AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #1 Skrevet 21. desember 2012 Lurer sånn på om sykling er en bra måte å forbrenner kcal på og gå ned i vekt? Dvs ergometersykkel hvordan er det feks i forhold til jogging, eller stepmaskin? Og hvis det er noen her som har veldig god greie på dette så lurer jeg på om det er sånn at man mister mindre muskelmasse på sykkel enn ved jogging? Jeg har stilt inn på intervall, så det er god motstand på det tyngste, kjenner at musklene jobber Og så en siste ting, kan man stole på at sykkelen beregner riktig ant kcal forbrent når man stiller for vekt og alder? Huff, det ble mye spørsmål.. Begynner å bli så frustrert av at jeg ikke klare å ta av de 7 kg jeg la på meg etter jeg sluttet å røyke! Vurderer faktisk å begynne igjen! ....Forresten noen som har erfaring med å ta av det man har lagt på seg etter røykeslutt? Fikk dere det til? Er det i såfall vanskelig å holde på den vekta? Forandrer kroppen trivselsvekt? Anonym poster: 3bb15aec1c5317b1dde77ab0ce625a5c
Gjest *Maja* Skrevet 21. desember 2012 #2 Skrevet 21. desember 2012 Lurer sånn på om sykling er en bra måte å forbrenner kcal på og gå ned i vekt? Dvs ergometersykkel hvordan er det feks i forhold til jogging, eller stepmaskin? Og hvis det er noen her som har veldig god greie på dette så lurer jeg på om det er sånn at man mister mindre muskelmasse på sykkel enn ved jogging? Jeg har stilt inn på intervall, så det er god motstand på det tyngste, kjenner at musklene jobber Og så en siste ting, kan man stole på at sykkelen beregner riktig ant kcal forbrent når man stiller for vekt og alder? Huff, det ble mye spørsmål.. Begynner å bli så frustrert av at jeg ikke klare å ta av de 7 kg jeg la på meg etter jeg sluttet å røyke! Vurderer faktisk å begynne igjen! ....Forresten noen som har erfaring med å ta av det man har lagt på seg etter røykeslutt? Fikk dere det til? Er det i såfall vanskelig å holde på den vekta? Forandrer kroppen trivselsvekt? Anonym poster: 3bb15aec1c5317b1dde77ab0ce625a5c Jeg sluttet å røyke i forbindelse med at jeg ville komme i bedre form med trening for noen år tilbake. Jeg var tynn da jeg sluttet å røyke, men tynnfeit. Poenget med røykeslutt er jo ikke at du legger på deg av å stumpe røyken, men at du erstatter røyken med mat. Jeg erstattet røyken med trening. Og jeg har ALDRI sett bedre ut!!!! Da jeg startet å jogge så raste fettprosenten ned og jeg ble definert og tonet. Jeg har som sagt alltid vært tynn, men jeg var jo litt deigete, men nå var jeg plutselig kjempefit! Å stumpe røyken er det beste valget jeg har tatt for meg selv. Ikke bare er helsen og formen mye bedre, men hud, hår og tenner ser mye bedre ut. Gløden i huden kommer tilbake Når det kommer til kardio. Når du starter med kardio etter å ha røykt i mange herrens år så VIL det være jævlig. Jeg klarte ikke å løpe mange meterne før jeg hev etter pusten og trodde jeg skulle dø. Men ved å starte med lav fart og tålmodighet så kom formen seg sakte, men sikkert og jeg bygget opp lungene og formen. I dag er jeg i bedre form enn før jeg startet å røyke, men det kostet. Til syvende og sist var det verdt det, for jeg føler meg helt fantastisk og savner ikke røyken i det hele tatt Spinning/sykling er flott trening, men det krever mer energi å jogge og dermed vil du klare å brenne mer kalorier på kortere tid ved jogging enn spinning. Men både både spinning, ellipse, jogging er supre alternativer til kardiotrening. Finn den treningsformen du liker best så er det lettere å finne motivasjon og fortsette med det
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #3 Skrevet 21. desember 2012 Jeg sluttet å røyke i forbindelse med at jeg ville komme i bedre form med trening for noen år tilbake. Jeg var tynn da jeg sluttet å røyke, men tynnfeit. Poenget med røykeslutt er jo ikke at du legger på deg av å stumpe røyken, men at du erstatter røyken med mat. Jeg erstattet røyken med trening. Og jeg har ALDRI sett bedre ut!!!! Da jeg startet å jogge så raste fettprosenten ned og jeg ble definert og tonet. Jeg har som sagt alltid vært tynn, men jeg var jo litt deigete, men nå var jeg plutselig kjempefit! Å stumpe røyken er det beste valget jeg har tatt for meg selv. Ikke bare er helsen og formen mye bedre, men hud, hår og tenner ser mye bedre ut. Gløden i huden kommer tilbake Når det kommer til kardio. Når du starter med kardio etter å ha røykt i mange herrens år så VIL det være jævlig. Jeg klarte ikke å løpe mange meterne før jeg hev etter pusten og trodde jeg skulle dø. Men ved å starte med lav fart og tålmodighet så kom formen seg sakte, men sikkert og jeg bygget opp lungene og formen. I dag er jeg i bedre form enn før jeg startet å røyke, men det kostet. Til syvende og sist var det verdt det, for jeg føler meg helt fantastisk og savner ikke røyken i det hele tatt Spinning/sykling er flott trening, men det krever mer energi å jogge og dermed vil du klare å brenne mer kalorier på kortere tid ved jogging enn spinning. Men både både spinning, ellipse, jogging er supre alternativer til kardiotrening. Finn den treningsformen du liker best så er det lettere å finne motivasjon og fortsette med det Takk for svar:) Det skal sies at jeg trente før jeg sluttet også, og jeg hadde nesten drømmekroppen, og for første gang i mitt liv var jeg fornøyd... Så sluttet jeg å røyke og la på meg.. Vil ikke egentlig si at jeg har erstattet røyk med mat, men at jeg tidligere erstattet mat med røyk. Lever nå på 1300-1600 kcal om dagen, veier 62 kg og er 163 høy... Føler ikke at jeg kan gå noe ned i kcal samtidig som at jeg trener. Da blir jeg bare veldig slapp, sliten og ukonsentrert.. Før gikk jeg ned i vekt på 1,2,3, bare jeg trente, nå står jeg bom fast:s føler virkelig at røykeslutt har gjort noe med forbrenningngen min:( fettet har lagt seg andre steder enn tidligere også...hmm I følge ergometersykkelen så har jeg forbrent 350 kcal, kan jeg stole på at dette stemmer? Anonym poster: 3bb15aec1c5317b1dde77ab0ce625a5c
Gjest *Maja* Skrevet 21. desember 2012 #4 Skrevet 21. desember 2012 (endret) Takk for svar:) Det skal sies at jeg trente før jeg sluttet også, og jeg hadde nesten drømmekroppen, og for første gang i mitt liv var jeg fornøyd... Så sluttet jeg å røyke og la på meg.. Vil ikke egentlig si at jeg har erstattet røyk med mat, men at jeg tidligere erstattet mat med røyk. Lever nå på 1300-1600 kcal om dagen, veier 62 kg og er 163 høy... Føler ikke at jeg kan gå noe ned i kcal samtidig som at jeg trener. Da blir jeg bare veldig slapp, sliten og ukonsentrert.. Før gikk jeg ned i vekt på 1,2,3, bare jeg trente, nå står jeg bom fast:s føler virkelig at røykeslutt har gjort noe med forbrenningngen min:( fettet har lagt seg andre steder enn tidligere også...hmm I følge ergometersykkelen så har jeg forbrent 350 kcal, kan jeg stole på at dette stemmer? Anonym poster: 3bb15aec1c5317b1dde77ab0ce625a5c Røyking gjør ikke mye med forbrenningen(ca. 10% forskjell). Er virkelig røyken verdt det når du tenker på all skaden den gjør? Jeg har iallefall ikke et gram overflødig fett, men når jogger jeg ganske mye da. På 50 minutter( da jogger jeg en mil) så brenner jeg ca. 500 kalorier. Det koster mer å jogge en sykkel, så det tallet er nok noe høyere enn det du faktisk har brent. Hvordan er kostholdet ditt? Er du sikker på at det ikke er noen skjulte kalorier her og det? For om du trener hard kardio og lever på i snitt 1500 kalorier så skal du gå ned. Det er liksom kroppens lov. Endret 21. desember 2012 av *Maja*
Wiggins Skrevet 21. desember 2012 #5 Skrevet 21. desember 2012 Lurer sånn på om sykling er en bra måte å forbrenner kcal på og gå ned i vekt? Dvs ergometersykkel hvordan er det feks i forhold til jogging, eller stepmaskin? Det kommer veldig an på hva du mener med "god". Jogging forbrenner mer energi per tid enn omtrent alle andre aktiviteter. På den annen side gir jogging mye høyere belastning på muskler, sener og ledd, og gir dermed høyere risiko for belastningsskader. Sykling er mye mer skånsomt for sener og ledd, men du forbrenner mindre per tid, slik at du må holde på lenger for å forbrenne like mye. Den vanligste belastningsskaden ved sykling er kneskader. Det skyldes stort sett for tungt gir, evt. for tung belastning på ergometersykkelen. Du bør bruke et så lett gir/belastning at du kan holde en pedalfrekvens på 70-90 per minutt. VIKTIG: Når du trener utholdenhet, uansett hvordan, må du få i deg vann ca. hvert 15. minutt. Ytelsesevnen synker mer 10% for hver prosent kroppsvæske du mister. Og hvis det er noen her som har veldig god greie på dette så lurer jeg på om det er sånn at man mister mindre muskelmasse på sykkel enn ved jogging? Ved å trene mye utholdenhet vil man normalt miste mest fett, men også litt muskelmasse. Jeg vet ikke om det er noen særlig forskjell på sykling og jogging her. Det som gir best helseeffekt er uansett å trene en kombinasjon av utholdenhet og styrke. Jeg har stilt inn på intervall, så det er god motstand på det tyngste, kjenner at musklene jobber Intervalltrening har dessverre blitt veldig dominerende. Alle som driver utholdenhetstrening på høyt nivå trener mest rolig langkjøring og bruker intervalltrening til å spisse formen mot konkurranse. Det er hovedsakelig to faktorer som gir bedre utholdenhet: Bedre utbygde kapilærer og å øke hjertets slagvolum. Det er hovedsakelig trening under syreterskel som bygger ut kapilærene i muskulaturen, og dermed gir bedre oksygentransport. Det tar mange år å bygge ut optimalt. Slagvolumet trenes både over og under syreterskel, men mest over. Allikevel gir det best utholdenhet å trene mest rolig langkjøring. Nyere forskning viser dessuten at de som trener mye harde intervaller løper større risiko for hjerteflimmer når de kommer litt opp i åra. Med trening kan du forbedre kondisjonen din, men før eller seinere vil du nå et platå. Ved å trene bare intervall vil platået ligge mye lavere enn om du har et grunnfjell av rolig langkjøring. Og så en siste ting, kan man stole på at sykkelen beregner riktig ant kcal forbrent når man stiller for vekt og alder? Nei. Jeg har prøvd noen ergometersykler og pulsklokker, og de gir stort sett et tall som virker usannsynlig høyt. Hva skal du med dette tallet? Du forbrenner jo hele døgnet, ikke bare når du trener. Fasiten på om du forbrenner mer enn du spiser er uansett baderomsvekta og beltet. Du bør heller ha fokus på å komme i best mulig form, da vil forbrenningen komme helt av seg selv. Nå er det skiføre i store deler av landet. Langrenn er en fantastisk treningsform. Dessuten; på en tredemølle kan det være lettere å gi seg etter en stund, er du ute og går på ski i skogen eller sykler på landeveien så må du gå/sykle hjem igjen. Huff, det ble mye spørsmål.. Begynner å bli så frustrert av at jeg ikke klare å ta av de 7 kg jeg la på meg etter jeg sluttet å røyke! Vurderer faktisk å begynne igjen! Anonym poster: 3bb15aec1c5317b1dde77ab0ce625a5c Gjør deg selv en stooor tjeneste: Ikke begynn igjen. Det er mye mindre skadelig med 7 kg for mye enn å røyke. Jeg har aldri røyka selv, men jeg mener å ha lest at grunnen til at mange legger på seg etter røykeslutt er økt apetitt. Det er bare å prøve å spise passelige porsjoner og være mer aktiv. Det viktigste er å være i litt aktivitet hver dag, ikke å trene beinhardt to ganger i uka.
Frøkna20 Skrevet 1. januar 2013 #6 Skrevet 1. januar 2013 Jeg har samme problemet, aldri spist så sunt før, aldri beveget meg så mye før og aldri vært så ting før. Opp 15 kg etter røykeslutt og selv om helsemessig er jeg mye bedre form, vil ikke de 15 kg (overvekt) av! Jeg spiser omtrent kun hjemmelaget mat fra bunnen, baker mine egne grovbrød ikke noe brus og lite sukker godsaker. Målet er å ta av 5 kg av de nå, men de sitter godt fast!
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #8 Skrevet 1. januar 2013 Jeg har samme problemet, aldri spist så sunt før, aldri beveget meg så mye før og aldri vært så ting før. Opp 15 kg etter røykeslutt og selv om helsemessig er jeg mye bedre form, vil ikke de 15 kg (overvekt) av! Jeg spiser omtrent kun hjemmelaget mat fra bunnen, baker mine egne grovbrød ikke noe brus og lite sukker godsaker. Målet er å ta av 5 kg av de nå, men de sitter godt fast! Det er så utrolig frustrerende! For mitt vedkommende har kiloene begynt å legge seg på steder det ikke har lagt seg før... Så nå legger det seg på magen, noe som jeg synes er veldig rart for jeg har lært at det er det det "usunne" fettet legger seg. Men nå har jeg startet såvidt på lavkarbo, og merker allerede at magen har blitt flatere igjen, så merker at jeg begynner å få ny motivasjon så fra og med i dag er det lavkarbo for fullt! Har allerede merket at matlysten har blitt noe dempet, så håper bare det holder seg sånn Anonym poster: 3bb15aec1c5317b1dde77ab0ce625a5c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2013 #9 Skrevet 1. januar 2013 Røyking gjør ikke mye med forbrenningen(ca. 10% forskjell). Er virkelig røyken verdt det når du tenker på all skaden den gjør? Jeg har iallefall ikke et gram overflødig fett, men når jogger jeg ganske mye da. På 50 minutter( da jogger jeg en mil) så brenner jeg ca. 500 kalorier. Det koster mer å jogge en sykkel, så det tallet er nok noe høyere enn det du faktisk har brent. Hvordan er kostholdet ditt? Er du sikker på at det ikke er noen skjulte kalorier her og det? For om du trener hard kardio og lever på i snitt 1500 kalorier så skal du gå ned. Det er liksom kroppens lov. 10% forskjell er MYE da, Maja! Anonym poster: 3bb15aec1c5317b1dde77ab0ce625a5c
Frøkna20 Skrevet 1. januar 2013 #10 Skrevet 1. januar 2013 Ja, samme her! Rundt magen! Alltid hadd super flat mage tidligere! Og jeg spiser ikke noe annerledes nå, eller det vil si jeg spiser mindre pølse og burger og søppel nå enn tidligere, men har fått den magen!
Gjest *Maja* Skrevet 1. januar 2013 #11 Skrevet 1. januar 2013 10% forskjell er MYE da, Maja! Anonym poster: 3bb15aec1c5317b1dde77ab0ce625a5c Ikke med tanke på konsekvensene røyken gir. Med rett kosthold så skjer det faktisk ingenting med kroppen annet enn at den blir friskere og sterkere. Man kan si hva man vil: men de fleste erstatter røyken med en eller annen form for mat/godteri. I tillegg demper røyk sult så en spiser gjerne litt mindre enn det en ville gjort uten røyken. Det tar litt tid å stabilisere alt dette, men er en obs på hva en putter i seg og trener litt ekstra kardio så får en ikke automatisk ekstra fett på magen. Jeg erstattet røyken med løping. Jeg raste ned i fettprosent og gikk også ned noen kilo. Jeg røykte i over 15 år, har vært røykfri i snart 3 år. Røykeslutt alene gjør ikke at du går opp i vekt. Da må en se på resten av livsstilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå