968d7b1611a2c68f201a5004822 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå