Gå til innhold

Potetmos

Fremhevede innlegg

Skrevet

Firmaet jeg var en stund serverte mat for kongfamilien med flere begivenheter.

Og der avslørte du deg som løgner.

Anonym poster: 63f7e2b1b50d55606715877a2fa02068

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vanlig å bruke stavmikser. Mange som bruker dette redskapet. Har jobbet litt på storkjøkken, og denne stavmikseren ble flittig brukt.

Jeg har forsøkt å lage potetmos med stavmikser, det ble altfor seig konsistens og ikke godt i det hele tatt. Bruker stavmikseren til alt av puréer og purésupper, men ikke potetmos - da foretrekker jeg potetmoser. Man gir velmente råd her til trådstarter utfra egen erfaring, ingen vits å gå til frontalangrep fordi noen er uenige med deg.

Anonym poster: c612325488cef24623d29a6b8c8f5ef4

• Liker 5
Skrevet

Da har de tatt feil. Eller så har de en helt spesiell mening som ingen andre har. Eller så er det bar noe de sier. Stavmisker blir brukt mye blandt de fleste kokker rundt om i landet. Firmaet jeg var en stund serverte mat for kongfamilien med flere begivenheter.

Ikke til potetmos.

Anonym poster: a4da5afeea9484b6d8f6ccf6b139566c

• Liker 6
Skrevet

Prøv deg frem selv da din jævla faen. Ikke vær så forutinntatt. Er ikke noe dårligere å bruke stavmisker enn andre redskaper. Du kan godt bli med en kokk på jobb en dag så skal du få se. Bare du passer på å ikke mose den for lenge, går det helt fint. Hvor lenge du må mose ser du ganske kjapt. Du kan selvsagt bruke potetpresse eller potetstamper for den del, men stavmikser er kjapt og enkelt.

Patetisk.

Anonym poster: a4da5afeea9484b6d8f6ccf6b139566c

• Liker 5
Skrevet

Det beste er å raspe to store kokesterke poteter, f.eks. Beate. Og koke mer melne poteter, evt tilsette på slutten. Grunnen til Beate eller annen hardkokt potet, er at de ikke er så søte. Og selvsagt masse smør, kanskje litt salt, persille og peppe og fløte. Kokte poteter fra gårsdagener ok å ha i.

Lag en ok saus og middagen er berget. :)

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser.

Sulosi,mod.

Skrevet

Hvor mange poteter må man regne med til 2 personer da?

Litt mer enn om dere skulle spist vanlig kokt potet.

Jeg kjøper bare de vanlige løsvektpotetene. Skreller dem og kutter de opp i mindre biter for å få ned koketiden. Når de er ferdigkokt helles vannet av og de får stå og dampe av seg mer vann. Tilsetter en god klatt (eller to) med smør og moser med en sånn rotmoser. Jeg bruker ikke stavmikser på poteter noensinne.

Når potetene er tilfredsstillende most, så tilsetter jeg salt. Ikke spør meg om hvor mye, jeg bruker flaksalt og slumper litt. Kan alltids tilsette litt mer hvis det ikke er nok. Andre kryddere varierer jeg litt på. Pepper og muskat er en klassiker. Hvit pepper synes jeg fungerer greit alene pga den litt muskataktige aromaen. Så har jeg oppi matfløte, rett fra kartongen. Noen bruker oppvarmet melk, men jeg synes ikke resultatet blir så mye bedre at jeg gidder det ekstra steget. Rør alt godt sammen og tilsett mer fløte eller krydder etter ønsket konsistens og smak.

Andre ting jeg liker å ha oppi stappa er f.eks. spinat, gressløk eller parmesan. Hver for seg eller i kombinasjon. Man kan også koke et par-tre hvitløksfedd sammen med potetene, disse moses sammen med potetene. Prøv også 50-50 med potet og sellerirot.

• Liker 1
Skrevet

Husk at poteter til mos ikke skal saltes når de kokes. Vent helt til slutt når mosen har fått den konsistensen du ønsker. Den blir seig hvis du salter under koking.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri brukt stavmikser til å lage potetmos. Det stemmer sikkert at det fungerer, så lenge man stopper tidsnok. Men man har mye bedre kontroll med en stamper. Dessuten går det like raskt å bruke en stamper som en stavmikser, når man skal lage til bare 2-4 stykker. Er man kokk, og skal lage til en hel skokk, så går det sikkert greit å bruke stavmikser.

Jeg liker best å bruke Mandel- eller Amadinepoteter, hvis de er å få i løsvekt. Hvis ikke, blir det Beate.

• Liker 3
Skrevet

Og der avslørte du deg som løgner.

Anonym poster: 63f7e2b1b50d55606715877a2fa02068

Feil. Det er helt riktig det jeg skrev.

Skrevet

jeg har gjort det forskjellig fra gang til gang, men vært fornøyd. Ikke er jeg noe kokk, men potemos klarer jeg å lage hehe. deler potetene i mindre biter, koker de opp, moser de når de er ferdigkokt, har i smør og melk/fløte og rører kraftig, krydrer med salt og pepper og muskatt. Kan sikkert bruke andre krydder, gressløk eller hva man liker.

Skrevet

Det er ganske grunnleggende kunnskap for kokker at man ikke bruker stavmikser eller kjøkkenmaskin for å lage potetmos. Som nevnt blir den da gjerne seig.

Mulig Reza husker feil, for man bruker stavmikser til supper, puréer og mye annet, men altså aldri til potetmos.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...