Gå til innhold

Potetmos

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den enkleste måten å lage potetmos? Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kok opp mandelpotet. Knus de med en gaffel og tilsett smeltet smør og melk/fløte til du får ønsket konsistens, smak til med salt og pepper.

Edit: Det må ikke være mandelpotet, men jeg synes det blir desidert best.

Endret av Naria
  • Liker 1
Skrevet

Bruk en hilken som helst potet. Bruk stavmikser til å knuse de med, helt til klumpene er borte. Tilsett krydder og fløte.

Skrevet

Vil også sterkt anbefale søtpotetmos. Passer veldig bra til elg, hjort, rådyr, reinsdyr og sau. Kan forklare mer om hvordan man lager dette, hvis det er ønskelig.

Skrevet

Bruk en hilken som helst potet. Bruk stavmikser til å knuse de med, helt til klumpene er borte. Tilsett krydder og fløte.

Selv foretrekker jeg at det er litt klumper og at mosen er litt grov, derfor synes jeg gaffel er best.

• Liker 1
Skrevet

Selv foretrekker jeg at det er litt klumper og at mosen er litt grov, derfor synes jeg gaffel er best.

Jeg synes heller ikke at det gjør så mye at det forsatt er litt klumper, men vil helst ha den så most som mulig. Men at det er store klumper er ikke så praktisk ei heller veldig enkelt.

Skrevet

Ikke bruk stavmikser! Da blir potetmosen tapetlim.

Anonym poster: c612325488cef24623d29a6b8c8f5ef4

• Liker 11
Skrevet

Hvor mange poteter må man regne med til 2 personer da?

Skrevet

Hvor mange poteter må man regne med til 2 personer da?

Varierer på hvor glad du er i potet, og hvor sulten du er. Men en vanlig mengde er 2-3 poteter per person.

Skrevet

Ikke bruk stavmikser! Da blir potetmosen tapetlim.

Anonym poster: c612325488cef24623d29a6b8c8f5ef4

Er vanlig å bruke stavmikser. Mange som bruker dette redskapet. Har jobbet litt på storkjøkken, og denne stavmikseren ble flittig brukt.

Skrevet

Vil også sterkt anbefale søtpotetmos. Passer veldig bra til elg, hjort, rådyr, reinsdyr og sau. Kan forklare mer om hvordan man lager dette, hvis det er ønskelig.

Forklar gjerne, for det hørtes godt ut:)

TS, jeg bruker Astrix-potet, creme fraiche og stavmikser :)

Skrevet

Vil anbefale og bruke gaffel for å få i stykker poteten. At den er litt grov er bare godt det :) Ellers som de andre sier,tilsett smør og melk,salt og pepper :)

Gjest Violetta
Skrevet

Det finnes et eget redskap for å noe potetene, det er dette enkleste.

• Liker 4
Skrevet

Forklar gjerne, for det hørtes godt ut:)

TS, jeg bruker Astrix-potet, creme fraiche og stavmikser :)

Kjøp et valgfritt antall søtpoteter, alt ettersom hvor mye du trenger. De skal være ganske lange og være oransje på innsiden.

Tilberedning:

1. Del opp potetene loddrett

2. Bruk en pensel til å smøre smeltet smør utover potenene.

3. Dryss på salt (helst med hendene for da har du bedre styr ovr saltet)

4. Ha de i ovnen til de er brune og delvis oppblåste

5. Ta de ut av ovnen, la de stå i noen få minutter så de kan trekke

6. Ta av skallet ved hjelp av skje eller bare manuelt. Potene skal være helt myke, så de nesten detter sammen bare du tar i dem.

7. Ta alle potetene oppi en bolle, og bruk stavmisker.

8. Hell oppi en god dose med fløte, og mer salt.

9. Søtpotetmosen er ferdig og du kan bruke den til middagen.

Velbekomme!

Skrevet

Er vanlig å bruke stavmikser. Mange som bruker dette redskapet. Har jobbet litt på storkjøkken, og denne stavmikseren ble flittig brukt.

Da er det rart at alle kokker sier at man ikke skal bruke stavmikser.

Anonym poster: a4da5afeea9484b6d8f6ccf6b139566c

• Liker 6
Skrevet

Da er det rart at alle kokker sier at man ikke skal bruke stavmikser.

Anonym poster: a4da5afeea9484b6d8f6ccf6b139566c

Da har de tatt feil. Eller så har de en helt spesiell mening som ingen andre har. Eller så er det bar noe de sier. Stavmisker blir brukt mye blandt de fleste kokker rundt om i landet. Firmaet jeg var en stund serverte mat for kongfamilien med flere begivenheter.

Skrevet

Da har de tatt feil. Eller så har de en helt spesiell mening som ingen andre har. Eller så er det bar noe de sier. Stavmisker blir brukt mye blandt de fleste kokker rundt om i landet. Firmaet jeg var en stund serverte mat for kongfamilien med flere begivenheter.

På potetmosen? Jeg sliter med å tro det altså. Stavmikser blir veldig flittig brukt på sauser og supper, men potetmos.. Nei. Det er ikke godt. Med mindre man har et eget hode til stavmikseren for poteter. Men tviler på folk flest har det.

Anonym poster: c08bfb941df5211be254583965bcfd47

• Liker 6
Skrevet (endret)

På potetmosen? Jeg sliter med å tro det altså. Stavmikser blir veldig flittig brukt på sauser og supper, men potetmos.. Nei. Det er ikke godt. Med mindre man har et eget hode til stavmikseren for poteter. Men tviler på folk flest har det.

Prøv deg frem selv da. Er ikke noe dårligere å bruke stavmisker enn andre redskaper. Du kan godt bli med en kokk på jobb en dag så skal du få se. Bare du passer på å ikke mose den for lenge, går det helt fint. Hvor lenge du må mose ser du ganske kjapt. Du kan selvsagt bruke potetpresse eller potetstamper for den del, men stavmikser er kjapt og enkelt.

Endret av Sulosi
Skrevet (endret)

Prøv deg frem selv da. Er ikke noe dårligere å bruke stavmisker enn andre redskaper. Du kan godt bli med en kokk på jobb en dag så skal du få se. Bare du passer på å ikke mose den for lenge, går det helt fint. Hvor lenge du må mose ser du ganske kjapt. Du kan selvsagt bruke potetpresse eller potetstamper for den del, men stavmikser er kjapt og enkelt.

Jeg bruker stavmikseren min på mye rart jeg, men på poteter funker det ikke når jeg sammenligner med stapper (sikkert fordi jeg elsker klumper). Jeg har jobbet vedsiden av en kokk en gang som kjøkkenassistent, men hun brukte faktisk bare en stapper. Ettersom jeg bare har vært på ett kjøkken ville jeg ikke uttale meg om det. Og jeg tviler som sagt ikke på at de gjør det hvis de har det rivehodet til mikseren.

Endret av Sulosi
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg bruker stavmikseren min på mye rart jeg, men på poteter funker det ikke når jeg sammenligner med stapper (sikkert fordi jeg elsker klumper). Jeg har jobbet vedsiden av en kokk en gang som kjøkkenassistent, men hun brukte faktisk bare en stapper. Ettersom jeg bare har vært på ett kjøkken ville jeg ikke uttale meg om det. Og jeg tviler som sagt ikke på at de gjør det hvis de har det rivehodet til mikseren.

Man kan bruke stavmikseren uansett hva slags blad man benytter, bortsett fra det høres det ut som vi er enige.

Endret av Sulosi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...