AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #1 Skrevet 21. desember 2012 Jeg tar en bachelor og får fullt studielån + stipend. Mine faste utgifter er: Bo: 1500kr, kollektiv: 1200 kr, trening: 400 kr. Dvs: 3100 kr i måneden. Mat: ca 2000 kr. Vil tro jeg til sammen bruker rundt 6000 kr i måneden. Og man får jo utbetalt nesten 7000 i måneden + 18000 i august og i januar. Dvs at jeg har en del penger til overs - burde jeg begynne å betale ned på lånet allerede nå? Anonym poster: c6dc4041ead7b48b7428286f95ea3cb1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #2 Skrevet 21. desember 2012 Nei. Du burde spare de pengene til egenkapital. Og hvordan greier du å bo så billig? Anonym poster: 9829e02333efce325a1de3e8eed56add
Marwel Skrevet 21. desember 2012 #3 Skrevet 21. desember 2012 Du kan uansett ikke tilbakebetale studielån så lenge du mottar studielån, om jeg ikke tar helt feil. Man trenger ikke ta opp fullt lån om man ikke ønsker det. Det kan brukes som nevnt på egenkapital til bolig ol. siden det er et gunstigere lån enn andre lån er det en fordel. Uansett bør du ha pengene på konto (høyrentekonto) til den dagen du skal betale tilbake siden det er rentefritt så lenge du studerer, og du da vil tjene noen kroner på rentene. Om du ikke har buffer for uforutsette utgifter så burde du ha det. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #4 Skrevet 21. desember 2012 Sett heller pengene inn på en høyrentekonto eller BSU. Anonym poster: 734d42acf4e6620d8e2cd2384a116c38
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 TS Ja, kanskje jeg skal sette de inn på høyrentekonto så lenge. Og jeg jobber jo ikke (og har ikke planer å jobbe under studiene heller) så burde vel ha litt penger "i reserve" kanskje. Hva er vanlig å betale tilbake i mnd når man er ferdig? Eller er dette helt individuelt og valgfritt for den enkelte? Hva er renten? Jeg fant det ikke på lånekassen sine sider. Takk for svar dere! Anonym poster: c6dc4041ead7b48b7428286f95ea3cb1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #6 Skrevet 22. desember 2012 Rentesatser fra lånekassen finner du her, http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Rentesatser/ Personlig ligger jeg på ca 5000 i kvartalet, da hadde jeg vel ca 290.000 i lån i utgangspunktet da jeg var ferdig. Bodde også billig en periode, så satte de inn på BSU (så mye som jeg kunne det året), resten på høyrente. Lånekassebetingelser er normalt sett det gunstigste lånet du får, så det bør også være det lånet du venter lengst med å betale tilbake. Anonym poster: 10e97bde1da46c9b9ca79f3aa7b43c46
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #7 Skrevet 22. desember 2012 Gjør som jeg gjorde! Ta opp fullt studielån. Hvis du ikke tar opp fullt lån får du ikke omgjort noe til stipend, og du taper penger. Lån så mye du kan! Sett pengene på høyrentekonto (jeg brukte sparesmart.no, som er gratis å bruke og gir veldig god rente). Hvis du er lur overfører du et fast beløp hver måned, og ekstra mye i januar og august (og hvis du får penger til jul/bursdag osv). Betal ned så mye du kan rett etter du har mottatt siste utbetaling fra Lånekassen. Rentene begynner nemlig å løpe på lånet ca en måned etter siste utbetaling. Ekstremt viktig: Ikke betal ned hele lånet hvis du venter på omgjøring! Hvis du vet at du skal få omgjort 100.000 kr, så lar du være å betale tilbake 100.000. Omgjøring skjer når du har bestått studiet ditt, så du kan ikke betale ned før etter siste utbetaling. Det ville også vært ganske dumt, siden lånet er rentefritt mens du studerer, og du samtidig kan la de lånte pengene forrente seg på høyrentekontoen. Lettjente penger. Jeg skyldte Lånekassen nesten 300.000 kr i juni, og nå skylder jeg dem bare 30.000. Ganske godt gjort om jeg får si det selv, særlig med tanke på at jeg måtte betale ganske mye i skolepenger på studiet jeg gikk. Hadde jeg valgt et offentlig studie ville jeg vært gjeldfri for lengst. Anonym poster: e7364ae865d60660a42257d8abd68042
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #8 Skrevet 22. desember 2012 Tusen takk for svar! Har ikke tenkt på det sånn, men det var veldig smart. Det skal jeg gjøre! Anonym poster: c6dc4041ead7b48b7428286f95ea3cb1
Gjest hva som helst Skrevet 22. desember 2012 #9 Skrevet 22. desember 2012 Gjør som jeg gjorde! Ta opp fullt studielån. Hvis du ikke tar opp fullt lån får du ikke omgjort noe til stipend, og du taper penger. Lån så mye du kan! Sett pengene på høyrentekonto (jeg brukte sparesmart.no, som er gratis å bruke og gir veldig god rente). Hvis du er lur overfører du et fast beløp hver måned, og ekstra mye i januar og august (og hvis du får penger til jul/bursdag osv). Betal ned så mye du kan rett etter du har mottatt siste utbetaling fra Lånekassen. Rentene begynner nemlig å løpe på lånet ca en måned etter siste utbetaling. Ekstremt viktig: Ikke betal ned hele lånet hvis du venter på omgjøring! Hvis du vet at du skal få omgjort 100.000 kr, så lar du være å betale tilbake 100.000. Omgjøring skjer når du har bestått studiet ditt, så du kan ikke betale ned før etter siste utbetaling. Det ville også vært ganske dumt, siden lånet er rentefritt mens du studerer, og du samtidig kan la de lånte pengene forrente seg på høyrentekontoen. Lettjente penger. Jeg skyldte Lånekassen nesten 300.000 kr i juni, og nå skylder jeg dem bare 30.000. Ganske godt gjort om jeg får si det selv, særlig med tanke på at jeg måtte betale ganske mye i skolepenger på studiet jeg gikk. Hadde jeg valgt et offentlig studie ville jeg vært gjeldfri for lengst. Anonym poster: e7364ae865d60660a42257d8abd68042 Godt jobbet med å spare såpass mye! Men samtidig er dessverre rådet du gir ikke spesielt godt. De fleste gode banker gir deg rente på sparekonto som overstiger renten du betaler på lånet hos lånekassen. Dermed lønner det seg å ha så mye lån hos lånekassen som mulig og nedbetale det så sakte som mulig. Grunnen er at det du får i renteinntekter, overstiger det du har i rentekostnader hos lånekassen. I tillegg er det svært greit å ha den ekstra likviditeten tilgjengelig dersom man trenger den. Den kan også brukes som egenkapital ved boligkjøp dersom det er aktuelt.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #10 Skrevet 22. desember 2012 Godt jobbet med å spare såpass mye! Men samtidig er dessverre rådet du gir ikke spesielt godt. De fleste gode banker gir deg rente på sparekonto som overstiger renten du betaler på lånet hos lånekassen. Dermed lønner det seg å ha så mye lån hos lånekassen som mulig og nedbetale det så sakte som mulig. Grunnen er at det du får i renteinntekter, overstiger det du har i rentekostnader hos lånekassen. I tillegg er det svært greit å ha den ekstra likviditeten tilgjengelig dersom man trenger den. Den kan også brukes som egenkapital ved boligkjøp dersom det er aktuelt. Takk skal du ha Du har delvis et poeng her. Ja, renten på høyrentekonto overstiger renten hos Lånekassen. Man tjener dermed penger på å la pengene stå på høyrentekontoen fremfor å betale ned lånet. I alle fall med slik som rentesituasjonen er nå, og ganske sikkert kommer til å være en god stund fremover. Det med egenkapital stemmer derimot ikke helt. Banken skal/bør (de fleste gjør det) se på gjelden din totalt. 500.000 i gjeld og 500.000 i banken er det samme som null formue. Flere i min nærmeste familie jobber i bank, så dette vet jeg litt om. Om du på merkelig vis skulle ha en så dumsnill bank at de godtok oppspart studielån som egenkapital på boliglån, vil du uansett sitte med en bolig med 100 % lån (minst 15 % fra Lånekassen, og resten fra banken). Det er ikke et mål for meg. Du har helt rett i at det er lurt å ha en buffer i tilfelle man plutselig får behov for penger. Lånekassen er det tryggeste lånet man kan ha, så hvis alternativet er forbrukslån/kredittkort bør man selvsagt heller ha penger på konto lånt fra Lånekassen. En buffer har jeg, ellers kunne lånet mitt vært helt nedbetalt allerede. Hovedgrunnen til at jeg valgte å betale ned lånet mitt så raskt, er delvis det at jeg ønsket å være uten noen form for gjeld, og delvis det at jeg vil unngå fristelsen med å ha flere hundretusen stående på en konto, når pengene egentlig ikke er mine. Det er heller ikke allverden å tjene på det. Lånekassens laveste rente (flytende) er pr i dag på 2,673 %, mens banken jeg brukte tilbyr 3,7 %. Jeg ville tjent litt over 1 %, altså 3000 i året hvis gjelden min og sparekontoen min begge var på 300.000 kr. Så lenge man ikke har noe annet lån (med høyere rente enn Lånekassen) er det slettes ikke dumt å betale tilbake studielånet så raskt man kan. Anonym poster: e7364ae865d60660a42257d8abd68042
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå