Gå til innhold

Katt med lungebetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Har noen erfaringer med katter og lungebetennelse?

Katten ble svært dårlig iløpet av natt til i går, og lå hele dagen i forveien og sov i sengen. Da jeg våknet i går var pusten hennes svært lett å se, og etter pulstelling, puster hun dobbelt så fort som normalt (45-55 åndetrekk i minuttet kontra 20-30 som er normalt)

Hun er blitt svært tilbaketrukken, feber, vil ikke ut, spise- og drikkenekt, legger seg ikke ned for å slappe av, men sitter i samme posisjon i timesvis. Blitt svært aggressiv når vi prøver å undersøke henne, og nøler ikke med å bite.

Men hovedsaken er ihvertfall lungene, og i løpet av den siste timen så begynte hun å pese med åpen munn. Kan det være lungebetennelse? Kjenner selv jeg får vondt i lungene av å se på henne. Nå og da kommer det små mjau i utpustene, så vondt har hun!

Vil bare høre om noen har vært med noe lignende og kan si om jeg burde vente til kl.18 med å ringe dyrelegevakt, eller om det er håpløst og like greit bare skyte henne? Hun klarer så vidt å verken gå eller puste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring dyrlege med en gang! IKKE vent!

Skrevet

Hva hvorfor skal du vente til å ringedyrelegevakt? Lungebetendelse kan lett ordnes med antibiotika, så skyting er på ingen måte nødvendig. Men når katten har det vondt, så ville jeg ikke ventet. Dyrevakten er itilegg mye byrere enn vanlig dyrlege.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du skyte henne? Lege først vel! Og ring NUH! Siden dyr ikke har mulighet til å si ifra om de har vondt, må vi være litt ekstra nøye. Atferdsendringer er et tydelig tegn på at noe er galt hos en katt.

Så kom deg til dyrlegen. Og lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du vente? Ring dyrlegen med en gang, og man skal selvfølgelig se om det er noe man kan gjøre for dyret før avliving/skyting. Få den sjekket, er det en lungebetennelse er det viktig at man tar tak i det så fort som mulig.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Vetrinær, - umiddelbart.

Ikke vente ! - ikke ett sekund.

Du må regne med at det vil koste noen kroner. Det er det verd.

Skulle vetrinærens råd bli å avlive så gjør nå det hos vetrinæren.

Det vil være vondt, men lyden av skuddet vil bli hengende inne i hodet ditt så lenge at du vil tro du er på vei til å klikke om du skulle velge den 'lettvinte løsningen'.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hvordan det går med pus nå jeg. Det behøver jo slett ikke være lungene selv om hun peser, men det er tydelig at hun har sterke smerter og frykt. Håper inderlig hun har fått kommet til doktorn..

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt en katt med lungebetennelse.

Venter du forlenge kan feberen bli farlig høy.

Hos oss var det aldri et alternativ å vente eller skyte han... vi ringte veterinærvakten så fort vi oppdaget det og kjørte i nesten halvannen time til klinikken!

Har an dyr tar man også ansvar for dem og de utgiftene som kommer, man dreper ikke dyret fordi man ikke gidder å ta turen til veterinær!

• Liker 3
Skrevet

Rimelig spent på hvordan dette har utviklet seg, jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...