HeleneBK Skrevet 22. desember 2012 #1 Skrevet 22. desember 2012 Jeg er en ung jente som begynte i ny jobb nå den 12.november og det ble litt snakk rundt julegaver på jobben. De sa at de ikke pleide å gi hverandre gaver men jeg tenkte jeg skulle vise min takknemlighet og kjøpe gaver uten å avtale det med kollegaene mine. Når jeg dro på jobb i dag og skulle levere gavene så møter jeg på en eldre kvinnelig kollega som jeg syntes er veldig hyggelig, snill og har lært meg masse. Det er ingen dårlig kjemi mellom oss men når jeg gir henne gave så presiserer hun at det ble avtalt ingen gaver og når man lager en sånn avtale så skal man holde den. Jeg sa klart ifra at jeg ikke forventer noe tilbake men kun for å vise at denne nye arbeidsplassen betyr mye for meg og at jeg ikke kjøpte gaver for å smiske med noen. I mitt hode tenkte jeg at dette blir en morsom og spontan overraskelse for å vise hvor mye jeg bryr meg men følte jeg fikk en litt kald skulder. Jeg har en teori om at hun ble litt for overrasket og ikke hadde noe å gi tilbake at hun på en måte "angrep" meg med at man skal overholde "null julegave" avtalen. Noen andre som kan komme med ideer om hvorfor jeg fikk en kald skulder?
Gjest Yellow Taxi Skrevet 22. desember 2012 #2 Skrevet 22. desember 2012 Jeg liker ikke å få gaver fra folk som ikke er nær familie. Hadde vi hatt en avtale om at jeg ikke skulle få en gave så hadde jeg blitt forbannet om du hadde gitt en til meg uansett. Er det så komplisert? 8
Guybrush Skrevet 22. desember 2012 #3 Skrevet 22. desember 2012 Folk får dårlig samvittighet og føler de skylder noe tilbake. De blir da også tatt på senga. Det er en naturlig reaksjon folk får. Vi er vant til å gi noe tilbake når man får noe fra andre - det er sånn vi er oppbygd. 7
Gjest SpaceBaby Skrevet 22. desember 2012 #4 Skrevet 22. desember 2012 Noen andre som kan komme med ideer om hvorfor jeg fikk en kald skulder? Du fikk en kald skulder fordi du ikke respekterte henne. Lær av det og gå videre i livet. 5
Inx Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 Gaver er kompliserte greier, det er ikke bare å motta en gave uten å gi noe tilbake, du setter dem i en slags gjeld til deg ved å gi gaver når du ikke mottar noe tilbake - i hvert fall i følge visse teorier. http://no.wikipedia.org/wiki/Gaveøkonomi
HeleneBK Skrevet 22. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 22. desember 2012 Skjønner hva som blir skrevet men understrekte at jeg ga pga takknemlighet og presisterte at jeg ikke skal ha noe i gjengjeld. Teller ikke det? Leste gaveøkonomi tråden og kan si at den mentaliteten ikke fungerer hos alle, men skjønner poenget ditt.
Quilliam Skrevet 22. desember 2012 #7 Skrevet 22. desember 2012 Skjønner hva som blir skrevet men understrekte at jeg ga pga takknemlighet og presisterte at jeg ikke skal ha noe i gjengjeld. Teller ikke det? Leste gaveøkonomi tråden og kan si at den mentaliteten ikke fungerer hos alle, men skjønner poenget ditt. Nei, å si at du ikke vil ha noe tilbake teller ikke. 2
Inx Skrevet 22. desember 2012 #8 Skrevet 22. desember 2012 Skjønner hva som blir skrevet men understrekte at jeg ga pga takknemlighet og presisterte at jeg ikke skal ha noe i gjengjeld. Teller ikke det? Leste gaveøkonomi tråden og kan si at den mentaliteten ikke fungerer hos alle, men skjønner poenget ditt. Vel jeg skjønner deg og jeg skjønner kollegaene dine som ønsker å oppretteholde avtalen om ingen gaver og som dermed ikke blir glade. For å vise takknemlighet så burde du etter mitt skjønn heller ha tatt med noe som kunne deles på avdelingen, ala en kake eller pepperkaker eller noe sånt. Eventuelt kunne du gitt gaver anonymt fra nissen, men da skjønner jo ingen at det er deg som gir gavene ... 3
Gjest SpaceBaby Skrevet 22. desember 2012 #9 Skrevet 22. desember 2012 Skjønner hva som blir skrevet men understrekte at jeg ga pga takknemlighet og presisterte at jeg ikke skal ha noe i gjengjeld. Teller ikke det? Det virker helt klart i formildende retning. Dette er sånn som man merker og det gjorde sikkert hun også. Hun ville vel bare presisere hva greia var fordi hun følte situasjonen med å gå en gave uten å ha en å gi tilbake var ubehagelig. Hun er neppe langsint på deg. Det hender jeg også opplever at folk ikke helt respekterer mitt albuerom (spesielt når det kommer til uanmeldt besøk). Da blir man gjerne litt oppgitt først, men så går det fort over når en er klar over at hensikten var god. Du må ikke tenke for mye på det her. Gjort er gjort og noen big deal er det heller ikke. Nå vet du også til neste gang hva du skal gjøre eller ikke gjøre, og ferdig med den saken. 1
HeleneBK Skrevet 22. desember 2012 Forfatter #10 Skrevet 22. desember 2012 Takk for svar, jeg skal tenke meg om i fremtiden!
