Gå til innhold

Hvordan tilberede en skinkestek?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en frossen skinkestek vi tenker å ha på julaften. Kan non fortelle meg hvordan jeg skal tilberede den for å få den best mulig, og når må jeg ta den ut av fryseren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, den burde du ha tatt ut for noen dager siden - ta den ut av fryseren NÅ. Den skal helst tine i kjøleskap, men jeg tror faktisk at jeg hadde lagt den på kjøkkenbenken for å tine.

Så gnir du inn med salt og pepper - godt med salt på svoren, om den er helt og med svor.

Hvor lenge den bør steke avhenger av størrelsen på steka, men hvis den er f.eks 2kg, vil det ta et par timer på 125 grader.

Klassisk oppskrift finner du for eksempel her http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjonell-norsk-mat/klassisk-skinkestek-med-surkal

lykke til!!

Skrevet (endret)

Tusen takk. Tatt den ut og lagt den på kjøkkenbenken nå. Bør den ligge der helt fram til julaften når jeg steker den?

Endret av Sanne__
Skrevet

Jeg hadde vel lagt den i kjøleskapet i natt, og tatt en sjekk av hvor mye den har tint til i morgen tidlig. Da kan du avgjøre om den skal tine videre på kjøkkenbenken på dagen i morgen.

Krydre osv i morgen, om den virker noenlunde tint.

Lykke til!

Skrevet

Eller, forresten, det kommer litt an på størrelsen, når jeg tenker meg om, for hvis den er stoooor, så tar det lang tid å tine. Og da bør den være på benken i natt også.

Skrevet

Takk skal undersøke det...Men jeg skal jo ikke bruke/steke

den før på mandag/julaften da så det er jo to dager til..

Skrevet

Ja, skjønte det! Den skal være helt tint før den går i ovnen, og store kjøttstykker tiner sakte. Men det blir nok bra dette, skal du se!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...