AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #1 Skrevet 21. desember 2012 Hei! Jeg har virkelig problemer med sjefen min! Nesten alle på jobben misliker henne og hennes måte å drive butikken på, men ingen tør å si ifra fordi hun fyrer seg opp veldig lett og er rett og slett utrolig barnslig! Problemet mitt er for det første lønn. Søsteren hennes tjener mer enn oss alle og hun har jobbet nesten like lenge som resten og er like gammel! Nå i det siste har hun også endret på turnusen slik at jeg f.eks er satt opp fra 10-18 på lørdager, selvom jeg VET at jeg er nødt til å være igjen til ihvertfall 18:15 for å bli ferdig med oppgjør, gå med søppel og rydde butikken. Dette er utrolig irriterende fordi søsteren til sjefen er satt opp til 18:15 de dagene hun skal stenge på lørdager. Er dette virkelig lov? Hvorfor skal hun få betalt for den siste halvtimen og ikke oss andre? Har prøvd å konfrontere sjefen med dette, men hun mener bare at de FÅ gangene hun har stengt har det bare tatt 2 minutter, så vi trenger ikke få betalt for en hel halvtime. Men ingen av oss andre som jobber der bruker 2 minutter på å stenge, sånn er det bare ikke! Sjefen driver også å sparer penger til hun skal på ferie, derfor har hun satt seg selv og typen (som egentlig ikke er fast ansatt hos oss engang) opp på jobb nesten hele jula. Vi andre som har stilt opp resten av året og som også må stille opp når hun skal på ferie har nesten ikke fått jobbet noe, selvom hun har lovet tidligere at vi skal få jobbe mye i jula! Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med denne situasjonen.. Jeg har nå sagt opp min stilling, men føler at de som blir igjen fortjener litt rettferdighet.. Hvem skal man ta opp disse problemene med? Bedriften har jo en ledelse, men i og med at det er en franchise bedrift føler jeg at sjefen egentlig bare kan gjøre som hun vil! Mvh FRUSTRERT! Anonym poster: 47fe9a0f82b8a604eeae4bed76db1903
Aldrisur Skrevet 21. desember 2012 #2 Skrevet 21. desember 2012 Bra at du har sagt opp! Sørg for at hun får vite hvorfor du sa opp, men vent til du har fått attesten din. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #3 Skrevet 21. desember 2012 Enten bør alle gå sammen om en klage til noen høyere oppe i systemet, eller så bør alle si opp rett og slett! Kanskje hun da tar et hint Anonym poster: ad5b80d377bee1cd3493fd24cac9ff99
Frøken S Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 Det er fullt lovlig å betale en ansatt mer enn andre, men at det forsurer arbeidsmiljøet er vel et kjent faktum. Hvis dere er misfornøyd med lønnen burde dere organisere dere. Antall timer dere skal jobbe ligger vel i kontrakten deres, eventuelt når. Så lenge det er innenfor arbeidsmiljøloven blir det en forhandlingssak. Arbeidsgiversstyringsrett gir rom for ulik avlønning, rett til å sette opp vakter etter egen avtale i tråd med AML m.m. Om det er lurt og skaper ett godt arbeidsmiljø er en annen diskusjon. Du har forøvrig rett på lønn når du stenger butikken. Du skal ha betalt den tid du står til arbeidsgivers disposisjon i hht aml 10.1 (1). Det beste rådet er vel at dere organiserer dere. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå