Dorris Skrevet 22. desember 2012 #1 Skrevet 22. desember 2012 Lurer på om det er noen her som kan si/uttale seg om å få en kortison sprøyte mens man er gravid. Plagene har jeg nå gått med siden uke 17, er nå i uke 33, dvs store smerter i Piriformis muskelen og betennelse i muskelfestet på hoften. Dette resulterer i lite søvn, våken 5-6 ganger hver natt og er alt utslitt..... Går til kiopraktor som knekker opp i bekkenet og til fysioterapaut som trykker og tøyer og bøyer. Behandlingen jeg får viker i 2 dager også er det bra om ikke værre. Har forsøkt akkupunktur, men det uten hell. Går på tur hverdag og tøyer selv i tillegg. Føler jeg har forsøkt alt som skal til for å klare meg uten denne kortison sprøyten. Dette er noe jeg har hatt tidligere og fått kortison sprøyte i rompa for(2 ganger i løpet av 5 år). Det var helt magisk å få sprøyte de to gangene. Har googlet litt og lest litt og det finnes ikke noe forskning, så det er vel en avgjørelse man må ta selv. http://www.helium.com/items/1433841-are-cortisone-shots-safe-during-pregnancy De sier jo at kortison bare virker loklat og ikke i blodet, og at man ikke burde bruke det før 18 uker. All info tas i mot med takk
Silfen Skrevet 22. desember 2012 #2 Skrevet 22. desember 2012 Jeg vet ikke, men googlet litt selv nå. Ser at det nevnes mest at det er helt trygt. Men ser også at det nevnes at det er et "class C drug" som visstnok betyr at det er testet på dyr der utfallet for fosteret ikke alltid har vært heldig. Så jeg ville rett og slett tatt det opp med legen og fått informasjon.
Dorris Skrevet 22. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. desember 2012 Takk, så også det med "C-class Drug", men lurer på hva som kan skje nå, er jo såpass langt på vei. Har forstått at det kan svekke imunsystemet, men regner med at det er mitt imunforsvar. Man skal ikke ta det mens man ammer, fo det kan komme inn i brystmelken. Kan ikke finne noen steder hvor det står at det faktisk er skadelig, mens man går gravid. Får vel diskutere det litt mere med legen min, skal dit over nyttår. Får vel fortsette å slite jeg gjennom jula/nyttår med smerter... Er bare så drit lei av å ha så vondt. Legger jeg meg ned på ryggen kommer jeg ikke opp igjen nesten. Kan ikke snu meg i senga på natten, ligger samme stilingen... Nei, det er rett og slett et jævla herk... Sånn det var litt klaging å.... Category C: These are drugs that are more likely to cause problems for the mother or fetus, and drugs for which safety studies have not been finished. The majority of these drugs do not have safety studies in progress. These drugs often come with a warning that they should be used only if the benefits of taking them outweigh the risks. This is something a woman would need to carefully discuss with her doctor. These drugs include prochlorperzaine (Compazine), Sudafed, fluconazole (Diflucan), and ciprofloxacin (Cipro). Some antidepressants are also included in this group.
Silfen Skrevet 22. desember 2012 #4 Skrevet 22. desember 2012 Jeg skjønner deg godt, veldig godt! Jeg har slitt med enkelte ting gjennom et svangerskap og ikke kunnet ta noe for det i tredje trimester. Det er utrolig vanskelig å holde ut smerter som er hemmende på den måten. Evt. så kan du jo ta en tur på legevakten dersom du ikke får time hos legen før etter nyttår. Jeg tenker jo at det heller ikke er positivt for kroppen å ha en betennelse når du er gravid, selv om det er veldig lokalt.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 Jeg var på apoteket og skulle kjøpe noe mot hemorroider her om dagen, og da sa hun som jobbet der at jeg ikke burde bruke sheriproct fordi det inneholder kortison.... Har aldri hørt noe om at gravide ikke kunne bruke kortison før dette. Ut over dette aner jeg ikke om det er farlig eller ikke... Anonym poster: 2fea7e865c99f272bad84aa170352b80
Silfen Skrevet 22. desember 2012 #6 Skrevet 22. desember 2012 Jeg har forøvrig brukt kortisonprodukter utvortes mens gravid og det går helt fint.
siebaeo Skrevet 23. desember 2012 #7 Skrevet 23. desember 2012 Har du prøvd å varme opp og kjøle ned betennelsesstedet mange ganger? Det skal hjelpe på å "sirkulere" vekk betennelsen. Betennelse er voondt! Jeg ble betent i festene øverst på magen mot ribbeina og mistet til slutt følelsen i huden. Hvile skal jo også hjelpe men det funker jo ikke når musklene står i konstant strekk.. Håper du får hjelp!
Dorris Skrevet 26. desember 2012 Forfatter #8 Skrevet 26. desember 2012 Lille julaften var jeg på føden for å høre om kortison og Graviditet, de sa at det ikke var noe problem siden jeg var så langt på vei. Måtte bare følge med på veksten til fosteret. HURRA tenkt jeg, nå skal jeg bli kvitt dette. Stikker så på legevakten på julaften morgen før vi skal kjøre opp på fjellet. Da hadde de ingen som ville stikke på meg og første ledige ortoped var i opperasjon og ledig om ca 3 timer. Endte med at jeg kjørte opp på fjellet og statset på at de på legevakten her oppe kunne hjelpe med å stikke. Fikk med full utredelse fra legevakten hvor jeg bor som jeg tok med opp. Når jeg så kommer opp hit, vil ikke legen stikke på meg. Grrrrrrrr..... Hvordan kan det være så vanskelig, forstår at man må treffe rett osv. Vurderer å stikke hjem igjen å bli hjemme
Silfen Skrevet 26. desember 2012 #9 Skrevet 26. desember 2012 Herlighet, at det går an. Jeg skjønner jo at de vil være forsiktige, men det går da an å legge ting til rette lell.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå