Lille´s Skrevet 21. desember 2012 #1 Skrevet 21. desember 2012 Etter IVF i 2010 og 2011, som ikke førte noen vei, da eggene aldri festet seg, så tok vi en pause... Nå har legen min kommet frem til at de vil prøve metformin.. er det noen som har noe erfaringer å komme med her? Så takker jeg for all info jeg kan få
Silfen Skrevet 22. desember 2012 #2 Skrevet 22. desember 2012 For festing av egg så leste jeg nettopp noe interessant. Det har blitt forsket på og begynner å tas litt å bruk, at man bruker en curette og lager et lite snitt i livmorveggen, før ivf. Dette skal visstnok stimulere slik at livmoren blir mer klar til å ta imot et egg. Gjøres på samme måte som innsetting, bare at altså enden på kateteret som føres inn har en liten snipp-snipp. Verdt å sjekke opp i, kanskje.
Gjest Pippi1979 Skrevet 22. desember 2012 #3 Skrevet 22. desember 2012 Spennende. Jeg skal igang med 4 frys i februar, og da skal jeg høre med legen om dette. Hos oss ser eggene supre ut, men de fester seg dessverre ikke:(
Silfen Skrevet 22. desember 2012 #4 Skrevet 22. desember 2012 Jeg fant det, priming heter det: http://www.copenhagenfertilitycenter.com/behandlingen/livmoder-priming.htm
Gjest Pippi1979 Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 Jeg fant det, priming heter det: http://www.copenhagenfertilitycenter.com/behandlingen/livmoder-priming.htm Takk for info:-) Dette skal jeg sjekke nærmere.
Lille´s Skrevet 22. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 22. desember 2012 Ingen som har noen erfaring med metformin???
Gjest jente8923 Skrevet 24. desember 2012 #7 Skrevet 24. desember 2012 (endret) Jeg har brukt metformin pga PCOS. Det har visst hatt en positiv virkning på eggstokkene slik at eggene faktisk kommer ut ved eggløsningen. Skallet/hinnen rundt eggstokkene ble tynnere og mykere. Jeg hadde også mye lettere for å holde vekten på metformin. Baksiden var en del kvalme osv, men hvis det kan hjelpe så absolutt =) Endret 24. desember 2012 av jente8923
Silfen Skrevet 24. desember 2012 #8 Skrevet 24. desember 2012 Så metformin blir en slags medisinsk AH?
Gjest jente8923 Skrevet 24. desember 2012 #9 Skrevet 24. desember 2012 Så metformin blir en slags medisinsk AH? Litt usikker på hva du mener med AH? Men tanken med metformin er for mange bare å holde vekten i sjakk. Det er jo opprinnelig en medisin for diabetikere med type 2, men det har for en del med PCOS vist seg å hjelpe på eggstokkene. I mitt tilfelle kunne gynekologen se at skallet/hinnen som tidligere var tykk og helt tett hadde blitt tynnere og fått hull slik at eggene kunne komme seg ut. For mange vil det jo hjelpe å gå ned i vekt, noe som er lettere med metformin. Jeg har aldri vært noe særlig overvektig, men fikk det pga svingende blodsukker og med tanke på at det kunne hjelpe på PCOS.
Silfen Skrevet 24. desember 2012 #10 Skrevet 24. desember 2012 I forbindelse med IVF, dersom det mykner opp celleveggen også, så kan det kanskje sammenlignes med medisinert AH, altså assisted hatching, med at embryoet enklere klarer å bryte ut av skallet og feste seg.
Gjest jente8923 Skrevet 25. desember 2012 #11 Skrevet 25. desember 2012 I forbindelse med IVF, dersom det mykner opp celleveggen også, så kan det kanskje sammenlignes med medisinert AH, altså assisted hatching, med at embryoet enklere klarer å bryte ut av skallet og feste seg. Ah, ja, det vil nok helt klart kunne hjelpe i en slik situasjon, men gynekologen min hadde ingen konkrete svar på hvor mange det hjalp og hvor effektivt det er...
Lille´s Skrevet 25. desember 2012 Forfatter #12 Skrevet 25. desember 2012 Spennende, skal begynne på metformin i morgen Fikk min første mens siden februar av meg selv nå for 2 dager siden, så håper metforminen kan hjelpe på å få hinnen rundt eggstokkene tynnere og at eggene faktisk kommer ut, så man kan prøve på egenhånd! Bivirkninger eller ei, må jo bare prøve å gjøre det beste ut av det
Gjest jente8923 Skrevet 26. desember 2012 #13 Skrevet 26. desember 2012 Spennende, skal begynne på metformin i morgen Fikk min første mens siden februar av meg selv nå for 2 dager siden, så håper metforminen kan hjelpe på å få hinnen rundt eggstokkene tynnere og at eggene faktisk kommer ut, så man kan prøve på egenhånd! Bivirkninger eller ei, må jo bare prøve å gjøre det beste ut av det Lykke til =)
riesling Skrevet 26. desember 2012 #14 Skrevet 26. desember 2012 Hei, Jeg får Methformin mot PCOS. Jeg har veldig uregelmessige sykluser, og legen har sett på ultralyd at selv om jeg får eggløsning av og til har ikke egget utviklet seg nok til å "virke". Jeg tar Methformin morgen og kveld. Primolutt for å få blødning Deretter Femea for å få eggene til å vokse mot eggløsning. Så får jeg sprøyte for å få den faktiske eggløsningen. Har sjekket og dette funker! egget hadde vokst seg stort og fint, om det blir baby av det vil gjenstå å se
Lille´s Skrevet 29. desember 2012 Forfatter #15 Skrevet 29. desember 2012 Hei, Jeg får Methformin mot PCOS. Jeg har veldig uregelmessige sykluser, og legen har sett på ultralyd at selv om jeg får eggløsning av og til har ikke egget utviklet seg nok til å "virke". Jeg tar Methformin morgen og kveld. Primolutt for å få blødning Deretter Femea for å få eggene til å vokse mot eggløsning. Så får jeg sprøyte for å få den faktiske eggløsningen. Har sjekket og dette funker! egget hadde vokst seg stort og fint, om det blir baby av det vil gjenstå å se Hva heter medisinene? Fant ikke de du refererer til i felleskatalogen
riesling Skrevet 29. desember 2012 #16 Skrevet 29. desember 2012 primolut og femar het de visst http://www.felleskatalogen.no/medisin/femar-novartis-559010 egentlig tiltenkt helt andre ting enn eggløsning, men har vist seg å fungere godt på pcos pasienter, jeg er en av de det fungerer for
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #17 Skrevet 29. desember 2012 Jeg var en såkalt overvektig PCOS'er, og hadde enorm nytte av Metformin/Glucophage. Det gjorde sitt til at jeg til slutt fikk tre barn. LIKER! Anonym poster: cf5dbf474093b27c7a833e4a2fb423c5
Lille´s Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #18 Skrevet 30. desember 2012 Jeg var en såkalt overvektig PCOS'er, og hadde enorm nytte av Metformin/Glucophage. Det gjorde sitt til at jeg til slutt fikk tre barn. LIKER! Anonym poster: cf5dbf474093b27c7a833e4a2fb423c5 Hvordan fungerte Metforminen på deg? Hvordan merka du at den funka? Eller var du hos lege og sjekket? Er nemlig litt usikker på hvordan jeg kan merke det på en måte, eller om jeg bare må vente å "se"
riesling Skrevet 30. desember 2012 #19 Skrevet 30. desember 2012 metformin regulerer vel bare blodsukkeret og bør brukes sammen med noe annet som f.eks pergo eller femar?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #20 Skrevet 30. desember 2012 Hvordan fungerte Metforminen på deg? Hvordan merka du at den funka? Eller var du hos lege og sjekket? Er nemlig litt usikker på hvordan jeg kan merke det på en måte, eller om jeg bare må vente å "se" Metforminen regulerte syklusene mine, og jeg var hos lege for å få sjekket om jeg hadde eggløsning. metformin regulerer vel bare blodsukkeret og bør brukes sammen med noe annet som f.eks pergo eller femar? Før første graviditet fikk jeg pergotime i tillegg til metformin, med de to siste brukte jeg metformin alene. Anonym poster: cf5dbf474093b27c7a833e4a2fb423c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå