Gå til innhold

Fryse melk i kartongen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi reiser på juleferie i morgen, og i kjøleskapet står det en kartong uåpnet helmelk. Kan jeg putte hele kartongen i fryseren, eller vil kartongen sprekke? Frossen melk egner seg vel til matlaging vil jeg tro?

Anonym poster: ae404b04b9f0ff29fcd57a17b861f642

Skrevet

Pappa har sikkert 4 eller 5 fulle kartonger med helmelk i fryseren. Det går helt fint.

Husk at når du skal tine det så tar det lang lang tid.. Men fortsatt god! :)

Skrevet

Ja, du kan fryse melka, men den kommer ikke til å ha den friske smaken etter det da. Og den må tine langsomt i kjøleskapet.

Skrevet

Og forresten, siden melken er i kartong så tar den fort til seg smak av andre varer i fryseren, så ikke legg den oppå pølser o.l

Skrevet

Takk for svar! Da legger jeg den i fryseren, men for sikkerhets skyld tar jeg en plastpose rundt den. :sjenert: Med min flaks kommer jeg sikkert ellers til å få melk i hele fryseren ellers. :fnise:

Anonym poster: ae404b04b9f0ff29fcd57a17b861f642

Skrevet

Kjæresten min eeelsker å drikke melk (han drikker sikkert 1-2 liter om dagen) så vi pleier å kjøpe masse melk i Sverige, sikkert 40 - 50 liter, og fryser ned. Det går helt fint for oss :)

Skrevet

Skjønner ikke vitsen, du sparer mindre enn 20 kr..... :roll:

Anonym poster: e517c9fe0dde16c02c13daccea8d4cf3

Skrevet

Jeg fryser også melk.

Er periodevis sånn at arbeidstiden forhindrer meg i å handle. Og kommer dette kombinert med helg eller helligdager, er det kjærkomment å ha et lite lager. Samtidig fungerer de dypfryste melkekartongene som kjøleelementer, som holder på kulda om strømmen skulle gå et døgn eller to (nordland). Greit å vite at ting kan holde seg noen døgn uten å styre med generator og sånt.

En liter lettmelk tiner til frokost om jeg tar den ut om kvelden. Ellers er det åtte minutter i mikrobølgeovn, og så vil det lille som er igjen av is i den gjøre den kald igjen, mens jeg vender kartongen noen ganger for å få en homogen drikk. Ellers er det gjerne feit melk/fløte som først tiner, og tynnere og tynnere melk.

Kjenner ærlig talt ingen forskjell på lettmelka, enten den kommer rett fra kjøleskapet/butikken eller fryseren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...