Gå til innhold

Regel i bolig ang bråk på røde dager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi tenkte pusse opp - er det lov med arbeid på juleaften, 1. juledag og 2. juledag - eller er det noen regler for dette? At det er en slags "hviledag", som søndag.

Anonym poster: a99307317e0bc8ce29fff6847f1fd4f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sier seg da selv at man ikke driver med bråkete oppussing på helligdagene i jula! Det er normal folkeskikk, om det ikke er spesifikt nedskrevet i reglene til borettslaget.

For øvrig regnes helligdager helt sikkert i samme kategori som søndager.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke regler som eventuelt regulerer dette, men jeg tenker at vanlig folkeskikk og sunn fornuft tilsier at man dropper bråkete arbeid disse dagene av respekt og hensyn til naboene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

signerer de over.

Kommer ann på om du bor i blokk,selveier osv.Det er jo forskjellige regler og slikt.Men det burde du finne ut av .

En veldig "god" måte å bli uvenner med naboene er å banke,bråke og borre i julen.

Naboen her driver nå og bytter ut hele kjøkkenet.De feirer ikke jul,men det virker så langt at de holder seg innenfor borettslagets regler. Flott!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi tenkte pusse opp - er det lov med arbeid på juleaften, 1. juledag og 2. juledag - eller er det noen regler for dette? At det er en slags "hviledag", som søndag.

Loven om helligdagsfred tilsier at man IKKE bedriver bråkete arbeid på disse dagene. Vil du male stua di, så vær så god, men bruk av sirkelsag/hammer/annet som bråker, bør du virkelig la være.

http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html

En ring er bråk på vanlige søndager, og ikke minst på fridager på vårparten når mer eller mindre halve nabolaget bedriver en eller annen form for rydding i hagen, men i jula så bør man faktisk la være å bråke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke med naboene om de skal reise bort i jula - mange gjør det - og da er det jo fritt fram, god tid som man vel ellers ikke har når man bare har noen timer etter jobb til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke lov. Jeg hadde ikke giddet å si fra en gang, jeg hadde ringt rett til politiet og håpet på at du fikk en skikkelig saftig bot.

Anonym poster: 628b5968d7b1611a2c68f201a5004822

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov. Jeg hadde ikke giddet å si fra en gang, jeg hadde ringt rett til politiet og håpet på at du fikk en skikkelig saftig bot.

Det er faktisk en grunn til at jeg spør - selv om jeg ikke har tenkt å bråke så fryktelig mye, vi skal legge parkett, så ville jeg vite hva slags regler som gjaldt for disse dagene slik at jeg forholdt meg til det. Har selvsagt ikke tenkt å borre på en slik dag. Håper andre ikke gir deg noen beskjed, slik gode naboer gjør, når du gjør noe feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å kappe med håndsag da, siden du mener det ikke bråker noe særlig å legge parkett? Og hva med en evt nabo under med all den bankingen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en grunn til at jeg spør - selv om jeg ikke har tenkt å bråke så fryktelig mye, vi skal legge parkett, så ville jeg vite hva slags regler som gjaldt for disse dagene slik at jeg forholdt meg til det. Har selvsagt ikke tenkt å borre på en slik dag. Håper andre ikke gir deg noen beskjed, slik gode naboer gjør, når du gjør noe feil.

Jeg ville aldri vurdert å gjøre noe slik.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I borettslag er det ikke tillatt uansett røde dager og lage støy pga oppussing. Julaften og nyttårsaften er ikke helligdag så hos oss får de lov og holde på til kl. 1600. Dere blir garantert ikke populære hvis dere prøver dere på noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å kappe med håndsag da, siden du mener det ikke bråker noe særlig å legge parkett? Og hva med en evt nabo under med all den bankingen?

Vi bor nederst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor nederst :)

Det har faktisk ingenting og si. Bankelyder vil forplante seg i en blokk, nå vet jeg ikke hvor gammel blokka deres er. Jeg sitter i styret i mitt boretsslag og vet hva jeg snakker om. Du bør lese husreglene for der dere bor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har faktisk ingenting og si. Bankelyder vil forplante seg i en blokk, nå vet jeg ikke hvor gammel blokka deres er. Jeg sitter i styret i mitt boretsslag og vet hva jeg snakker om. Du bør lese husreglene for der dere bor.

Det er helt greit, det er derfor jeg spør her. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man absolutt må bedrive oppussing på søndager og helligdager, så får man holde seg til maling, tapetsering og å skru sammen skap med manuell skrutrekker.

Å kappe parkett med annet enn manuell gjærsag er fullstendig uaktuelt. Bankingen av parkettleggingen vil også være støyende for de på sider og over dere, så det er heller ikke aktuelt.

Anonym poster: c0cef5296e463666debbc449ac5f96ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

håper virkelig dere er naboen min.... da sliter dere litt...

nei det er ikke lov. normal folkeskikk har dere ikke det pga dere mener alt dere driver med er viktigere enn fritiden til alle naboene...

nå skal jeg trå forsiktig. men i de nabolagene jeg har bodd, så har det vært forbud mot og klippe gress,på søndager. pga støy. faktisk ett sted så fikk man ikke vaske klær engang.

jeg blir faktisk litt skremt at du stiller ettsånt spørmål jeg ... det forteller alt om hvor mange dårlige personer som finnes i verden... det er ikke rart det er krig osv.

hvor vanskelig er det og tenke seg dette. du har jobbet siden sommeren. du gleder deg til juleferie. vil du høre på folk som pusser opp på juleaften ,den dagen som skal være kos for deg og familien din....

hvor vanskelig er det å ta hensyn til de rundt seg... '

Anonym poster: 3d97f2f41de207a3eccded871cc89f74

Endret av Sulosi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

håper virkelig dere er naboen min.... da sliter dere litt...

nei det er ikke lov. normal folkeskikk har dere ikke det pga dere mener alt dere driver med er viktigere enn fritiden til alle naboene...

nå skal jeg trå forsiktig. men i de nabolagene jeg har bodd, så har det vært forbud mot og klippe gress,på søndager. pga støy. faktisk ett sted så fikk man ikke vaske klær engang.

jeg blir faktisk litt skremt at du stiller ettsånt spørmål jeg ... det forteller alt om hvor mange dårlige personer som finnes i verden... det er ikke rart det er krig osv.

hvor vanskelig er det og tenke seg dette. du har jobbet siden sommeren. du gleder deg til juleferie. vil du høre på folk som pusser opp på juleaften ,den dagen som skal være kos for deg og familien din....

hvor vanskelig er det å ta hensyn til de rundt seg...

Det var da voldsomt. Hun stilte da bare et helt uskyldig spørsmål.

Endret av Sulosi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt. Hun stilte da bare et helt uskyldig spørsmål.

nå må du ikke sette deg ned og grine da. er da lov og dra ting litt langt, sette det på spissen???? kriminelt det eller?

det som menes, er at dette er jo ikke ett uskyldig spørsmål. dette burde jo man forstått selv om man hadde hatt en god oppdragelse. hvorfor skjønner jeg at dette er feil og at jeg må ta hensyns til folk rundt meg. er jeg så sykt spesiell da? nei... sånne ting burde alle forstå...

det som er med sånne folk er ganske enkelt. om de bråker så gir de f. men om noen andre gjør det så henger de seg opp i det og klager.

jeg vet det alltid vil være egoistiske folk der ute, men det er lov og tenke selv. hmmm det er juleaften vi vil pusse opp, hmm la meg tenke hvis jeg var en person som satt pris på juleaften og den stillheten det med bringte. hvordan ville jeg da reagert om naboene mine pusset opp.

Anonym poster: 3d97f2f41de207a3eccded871cc89f74

Endret av Sulosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...