AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #1 Skrevet 21. desember 2012 Etter juleavslutningen på jobb i dag, begynte jeg å lure på hvordan det er på andre arbeidsplasser rundt omkring. Tar de hensyn til enkelte ansatte når de kjøper inn julegaver og bestiller mat/kaker til feiringer/avslutninger? Da tenker jeg på allergikere, folk som ikke drikker alkohol etc. Jeg lot selvsagt som ingenting, men jeg kjenner at det var litt sårt å ikke kunne spise noe av det de dekker opp med og at julegaven også var noe som jeg ikke kan spise. Jeg ba en god kollega om å ta med seg to julegaver, det er i alle fall ikke riktig at jobben skal spare på at jeg ikke spise min. Julelunsjen og -gaven er jo en måte for bedriften å vise at den setter pris på sine ansatte, og jeg følte meg lite verdsatt. Nå har jeg det litt vanskelig for tiden (alvorlig sykdom i nær familie), så jeg er kanskje mer sårbar enn vanligvis. Men jeg lurer på hvordan det er andre steder? Får muslimen ei flaske vin? Får glutenallergikeren julebakst? Får nøtteallergikeren en pose nøtter? Får vegetarianeren spekeskinke? Anonym poster: 85e83962b7746a49f0e90cc3742d77bf 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #2 Skrevet 21. desember 2012 Beklager skrivefeil som jeg ikke får rettet opp som anomyn. Anonym poster: 85e83962b7746a49f0e90cc3742d77bf
Nalaya Skrevet 21. desember 2012 #3 Skrevet 21. desember 2012 Dette varierer vel fra sted til sted. Og større bedrifter er mindre personlige enn små bedrifter f.eks. 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #4 Skrevet 21. desember 2012 Det er ikke sikkert de tenkte over det, men har du fortalt sjefen(e) dine at du har allergi da? Og var det noen av de som reagerte på at du ikke spiste eller tok med gaven? Vet at i store bedrifter så kan allergier åsånt fort glemmes. Det er ikke sånt de tenker over med mindre de har en allergi selv. Og hvis det er 100 ansatte, så er det nok ganske vanskelig å få sånt med seg. I mindre bedrifter blir det som regel tilpasset de som jobber der, men om du får masse julepålegg osv, så gidder de nok ikke håndplukke ting for hver og en. Typen min får masse julevarer som skinker, pålegg, stek, vin osv. Det eneste vi liker av det er Aolien, resten får foreldrene hans. De blir kjempeglade. Så klager ikke akkurat, det er ikke alle som får noe i det hele tatt. Anonym poster: f3403627408400a3afc3dca41a79210e 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #5 Skrevet 21. desember 2012 Jeg vil si at firmaet jeg jobber i tar ganske mye hensyn. altså vi fikk en vinflaske, men vi fikk også et gavekort som vi kunne bruke på ultra og meny. Jeg mener det er det beste. Har selv allergi, sær matvei og dårlig råd. Så gavekortet på matbutikken passer meg veldig bra. Anonym poster: fc8e3bcae1dc2f1a670b5ae2afb64a89
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #6 Skrevet 21. desember 2012 Hos oss tas det ikke noe hensyn. Det er avdelingsleder som kjøper inn gaver til sin avdeling, og ettersom vi er delt opp i ganske små avdelinger burde det ikke være vanskelig å holde styr på hvem som er avholds, hvem som er allergikere eller diabetikere, og hvem som er religiøse. Men neida... Min sjef kjøper vin til hele avdelingen hver gang det er jul eller vi skal få belønning for god innsats. Til tross for at det er to totalavholdsfolk på avdelingen, som har jobbet for ham i flere år. Han er sjef for 7 stk, hvor vanskelig er det, liksom... Anonym poster: 2d09f115bb4d21e82d32330d50f48105
Athene Skrevet 21. desember 2012 #7 Skrevet 21. desember 2012 På arbeidsplass med mange mennesker er det helt umulig å ta hensyn til alle individuelle ønsker. Det finnes enormt mange allergier, sykdommer, religioner og dietter. Vi kan melde inn ønske om vegetarisk meny eller allergi før større arrangement. Muslimene melder da at de er vegetarianere. Vi får gaver minst tre ganger i året, ofte er det mat eller vin. Ofte får jeg noe jeg ikke behøver, ikke nødvendigvis mat. Da finnes det jo mange venner eller familie som setter stor pris på dette i stedet. Så jeg ser ikke det store problemet, men forstår at du blir skuffet dersom du ikke kunne spise noe. Foreslår at du tar det opp med nærmeste overordnede, men lar gave-delen ligge. 1
kaffemor Skrevet 21. desember 2012 #8 Skrevet 21. desember 2012 Jeg har aldri fått noe spiselig i jobbsammenheng, så vet ikke om de hadde tatt hensyn på det. Men, de tar aldri hensyn når det blir kjøpt inn noe godt til ekstra hektiske dager for eksempel. Vi er bare 4 ansatte utenom sjefen, og det blir alltid kjøpt inn boller og andre ting med gluten i. Som jeg jo ikke kan spise.
Katniss Skrevet 21. desember 2012 #9 Skrevet 21. desember 2012 Stort sett så blir det gitt den samme gaven til alle ansatte.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #10 Skrevet 21. desember 2012 Får ikke gave av min... Anonym poster: 947293a16b9333b73ea3a0ed762e7b7d
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #11 Skrevet 21. desember 2012 Hos oss blir det tatt hensyn til. Vi er et lite firma. En har store begrensinger hva h*n kan spise. Julelunsjen var lagt etter det. Alle kunne vi kose oss. Julepresang fra firmat inkulderte også alle. Anonym poster: 6711625dce361c7910c47dda14ff7d0f 1
estrella Skrevet 21. desember 2012 #12 Skrevet 21. desember 2012 Hos oss bruker de heller penger på "vision for all" (http://www.visionforall.no/) og en liten ting pr ansatte. Ser ikke behovet for å få dyre gaver som ansatte, synes det er bedre at de støtter vision for all enn å bruke utrolig mye penger (noe de ville ha gjort med tanke på hvor stor bedrift det er og hvor mange ansatte rundt omkring i landet) på julegaver til de ansatte
SmallTalk Skrevet 22. desember 2012 #13 Skrevet 22. desember 2012 Hos oss er det 2000 faste ansatte, og skulle man tatt hensyn til hva alle mener, så hadde det ikke blitt noen julegaver. Prinsippet hos oss er vel enkelt; Ikke alkohol og ikke mat, og utover det så er det vel ingen begrensninger utover maksprisen. Det samme gjelder på julebordet. Der er det enten vegetarmat eller julemat, og når man melder seg på, så må man enten velge veggismaten eller julematen. Noe mer hensyn enn dette er faktisk ikke mulig å ta. Jeg synes du er hårsår, TS. Du kan faktisk ikke forvente at arbeidsgiver skal huske på ditten eller datten, og skreddersy julegaver eller julelunchen slik at den passer for alle. 3
oreokake Skrevet 22. desember 2012 #14 Skrevet 22. desember 2012 Tja, julebordet vårt for eksempel arrangerte vi selv, og da var det jo lett å "ta hensyn". Julegaven er det samme hvert år etter hva jeg har skjønt, og det er to vinglass. Helt ok, om du ikke drikker vin kan du være fancy med brus. Synes de var flotte, og skjønner at de ikke gidder å personalisere det mer, er en svær bedrift på landsbasis. Forrige jobben har jeg fått en lame motivasjonsbok 1 år, og et gavekort 1 år. Helt ok , tror ikke noen kan bli fornærmet eller føle seg utenfor av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #15 Skrevet 22. desember 2012 Har ikke tall på hvor mange ganger jeg som totalavholds har fått vinflasker som jeg har levert tilbake eller helt ut. De blir like overrasket hver gang de oppdager på nytt at jeg verken drikker eller liker å gi bort alkohol til andre. Nå de siste årene har det blitt vanlig at de donerer noe til et godt formål, og gir en gave i tillegg. I de aller fleste tilfeller ville jeg foretrukket at de ga alt til det gode formålet istedenfor å gi noe ubrukelig. Anonym poster: 93fef3d33a997d390f135e2490fa7d78
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #16 Skrevet 22. desember 2012 Jeg synes at vin i gave er en uting på arbeidsplasser. Hvis jeg var tørrlagt alkoholiker hadde jeg nok ikke sagt det på jobbintervjuet, for å si det sånn... Vi fikk vin tidligere, men nå er det heldigvis endret til gavekort. Da vi fikk vin var det ingen alternativ gave til ansatte under 18 år heller, noe jeg syntes var utrolig urettferdig. Anonym poster: 36dd8b23a13621dd786b40f5c7b7ce69 4
Gjest loren Skrevet 22. desember 2012 #17 Skrevet 22. desember 2012 Hos oss får ikke muslimer eller de vi vet er avholds vin. På julebordet tas hensyn i også i forhold til religion og allergier, noe man bes oppgi ved påmelding. Om vi har kake for å feire noe er det alltid minst en glutenfri. Vi er 90 ansatte, jeg har vært der i to mnd, jeg har ansvar for det meste av slike bestillinger og har allerede en grei oversikt over hvem som kan få hva i ft trosretning eller andre ting, dette får man raskt om man bare registrerer den infoen man får så man har den til en senere anledning,
LittleJ Skrevet 22. desember 2012 #18 Skrevet 22. desember 2012 Hva er vitsen med å sutre over at man får vin da? Jeg liker ikke vin, så jeg gir den bort til noen andre - Problem solved =) 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #19 Skrevet 22. desember 2012 Jeg kjenner en som ofte får en flaske vin fra jobben som takk for ditt og datt. Han er totalavholds, og det er noe de fleste vet. Selv sier han aldri fra når han får slike gaver, men takker og er høflig. Jeg synes det er så trist at jeg får helt vondt. Som vegetarianer har jeg flere ganger opplevd upassende ting også. For eksempel en gang da jeg var i et selskap og ble servert egen mat. Noen bemerket (mens jeg satt ved bordet og hørte på) "Hun burde ta til takke med det som serveres, eller gå sulten!". Maten min var både billigere og mye enklere å lage enn det de andre spiste, så jeg følte meg ikke til belastning. En annen gang ble jeg servert en rett med kjøtt i ved en feil, og når noen påpekte det ble det sagt "Jaja, det er vel ikke så farlig, det er da ikke som om hun er allergisk eller noe. Hun har valgt å være vegetarianer selv." Folk er noen korttenkte idioter, rett og slett. Ikke ta deg nær av det - slikt hender oss alle i blant. Anonym poster: 4eb49b16d0ee3931e9bc329dc403f68a 5
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2012 #20 Skrevet 22. desember 2012 Jeg er arbeidsgiver i en liten bedrift med 12 ansatte. Vi har hvert år julebord og de ansatte får i tillegg gave fra bedriften hver jul. Jeg gjør absolutt alt jeg kan for at alle skal bli fornøyde, men selv med så få ansatte er dette faktisk ikke så lett. Jeg kjenner mine ansatte godt, vi omgås forøvrig også en del privat i ulike sammenhenger. Vi er ganske jevnt fordelt menn/kvinner, men alderen varierer fra ca 25 til ca 60. Jeg styrer bevisst unna både mat og drikke/alkohol som gaver. Alle på min arbeidsplass drikker alkohol, men noen liker bare rødvin mens andre absolutt ikke drikker rødvin. Noen liker kaffe men ikke te - andre drikker bare te. For øyeblikket er to av mine ansatte i svangerskapspermisjon og drikker derfor ikke alkohol. Vi har videre helt ulike stiler ang innredning slik at vinglass, kniver o.l er helt uaktuelt. Jeg har derfor valgt å gi gavekort til hver enkelt. I år fikk de gavekort som kan brukes på flere butikker/kjøpesentre samt Thon hoteller. De fleste ansatte er fornøyde med dette, men 1 var misfornøyd siden de fikk gavekort også i fjor. Han synes det er en kjedelig gave og ville heller hatt noe annet. Ikke liker han å shoppe heller, selv om gaven også kan brukes i mange matbutikker. På juleavslutningen inviterte jeg også de ansatte som er i permisjon. De fikk samme gave som alle andre. Jeg kjøpte også mat og kaker ut i fra hva alle liker eller ikke liker. Julebordet tidligere i desember valgte jeg å ha på en vanlig restaurant der den enkelte kan velge mellom julemat eller annen mat dersom de i stedet ville det. Da er alle garantert å finne noe de liker. Så svaret på spørsmålet ditt er helt klart ja. Jeg tar i hvert fall hensyn til alle når jeg planlegger både juleavslutning, sommeravslutning, julegaver eller andre ting i regi av jobben. Jeg synes det er en uting å gi bort alkohol, da er det en forutsetning at alle faktisk drikker. Kunne veldig godt gitt bort stor kurv med spennende mat o.l, men har altså valgt å ikke gjøre dette for at flest mulig skal være fornøyde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå