AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #1 Skrevet 21. desember 2012 Hei, Min kjæreste og jeg har vært sammeni ca. 10 år og vi forlovet oss for ca. 2,5 år siden. I mellomtiden har vi fått barn og kjøpt hus. I nov/des bestemte vi oss for å gifte oss neste år, og hadde gledet å fortelle dette til vår familie. Jeg fortalte det til ei god venninne og mor på forhånd. Min kommende svoger har vært sammen med ei jente i ca. 4 år. Han er utrolig jordnær, og snill og det er ikke noe vondt å si om han..Hans samboer derimot..Hun er veldig kontrollerende når det kommer til han (f.eks hva han får love til å "gjøre", han må tilpasse seg etter hennes ønsker, han må vaske huset slikt og slikt o.l.). Jeg har bare sett alt på utsiden og ikke skjønt hva han ser i henne, men tenk at det er dems sak. Hun har baksnakket om han til meg på mail/telefon/cafe turer o.l. Jeg blir så usikker i disse situasjonene og "jatter med". Det siste året har hun blitt mer "frampå" og jeg merker at jeg bare misliker henne mer og mer. Hun kan komme med flere "uheldige" kommentarer som får meg til å stusse. Hun er svært rastløs og må ha noe å gjøre hele tiden. hun fikk påvist PTSS for 6 mnd siden, og jeg tenker at kanskje hennes væremåte er påvirket av dette (uten å vite så mye om det...)Min kjæreste liker henne ikke, men "gidder ikke å bry seg". Hun har begynt å virke kontrollerende ovenfor meg og hennes samboer familie. Hun fortalte meg denne uken at hun var så lykkelig og at hun hadde det supert i sitt forhold. Saken er nå - min kommende svoger og svigerinne har forlovet seg. De bestemte seg ganske fort får når de ønsket bryllup, nemlig om 6 mnd. Vi har enda ikke fortalt at vi skal gifte oss til høsten neste år og nå "gruer" jeg meg til å fortelle dette. Jeg forventer at reaksjonen er slik; "når vi skal gifte oss skal dere "herme" og gifte dere også". Jeg trengte å få luftet noen tanker. Hvordan skal vi gå fram for å fortelle om dette, og på hvilken måte kan jeg håndtere min kommende svigerinne? Takk for råd Anonym poster: b457c4b78b94291c6d8e5a875f7096c3
lillevill Skrevet 21. desember 2012 #2 Skrevet 21. desember 2012 Jeg synes det høres ut som du håndterer det veldig bra. Det er som du tenker gjerne slik at denne dama gjør som hun gjør for en grunn, kansje hun plages av noe som er relatert til diagnosen du vet om. Når det gjelder at du kvier deg litt for å fortelle om deres gifteplaner, så kan du jobbe med å distansere deg følelsemessig til det som hun kan finne på å si, nettop fordi at hun kan finne på å si noe dumt pga hennes emosjonelle problemer. Men om det virker som hun prøver å såre deg med vilje så kan du sette grenser ved å vise at du føler det er ubehagelig når hun kommenterer som hun gjør - men prøv å ikke la det påvirke deg så veldig. Så distanser deg emosjonellt, men sett grenser slik at hun ikke opplever at du er en person hun kan si det hun vil til. Desverre er det slik at man ikke alltid kommer godt overrens med familie. Sånn er det for alle.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #3 Skrevet 22. desember 2012 Takk for svar, lillevill. Jeg vet at jeg bare må "drite i det" og heller konsentrere meg om min familie og våres planer. Jeg føler det er veldig synd at det er slik det er... Jeg lever vel i den fantasiverden der familie alltid kommer godt overens, uansett! Jeg tror ikke min svigerinne vil si noe direkte til meg ang dette med bryllup, men jeg vil vel se det på meldinger/mail/når vi møtes hvordan hun snakker til meg, hva hun egentlig tenker! -Ts Anonym poster: 5e0a5e9fb0eb8b2e3ef590ae0fb8cdfb
lillevill Skrevet 22. desember 2012 #4 Skrevet 22. desember 2012 Takk for svar, lillevill. Jeg vet at jeg bare må "drite i det" og heller konsentrere meg om min familie og våres planer. Jeg føler det er veldig synd at det er slik det er... Jeg lever vel i den fantasiverden der familie alltid kommer godt overens, uansett! Jeg tror ikke min svigerinne vil si noe direkte til meg ang dette med bryllup, men jeg vil vel se det på meldinger/mail/når vi møtes hvordan hun snakker til meg, hva hun egentlig tenker! -Ts Anonym poster: 5e0a5e9fb0eb8b2e3ef590ae0fb8cdfb Ja dette er fantasi. Alle har ikke god kjemi sammen. Innmari kjipt når man står opp i det, men prøv å glem det når du er hjemme.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 Hvis hun kommer med noen sårende kommentarer må du ta det opp med henne der og da, og på en ordentlig måte hvis du er usikker på meningen bak. Det er bare å si klart og tydelig ifra at du føler deg tråkket på, uten å bli sint i stemmen, så hun skjønner at du ikke er en tøffel som hun kan herje med, slik som hennes samboer.. Anonym poster: a0ede2a8df9c175ef2a085db19e5b82e 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #6 Skrevet 22. desember 2012 Hvis hun kommer med noen sårende kommentarer må du ta det opp med henne der og da, og på en ordentlig måte hvis du er usikker på meningen bak. Det er bare å si klart og tydelig ifra at du føler deg tråkket på, uten å bli sint i stemmen, så hun skjønner at du ikke er en tøffel som hun kan herje med, slik som hennes samboer.. Anonym poster: a0ede2a8df9c175ef2a085db19e5b82e takk for kjempe bra tips! Jeg er vel litt redd for å være ærlig og "tøff" mot henne..! bryr meg kanskje litt for mye om hva hun mener om meg... -Ts Anonym poster: 5e0a5e9fb0eb8b2e3ef590ae0fb8cdfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå