Gå til innhold

Har ikke en gang fullført vgs, hvordan ser framtiden min ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid slitt på skolen, pga konsentrasjonsproblemer. Strøk dermed i mange fag og fikk derfor ikke VGS bestått. Jeg tok 1 år på folkehøgskole, og enda 1 friår, og hadde nå dette året lyst til å prøve å ta studiekompetansen og de fagene jeg strøk i (4 fag). Tenkte det ville bli lettere å dele det opp på 2 år, slik at jeg bare hadde to fag å tenke på. Men jeg feilet igjen. Har vært hos legen og fått diagnosert "språkvansker", som tilsier at jeg har vanskeligere å lære og forstå ting enn andre.

Hvordan ser framtiden min ut nå som jeg ikke en gang klarer å ta studiekompetanse? Vil jeg måtte gå gjennom livet med under gj.snitt økonomi?

Har søkt på flere jobber, men får ingen av de...(butikkjobber osv)

(er forresten 21 år)

Anonym poster: 2a2bca82c61fb0f5776e71a1195d052f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vurdert en utdannelse der du bare trenger fagbrev? Du trenger ingenting annet enn arbeidspraksis for å kunne ta fagprøven, så manglende studiekompetanse er ikke til hinder der. Du kan også få en grei jobb uten studiekompetanse, f.eks. kan du jobbe i butikk, som sjåfør (taxi, buss) eller på sykehjem (og mange andre ting).

Dersom det bare er høyere utdannelse som frister, og du ikke finner en jobb du trives med som du ikke trenger utdannelse for å jobbe i, så er det nok ikke umulig å få tatt disse fagene du mangler. Jeg tror at om du f.eks har en god privatlærer, vil du øke sjansene for å kunne bestå fagene.

Nå skriver du ingenting om hvilke fag du mangler, men dersom det ikke er noen av de obligatoriske fagene for å søke etter 23/5-regelen, kan du jobbe noen år til og da få studiekompetanse på denne måten. Du må ha jobbet eller gått på skole i 5 år siden året du fylte 16 (og du har i alle fall 3 år allerede ut i fra det du skriver), og ha tatt noen spesielle fag. Det er vel norsk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, matematikk og historie, muligens har jeg glemt et fag her.

Anonym poster: 507a7c78278c3974f9c5ceb90927350d

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ønsker du å bli akademiker hvis du sliter med språk? Hva er galt med yrkesfag? En persons om går yrkesfag vil kunne jobbe i 3-5 år før en akademisk utdannet person overhodet har kommet seg igang, samt slipper de store studielånene.

Er utrolig mange retninger man kan gå der.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan søker du jobber?

Jeg har også store konsentrasjonsproblemer(så store at jeg ikke lærte å skrive/lese før jeg var 28, og det er jo fremdeles veldig dårlig språk), eneste grunn til at jeg ikke strøk på vgs at innsats telte som en stor del av karakterene. Jeg har sikkert søkt på rundt 300 jobber bare ved å sende inn søknad uten hell, men når jeg har tatt for meg en gate, gått innom alle bedrifter og sagt alt de kan bruke meg der de vil og jeg kan være til nytte, har jeg aldri opplevd å komme hjem på kvelden uten jobb. Gode referanser har nok også hjulpet da.

Anonym poster: 988b0567f8536f5bfe83de90e6942098

• Liker 1
Skrevet

spørs helt hva du vil selv da. jeg er 32 år. kun u.skolen som utdanning. tjener ca 600 000 kr i året jobber innen transportbransjen. . fornøyd med det jeg. trenger ikke mere .

mye du kan gjøre. ta skole deltid osv . snakk med hva heter det voksenopplæringsenter eller noe om du vil ha utdannelse.

uansett når det kommer til jobb så må du gi av deg selv, ved intervjuer , søknader osv. holder ikke med og skrive søknad og sende den på mail. da har du ikke søkt noe jobb i hele tatt. ta turen personlig med søknaden. få 5 min av tiden til kontaktpersonen og overbevis ham om at dette vil du virkelig. folk driter i om cv din er perfekt.hvis du ikke eier interresse. får ikke jobb da.

Husk på det SELG DEG SELV ! det er det du må huske på. sett deg inn i arbedisgiver sine tanker. lær deg alt om bedriften på forhånd så du kan overraske og imponere dem. ta litt på senga. så dem sitter igjen med ett sykt bra inntrykk. da glemer de cv og referanser.

Anonym poster: e250b242ba8007f787180935e7c63b82

• Liker 1
Skrevet

-. transport

- salg

- snekker

- tømrer

- elektrikker

- rørlegger

- it/ikt

- laboratoriemedarbeider

- apotek medarbeider

- hjelpepleier

- barne og ungdomsarbeider

Dette er bare noen få retninger du kan gå inn i uten å måtte ty til akademiske fag og studiekompetanse. For om du sliter med vgsfag kan jeg garantere deg at du vil hate høgskole/universitet. Hvor store deler av pensum også er på engelsk.

Skrevet

Spør Darwin. Gjør noe med det, eller forfall

Anonym poster: b68820ccb999fb2638421d007503064a

Skrevet

Språkvansker? Du skriver bedre enn 50% av de som poster på KG. Enten er dette tull, eller så har du vondt i vilja. Gjør det som trengs og skaff deg en utdannelse! Det vil du ALDRI angre på. Det motsatte derimot...

Skrevet

Språkvansker? Du skriver bedre enn 50% av de som poster på KG. Enten er dette tull, eller så har du vondt i vilja. Gjør det som trengs og skaff deg en utdannelse! Det vil du ALDRI angre på. Det motsatte derimot...

akademia =/= utdannelse

Skrevet

akademia =/= utdannelse

Var det et spørsmål?

Skrevet

Var det et spørsmål?

Det var en konstatering. Anntok at du hadde høyere utdannelse siden du virker å mene det er noe alle bør slite seg gjennom. =/= er et kjent matematisk utrykk som betyr ikke lik.

Mitt poeng var derfor selvsagt at akademia ikke er den eneste form for utdannelse.

Skrevet

Det var en konstatering. Anntok at du hadde høyere utdannelse siden du virker å mene det er noe alle bør slite seg gjennom. =/= er et kjent matematisk utrykk som betyr ikke lik.

Mitt poeng var derfor selvsagt at akademia ikke er den eneste form for utdannelse.

Nå antar du mye.. Utdannelse er i mine øyne yrkesfag på vgs eller et "profesjonsstudium" som lærer, lege, sykepleier, sosionom, elektroingeniør osv. Ikke almennfag på vgs eller sosiologi på universitetet. Uansett antar du feil og mener mitt innlegg var i konflikt med ditt, noe som ikke er tilfelle.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...