Sweet77 Skrevet 22. desember 2012 #11 Skrevet 22. desember 2012 (endret) TS, det der var nok rett og slett ganske kleint. Selv om tanken din var god. Når regelen ble bestemt var det jo nettopp for å slippe å komme i den situasjonen du satte dem i. Man trodde altså man nå skulle få være i fred for dette, men så kommer du og bryter dette. Dersom det er greit at du, eller hvem som helst andre for den saks skyld, som har lyst til å "vise takknemligheten sin" eller noe annet, kan bryte den - så må det være greit at andre bryter den også. Og er det greit at den brytes, så vil det straks være ugreit å holde den. Du stiller de andre i forlegenhet, ser du. Dersom de andre skal akseptere at EN persons takknemlighet er en god nok grunn til å bryte den, så aksepterer de samtidig indirekte at de selv, og resten av kontoret, ikke er så takknemlige mot andre at de kan tillate seg å gjøre det samme. Du stiller dermed alle andre i et lite flatterende lys. Reglene på en arbeidsplass handler jo om å få ting til å skli mest mulig greit, og er der for å fortelle hva man mener må til for at et slikt lite mini-samfunn skal fungere. I de tilfeller det finnes regler må man med andre ord evne å sette individuelle forskjeller til siden, ettersom reglene er opprettet nettopp fordi man i visse tilfeller mener at de ikke tjener et godt formål. Eller alternativt argumentere for en regelendring - men like fullt akseptere det dersom det ikke går igjennom. Jeg forstår godt behovet ditt for å vise takknemlighet. Men som noen har foreslått her - prøv heller å vise det på måter som ligger innenfor stedets skikk-og-bruk regler. F.eks en hjemmebakt kake, det ville jo vært en super måte å si det på - det viser genuin omtanke, bryter ikke med reglene og ingen ville følt seg forlegne Mange fluer i en smekk!! Endret 22. desember 2012 av Flair 5
Athene Skrevet 22. desember 2012 #12 Skrevet 22. desember 2012 Slike regler på en arbeidsplass er der av en god grunn, og er til for å holdes. Gaver vekker alltid følelser. Uansett hvor mye du gjør dette uten å forvente noe tilbake, vil enkelte føle at de er i en slags gjeld til deg. Om så ubevisst. Punkt to er at mange ikke setter pris på gaver fra perifære venner og kollegaer. Jeg er blant de som synes dette er litt unødvendig med mindre det er en flaske vin eller en blomst som takk for noe, og slikt dill-dall havner stort sett i søpla. Støtter forslaget om å bake en kake eller kjøpe blomster til avdelingen neste gang du har lyst til å vise at du setter pris på dem.
estrella Skrevet 22. desember 2012 #13 Skrevet 22. desember 2012 Det hadde jeg aldri tenkt over . Der hvor vi jobber utveklser vi julekort, men jeg tenkte å lage en pose med marsipan og julegodteri oppi til hver enkelt. Ikke noe fancy og ikke kostbart. Heldigvis vet jeg at ingen reagerer slik som de reagerte hos deg! Men nå vet de at jeg er sånn som gir ting til folk
HeleneBK Skrevet 23. desember 2012 Forfatter #14 Skrevet 23. desember 2012 Det å lage kake som fordeles på arbeidsplassen er en god ide men to av fire kollegaer spiser ikke kake eller noe lignende på ukedager, men kun på lørdager. Min tidligere erfaring ved kaker, kjeks osv. er at det ikke blir spist opp. Et sted jeg var lærling så tok jeg med kjeks fordi jeg hadde bursdag og uka etterpå fikk jeg beskjed om å ta med restene hjem sånn at det ikke råtnet og luktet. Det er min dårlige erfaring med mat som gave. Jeg brukte ikke mye penger og det var ikke digre gaver, samt at en av gavene var en liten men fin blomstebukett. Men jeg har lært leksa mi, takk for svar 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå