AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #1 Skrevet 22. desember 2012 Jeg tok opp 150 000 i forbrukslån for å få råd til å flytte fra en treromsleilighet i et belastet området til en tomannsbolig i et familievennlig strøk i august. Det jeg lurer på er om det er mulig å få dette forbrukslånet "bakt inn" i boliglånet mitt? Hvordan kan jeg gå frem, hva burde jeg si til banken? Er alenemor og har fast jobb tjener ca. 460 000. Anonym poster: 1f195ad7c34bbf7c85433a5c681868c5
Gjest Elissima Skrevet 22. desember 2012 #2 Skrevet 22. desember 2012 Det kan du! Be om et møte med banken. Du må ta med selvangivelse og 2 lønnsslippper, og jeg regner med de vil ha noe dokumentasjon på verdien av leiligheten din. Pleier å bli behandlet ganske raskt
Gjest Bud Skrevet 22. desember 2012 #3 Skrevet 22. desember 2012 Det skulle være mulig, men du må snakke med banken, ikke oss.
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 22. desember 2012 #4 Skrevet 22. desember 2012 Det skulle være mulig, men du må snakke med banken, ikke oss. For et belærende svar, samtidig som at du ikke lærer vekk en dritt. Du klarer vel å skjønne at hun vil komme forberedt til banken? 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 Du må ha en fersk verdivurdering fra megler. Dersom verdien på boligen har økt såpass at boliglånet kan økes med summen av forbrukslånet uten å gå utenfor 85% av boligens verdi, så vil det ikke være noe problem å få det bakt inn. Dersom det vil gå utover 85% av verdien på boligen, må du ha kausjonist på den delen av lånet som er over 85% av boligverdien. Anonym poster: 8e1f891994d40bbf56d58d111c72642e
Gjest Bud Skrevet 22. desember 2012 #6 Skrevet 22. desember 2012 For et belærende svar, samtidig som at du ikke lærer vekk en dritt. Du klarer vel å skjønne at hun vil komme forberedt til banken? Det var et svar som står i bra stil med resten av søpla du gulper opp her inne. Hun fikk beskjed at hun må gå til banken, hverken jeg eller du kan vel ordne opp mellom TS og banken hennes. Har du noe å tilføye til det svaret?
Gjest Armule Skrevet 22. desember 2012 #7 Skrevet 22. desember 2012 Det var et svar som står i bra stil med resten av søpla du gulper opp her inne. Hun fikk beskjed at hun må gå til banken, hverken jeg eller du kan vel ordne opp mellom TS og banken hennes. Har du noe å tilføye til det svaret? TS visste jo på forhånd at hun skulle snakke med banken. Spørsmålet var hvordan hun skulle gå frem. 4
Alison Skrevet 22. desember 2012 #8 Skrevet 22. desember 2012 Du må ha en fersk verdivurdering fra megler. Dersom verdien på boligen har økt såpass at boliglånet kan økes med summen av forbrukslånet uten å gå utenfor 85% av boligens verdi, så vil det ikke være noe problem å få det bakt inn. Dersom det vil gå utover 85% av verdien på boligen, må du ha kausjonist på den delen av lånet som er over 85% av boligverdien. Anonym poster: 8e1f891994d40bbf56d58d111c72642e Det stemmer ikke helt at det ikke vil være noe problem å bake inn forbrukslånet så lenge sikkerheten er innenfor 85 %. Bankene er ikke spesielt glad i å refinansiere forbruksgjeld inn i boliglånet, spesielt ikke hvis forbrukslånet er tatt opp i annen bank enn du har boliglånet. Ofte kreves det sikkerhet innenfor 70 eller 75 % ved en slik refinansiering, men det vil alltid finnes unntak. Banken vil foreta en helhetsvurdering i hvert enkelt tilfelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå