Gjest Raggy Skrevet 22. desember 2012 #1 Skrevet 22. desember 2012 Er det visst jeg har. Dette er ganske nytt for meg og jeg forsøker å finne informasjon rundt depresjon. Etter det jeg har skjønt til nå så har jeg vært deprimert i mange år. Nå som jeg vet hva jeg har så er jo planen å kommer seg ut av dette, så derfor trenger jeg råd, tips og andres erfaringer. Jeg ser feks nå at det er mye her hjemme jeg skulle gjort før julaften men jeg er apatisk, kroppen virker ikke å jeg bare går forbi alle gjøremål å sette meg ned. Jeg har vært ute en god del i dag å fått luft og bevegelse så det har jeg skjønt at jeg må. Men hvordan finner jeg igjen motoren min? Hvor har energien min gjemt seg? Jeg vil aller helst bare sove, sove og sove leeeenge. Drar meg opp for å få gjort litt, men det er tungt. Og jeg blir svimmel og ør i hodet når jeg skal gjøre ting, som feks å brette klær, så da må jeg bare sette meg ned. Frustrert! Påknappen min har forsvunnet.. Kan noen hjelpe meg så jeg finner den igjen???
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #2 Skrevet 22. desember 2012 Jeg sliter også med depresjon, i tillegg til andre lidelser. Er i perioder veldig tiltaksløs og får ikke gjort noe som helst av ting jeg burde gjøre (rydde, støvsuge, vaske klær, skifte på senga). Det jeg har funnet ut at jeg klarer, er ting som kan oppleves positivt. Jeg driver litt med håndarbeid, og det klarer jeg av og til å komme i gang med. Det kan også noen ganger gi meg energi til å orke mer praktiske ting, men ikke alltid. Mitt råd er å prøve å finne noe du kan klare å mobilisere litt lyst for å gjøre. Om du bare orker å bake boller og strikke, men ikke orker å støvsuge eller vaske klær, så er det i det minste NOE, og mye bedre enn å gjøre ingenting. Det er også lettere for meg å tvinge meg selv til å gjøre ting som en eller annen gang har føltes gøy, og jeg tror at aktivitet på mange måter fører til mer aktivitet. Anonym poster: 5fb51df741d00b1e4f562b7ae2aa6e1a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #3 Skrevet 22. desember 2012 Jeg var igjennom en dyp depresjon for noen år siden, med frivillig innleggelse på psyk og hele pakka. Begynte på antidepressiva, noe som gjorde at "fluene i hodet" stilnet noe (slet bl.a. med sosial angst, overanalyserte alt/alle etc.), men det som virkelig hjalp meg var terapi med en kognitiv terapeut. Jeg gikk også på et "kurs" igjennom kommunen, som også gikk på den kognitive terapien. Jeg lærte meg å håntere depresjonen, snu de negative tankene til positive tanker, og klarte å komme meg opp igjen. Det gikk faktisk ganske fort oppover og, når jeg bare lærte å håntere det. Anonym poster: e1c8808711b0eb59578d508339a1ef21 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 22. desember 2012 #4 Skrevet 22. desember 2012 Ikke ha dårlig samvittighet for de tingene du ikke får gjort, de er tross alt ikke livsviktige. Fokuser heller på de tingene du har fått gjort, om det så bare er å klippe tåneglene eller tatt oppvasken 1
Gjest Raggy Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 Takk for gode svar Jeg har jo skjønt at jeg må snu treskeverket oppi hodet på en måte. For meg så er nok denne depresjonen en konsekvens av langvarige psykiske problemer, det er ikke så lett å se positivt på ting når jeg har angst i div former, sikkert normalt å bli sliten og oppgitt. Akkurat nå føles alle kravene som følger det å være mamma og en venn som helt uutholdelige.. Duste depresjon! Men jeg skal virkelig se på alt jeg får gjort og ikke fokusere på ting jeg ikke får gjort, det var et innmari godt råd!
Gjest Uanonymbruker Skrevet 22. desember 2012 #6 Skrevet 22. desember 2012 Takk for gode svar Jeg har jo skjønt at jeg må snu treskeverket oppi hodet på en måte. For meg så er nok denne depresjonen en konsekvens av langvarige psykiske problemer, det er ikke så lett å se positivt på ting når jeg har angst i div former, sikkert normalt å bli sliten og oppgitt. Akkurat nå føles alle kravene som følger det å være mamma og en venn som helt uutholdelige.. Duste depresjon! Men jeg skal virkelig se på alt jeg får gjort og ikke fokusere på ting jeg ikke får gjort, det var et innmari godt råd! Drit mere i ting. Det tok meg lang til å klare, for man er liksom programmert til hvordan ting skal være i et funksjonelt hjem og i et ordentlig liv. Men drit i det. Det gjør ingenting om oppvasken står til i morgen, eller til i overimorgen, det gjør ingenting om klesvasken ikke akkurat blir tatt når den egentlig burde. So what om støvdottene dine filifjonker hverandre i hjørnene, aldri har noen dødd av pizza til middag to dager på rad. Ta ting i ditt tempo, gjør ting når du føler du klarer det, eller litt av det og resten dagen etter. Det er ingen som lider under at du slapper av litt og driter litt i de faste rammene du har satt for deg selv. Du kan være en helt super mamma og en helt super venn selv om du føler du ikke når opp til kravene akkurat nå. Hvems krav? Drit i kravene. (bortsett fra minimumskravene, du bør helt klart ikke drite i minimumskravene. Ikke brenn ned huset liksom ) Jeg tror du kan klare deg helt fint, du er ikke sprø, du er ikke alene og du er ikke svak. Du er gull! 1
Gjest Raggy Skrevet 23. desember 2012 #7 Skrevet 23. desember 2012 Drit mere i ting. Det tok meg lang til å klare, for man er liksom programmert til hvordan ting skal være i et funksjonelt hjem og i et ordentlig liv. Men drit i det. Det gjør ingenting om oppvasken står til i morgen, eller til i overimorgen, det gjør ingenting om klesvasken ikke akkurat blir tatt når den egentlig burde. So what om støvdottene dine filifjonker hverandre i hjørnene, aldri har noen dødd av pizza til middag to dager på rad. Ta ting i ditt tempo, gjør ting når du føler du klarer det, eller litt av det og resten dagen etter. Det er ingen som lider under at du slapper av litt og driter litt i de faste rammene du har satt for deg selv. Du kan være en helt super mamma og en helt super venn selv om du føler du ikke når opp til kravene akkurat nå. Hvems krav? Drit i kravene. (bortsett fra minimumskravene, du bør helt klart ikke drite i minimumskravene. Ikke brenn ned huset liksom ) Jeg tror du kan klare deg helt fint, du er ikke sprø, du er ikke alene og du er ikke svak. Du er gull! Tusen takk søte snille deg Jo det får bli nyttårsforsettet mitt det å gi litt mer f. Akkurat i dag har jeg ikke hatt hjerte til å la ting være, huset er vasket og julemat og dessert et ferdig forberedt. Det kjentes ut som jeg hadde en elefant på ryggen mens jeg krangla med vaskefilla men nå er det gjort! Jul for ungene med en viss standar er jo et must. Jeg må nok kaste hu der som alltid er så flink og finne en annen utgave av meg selv, en som gjør ting som er hyggelig og ikke bare gjør ting fordi det er plikter. Alt som er gøy er liksom så fjernt og langt borte, må nok lete det opp igjen. God jul
PepsiMax Skrevet 25. desember 2012 #8 Skrevet 25. desember 2012 Har slitt med depresjoner i mange år selv, opp og ned på skalaen over hvor ille ting er. Da det er på det verste er jeg og sånn at jeg ikke orker noen ting og unngår alt/alle. Det som hjelper er ofte de tingene jeg har minste lyst til å gjøre: vaske, trene, være sosial osv... Både fordi det føles så godt og være ferdig med endel plikt ting, men og fordi det underveis kan være en tanke-stopper for de gamle tankene som går opp igjen og opp igjen, kanskje det kommer inn noen nye istedet! For min del har kognitiv behandling hjulpet endel. Det å snu tanker og bli bevisst på tanker. Har langt igjen, men alle skritt i riktig retning hjelper på Har ellers jobbet veldig med å være litt snillere med meg selv. Unne meg selv litt mer (ting jeg har lyst på), ta vare på meg selv (mat,trening,søvn/hvile) og det å sette sunne grenser som er gode for meg istedet for alltid det jeg tror de rundt meg vil. Det har hjulpet mye! ...selv om jeg hele tiden må passe meg for å ikke gå i gamle spor.... Lettere sagt enn gjort! Har lest litt i boka "Mindfulness - en vei ut av nedstemthet og depresjon". Fikk ikke lest så mye før jeg måtte levere den igjen på biblioteket, men utfra det jeg leste kan den absolutt anbefales! Det sto bl.a. endel om hvorfor man blir deprimert, hvorfor man ikke klarer å endre det og ender tilbake gang på gang på gang, hvorfor grubling ikke hjelper og hvordan mindfulness kan hjelpe i en slik situasjon. Boken gir også endel øvelser man kan teste ut, tips om hvordan man kan integrere mindfulness i dagliglivet og det følger med en cd med instruksjoner i øvelser. Så denne skal jeg ut å kjøpe meg, bare butikkene åpner igjen! Anbefales! Jeg har også bestilt noen bøker om depresjon på biblioteket, for å se om jeg finner noen lure tips der.... Ønsker deg masse lykke til med å finne den veien som føles riktig for deg
PepsiMax Skrevet 25. desember 2012 #9 Skrevet 25. desember 2012 Lysterapi er også et tips hvis depresjonen blir værre i den mørke årstida. Så lenge det er en depresjon der også utenom mørketiden vil ikke lysterapi kunne fjerne alt, men det kan gjøre det litt lettere - fjerne litt av det som gjør det enda tyngre på høsten/ vinteren.
Gjest Raggy Skrevet 27. desember 2012 #10 Skrevet 27. desember 2012 Har slitt med depresjoner i mange år selv, opp og ned på skalaen over hvor ille ting er. Da det er på det verste er jeg og sånn at jeg ikke orker noen ting og unngår alt/alle. Det som hjelper er ofte de tingene jeg har minste lyst til å gjøre: vaske, trene, være sosial osv... Både fordi det føles så godt og være ferdig med endel plikt ting, men og fordi det underveis kan være en tanke-stopper for de gamle tankene som går opp igjen og opp igjen, kanskje det kommer inn noen nye istedet! For min del har kognitiv behandling hjulpet endel. Det å snu tanker og bli bevisst på tanker. Har langt igjen, men alle skritt i riktig retning hjelper på Har ellers jobbet veldig med å være litt snillere med meg selv. Unne meg selv litt mer (ting jeg har lyst på), ta vare på meg selv (mat,trening,søvn/hvile) og det å sette sunne grenser som er gode for meg istedet for alltid det jeg tror de rundt meg vil. Det har hjulpet mye! ...selv om jeg hele tiden må passe meg for å ikke gå i gamle spor.... Lettere sagt enn gjort! Har lest litt i boka "Mindfulness - en vei ut av nedstemthet og depresjon". Fikk ikke lest så mye før jeg måtte levere den igjen på biblioteket, men utfra det jeg leste kan den absolutt anbefales! Det sto bl.a. endel om hvorfor man blir deprimert, hvorfor man ikke klarer å endre det og ender tilbake gang på gang på gang, hvorfor grubling ikke hjelper og hvordan mindfulness kan hjelpe i en slik situasjon. Boken gir også endel øvelser man kan teste ut, tips om hvordan man kan integrere mindfulness i dagliglivet og det følger med en cd med instruksjoner i øvelser. Så denne skal jeg ut å kjøpe meg, bare butikkene åpner igjen! Anbefales! Jeg har også bestilt noen bøker om depresjon på biblioteket, for å se om jeg finner noen lure tips der.... Ønsker deg masse lykke til med å finne den veien som føles riktig for deg Takk for svar For meg så er det sånn at de fleste ting er prøvd, jeg har meditert i lange baner og jeg har lært meg hvordan tanker fungerer og hvordan de må snus. Mindfullnes i hverdagen har jeg brukt masse, uten det tror jeg at jeg hadde vært dau igrunn så du har helt rett i at det er virkningsfult. Men nå er jeg lei av å skulle, måtte burde, prøve teste, å ditt og datt som funker å du må gjøre slik og sånn. Ja du skjønner hva jeg mener, jeg er lei.. Men jeg skal i terapi, eller jeg håper jeg skal det. Skal lese om lysterapi, takk for tips Men du sier at det hjelper å gjøre ting i huset.. hmm, kanskje det ikke er så dumt da selvom en jo aaaaaaldri blir ferdig, klesvaska føles som et stort monster der den ligger inne på vaskerommet... Boka tankevirus er en genial og lettlest bok. Også fant jeg er genial greie på nett i dag, den heter "15 grunner til å forbli ulykkelig: 1. Forvent at andre skal gjøre deg lykkelig. 2. Skyld din egen ulykke på andre. 3. Bruk "hvis bare" så ofte du kan når det gjelder tid, penger og venner. 4. Sammenlign det du har med andre. 5. Vær alltid alvorlig. 6. Forsøk alltid å gjøre alle til lags. 7. Si aldri nei. 8. Hjelp andre, men la ingen hjelpe deg. 9. Betrakte dine egne behov som uviktige. 10. Om noen gir deg et kompliment, snakk det bort. 11. Om noen kritiserer deg, forstørr det. 12. Behold alle følelsene på innsiden. 13. Forandre deg aldri. 14. Vær aldri fornøyd med annet enn det helt perfekte. 15. Tilbring all din tid i fortid eller fremtid. Disse tingene synes jeg var bra å lese og det er ord som jeg skal ta med meg videre. Lykke til videre du og
PepsiMax Skrevet 27. desember 2012 #12 Skrevet 27. desember 2012 Da er boka bestilt fra biblioteket! Har lest litt om den på nettet, og er spent på hvordan den er! Digget lista, den skal kopieres!
Gjest Anonym Skrevet 27. desember 2012 #13 Skrevet 27. desember 2012 Anbefaler deg å lese boken "lykketyvene"
Gjest Ano Skrevet 27. desember 2012 #14 Skrevet 27. desember 2012 Lykketyvene er en veldig bra bok! Beskriver hva depresjon er og hva du kan gjøre for å få det bedre.. Der er også kapitler for hva du skal gjøre ovenfor barn og hva pårørende kan gjøre.. Boken om mindfulness er også bra, men mindfuless er noe som må trenes på og brukes aktivt daglig, og det kan av erfaring være vanskelig å få til når man er dypt deprimert..
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #15 Skrevet 28. desember 2012 Søsteren min sliter også med depresjon, og det jeg merker hjelper best på henne er når hun er hos psykologen. Men noe som depresjon er noe som har utviklet seg og over lang tid, ofte av en alvorlig grunn og tar lang tid å blir frisk fra. Det første du burde gjøre er å oppsøke hjelp. Så kanskje du skal tenke over om det er noe du er misfornøyd med i livet? Kanskje noen venner som er veldig negative som får deg på negative tanker? Kanskje du mistrives i jobben? Deretter må du sette ned forventningene dine til deg selv. Din største kritiker, er deg selv. Orker du ikke vaske huset i dag, går det bra, du har god tid. Ikke bli sint når du ikke klarer å gjøre som planlagt. Prøv å finne små gleder i hverdagen og bruk tid på det du trives med å gjøre. Men som sagt, det er tøft å bli frisk, men jeg har troen på deg! Anonym poster: aa4048bcf7ddee766742aa4aaf279fb7
Gjest Raggy Skrevet 28. desember 2012 #16 Skrevet 28. desember 2012 Vil bare gi deg en klem! Takk for god klem Anbefaler deg å lese boken "lykketyvene" Denne har jeg lest flere ganger Søsteren min sliter også med depresjon, og det jeg merker hjelper best på henne er når hun er hos psykologen. Men noe som depresjon er noe som har utviklet seg og over lang tid, ofte av en alvorlig grunn og tar lang tid å blir frisk fra. Det første du burde gjøre er å oppsøke hjelp. Så kanskje du skal tenke over om det er noe du er misfornøyd med i livet? Kanskje noen venner som er veldig negative som får deg på negative tanker? Kanskje du mistrives i jobben? Deretter må du sette ned forventningene dine til deg selv. Din største kritiker, er deg selv. Orker du ikke vaske huset i dag, går det bra, du har god tid. Ikke bli sint når du ikke klarer å gjøre som planlagt. Prøv å finne små gleder i hverdagen og bruk tid på det du trives med å gjøre. Men som sagt, det er tøft å bli frisk, men jeg har troen på deg! Anonym poster: aa4048bcf7ddee766742aa4aaf279fb7 Takk for svar Jo jeg vet hvorfor depresjonen har kommet å jeg forsøker å få hjelp, noe av grunnen til at depresjonen har fått et godt grep kan nok være at det har vært vanskelig å få den hjelpen jeg trenger. Jeg ser de små gode tingene hver eneste dag, men som du nevner så er det vanskelig å ikke bebreide seg selv for å ikke strekke til i det daglige.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #17 Skrevet 28. desember 2012 Jeg sliter veldig med depresjon selv for tiden. Har hatt depresjon i varierende alvorlighetsgrad de siste ti årene. Vet at jeg kan komme mye lenger ned enn jeg er nå, men likevel føles alt så veldig tungt om dagen. Jeg ser ingen grunn til å stå opp så jeg snur døgnet så fort jeg har mulighet, og det igjen ødelegger for mine rutiner rundt mat (som egentlig er veldig viktige for meg pga spiseforstyrrelser), jeg isolerer meg for jeg orker ikke noen andre (føler bare at jeg er til bry for folk og føler at jeg ikke har noe å prate med noen om lenger) og føler meg dermed veldig alene i verden da jeg også bor alene. Bruker evigheter på alle avgjørelser jeg må ta, og like lang tid på å komme igang med ting. Jeg som aldri har klart å gråte, feller nå noen tårer rett som det er. Og da jeg ikke gjør det har jeg lyst å gjøre det. Sitter til og med å gråter mens jeg skriver dette. Ingenting frister (ikke engang røyk og pepsi max er godt, noe jeg er veldig avhengig av og vanligvis har i meg store mengder av hver dag). Ender opp med masse kjedespising av søppel som godis og julekaker. Noe som igjen får meg til å føle meg enda værre. Sitter fast i gamle tankemønstere om at jeg ikke får til noen ting, og får bare lyst å gi opp så fort ikke ting går som jeg vil. Jeg kjenner ikke igjen meg selv, og skjønner ikke hvordan jeg skal endre på dette. Etter 4 timers vurdering frem og tilbake kom jeg meg på trening i dag. Rakk 45 min før dem stengte. Håpte at det å komme meg ut og å bruke kroppen ville hjelpe, men nei. Håper noen har noen gode råd og komme med. Har bestilt bøkene som er blitt nevnt tidligere i tråden, så jeg får de vel etter nyttår. Nå skulle jeg bare ønske at jeg kunne legge meg å sove til det er 7 januar og alt er på sitt vante. Anonym poster: faab9e3fa30e03e21c204577a7f03681
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå