Gå til innhold

Penger til voksne barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten situasjon... som handler om penger. Det handler mer om å bli behandlet likt som min bror.

Jeg er jente på 22, han er 27. Min bror dro til London for litt siden. Min far gav han 2000 kroner for å bidra litt. Min bror har samboer og barn. Jeg skulle til London nå i desember og min far sa til meg den gang at jeg skulle få jeg også når jeg skulle reise. Dagen før jeg skulle dra sa min far at jeg skulle få 1000 kroner, og det var jeg fornøyd med. Det var ikke like mye som min bror fikk, men det gjorde ikke noe. For meg handlet det ikke så mye om penger, men min far sa han ville gi meg noe, og for det var jeg takknemlig.

Så skulle han kjøre meg til flyplassen dagen jeg skulle reise, og så sier han at han ville gi meg penger, men min mor syns jeg har nok penger. Jeg er student på fulltid med lån, og jeg har jobb om lørdager. Altså fordi jeg har studielån har jeg penger. Min far sa han ville gi meg 500 likevel.

Ikke misforstå dette handler ikke om at jeg MÅ ha de 1000 kronene min far sa han ville gi meg, men jeg syns det er dårlig gjort at min mor skal bestemme om jeg fortjener det han har lovet meg ut i fra at jeg låner penger fra staten. Min bror er også student, som har studielån, men fordi han har samboer (som tjener mye) og et barn, så fortjener han 2000 kroner, og jeg ingenting. Jeg bor hos våre foreldre og betaler leie der, og de bor i en etasje hos hennes foreldre og betaler leie der.

Det handler ikke om penger, men jeg syns ikke at det er rettferdig at min far lover meg penger, og så sier min mor at jeg har nok penger (og det har jeg ikke) og så får jeg ikke lenger. Jeg greier meg fint uten 1000 kroner, men jeg føler meg urettferdig behandlet.

Anonym poster: 1a1332dda0a7ca51f88730bc3e3f41a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du er urettferdig behandlet. Så fortell dem hva du har skrevet her og spør hvorfor.

• Liker 3
Skrevet

Hva med å spørre hvorfor han gjør forskjell på dere?

Skrevet

Takk for svar. Jeg sa til min far at jeg syns det var urettferdig... ikke fordi jeg ikke fikk penger, men fordi det burde ikke være nødvendig for meg å få samboer og barn for å bli behandlet noe lunde likt som min bror.

Jeg tørr ikke ta det opp med mamma. Hun blir bare sur, og sier at jeg har nok av penger. Hun behandler meg og min bror veldig ulikt, og jeg har alltid følt at hun ikke liker meg noe særlig. Hun gidder ikke å tilbringe tid med meg en gang. Hun slipper alt når min bror kommer på besøk. Og hun kjøper masse ting til min niese (noe som er helt normalt). Jeg hadde forstått det om det var fordi foreldrene mine følte at broren min trengte penger til familien sin... men de har det de trenger. Niesen min kan se frem til dyre gaver til jul. Det er vel trygt å si at foreldrene mine har penger. Så det er ikke slik at jeg er en som krever store summer av foreldre som har lite.

Og hvorfor tvinger hun min far til å ta tilbake det han lovet meg?

Skrevet

Hva med å spørre hvorfor han gjør forskjell på dere?

Det er ikke pappa som gjør forskjell. Det er mamma som gjør det, og så får hun pappa til å ta tilbake ting han har lovet meg, fordi de skal være enige om ting. Pappa sa at han og mamma mente at jeg burde få også, og så sier pappa at han hadde lovet noe som hun ikke hadde vært med på, og derfor måtte han ta det tilbake.

Det er ikke første gang dette har skjedd at pappa vil gi meg noe, men mamma har stoppet han.

Skrevet (endret)

Nok en gang. Prøv å konfrontere moren din direkte med det du sier her. Si at det ikke er pengene det går på, men at følelsen av å bli tilsidesatt og forskjellsbehandlet gjør veldig vondt. Kanskje hun ikke har tenkt over det, Evt har en grunn til det... Kanskje hun tenker at du ikke trenger å forsørge barn og dermed ikke har like stort behov for penger? Jeg sier ikke at det nødvendigvis en en god grunn, men det kan jo hende det er slik de tenker...

Hva med å fortelle dem hvor mye av pengene du har som er lån?

Og enda en ting. Har moren din vetorett i avgjørelser?

Endret av altflyter
Skrevet

Hva med å fortelle dem hvor mye av pengene du har som er lån?

Og enda en ting. Har moren din vetorett i avgjørelser?

De vet hvor mye jeg har i lån, og de vet at jeg har gjeld fra utenlandsstudier jeg har tidligere hatt. Jeg bodde i utlandet og betalte mye mer husleie + skolepenger. Jeg har mye gjeld og jobber for å ikke bruke så mye av studielånet mitt. Dette vet foreldrene mine. Turen min til London var med billig billett og billig hotell.

Det virker som hun har vetorett. Hvis hun ikke er enig, så går det ikke. De har vært gift i over 30 år og de deler på alt. Hvis min far vil bruke penger på meg må hun være enig. Det har hendt at han har gitt meg penger opp igjennom årene, dvs. mindre summer, men han sier alltid at jeg ikke må si noe.

Skrevet

Edit: de har vært sammen i over 30 år. De giftet seg ikke før 86 eller noe. Men de deler på alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...