AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Vi fikk nå nettopp vite at mormoren min har kreft med spredning til det meste av kroppen. Hun har noen måneder igjen å leve, og jeg sliter veldig med dette. Hun kommer ikke tilbake til hjemmet sitt igjen, hun kommer til å bli flyttet over til et syke/gamlehjem snart og derfor vet jeg ikke hva jeg skal gi i gave. Jeg liker å ta bilder, og vurderer derfor å gå å printe ut flere bilder til henne og ramme inn, men er veldig usikker på om det er noe hun kommer til å like. Hva annet kan glede henne? Før har jeg kjøpt bøker og litt vin, men nå er bokutvalget begrenset (Vil ikke gi noe trist nå, vil at bøkene evt. skal være glade og oppmuntrende). Jeg vet ikke hva jeg skal gi, men vil gi noe som hun kan få glede av og nyte framover. Noen ideer til hva? Jente 15. (Budsjettet er egentlig 200-300 kr, men jeg kan godt gå over dette om det er noe som er fint. Jeg har råd til å betale mer, og vil gjerne glede henne..) Anonym poster: dbf41d4237b2e8c753707244993d3ba0
Kara W Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 Bilder er som regel noe av det de setter mest pris på. Vi kjøpte en digital fotoramme og fylte opp med bilder av familien. Hver jul og bursdag har vi byttet ut med oppdaterte bilder for henne. Om det begynner å bli vanskelig for henne å lese selv, så er lydbok et koselig alternativ. Ellers så er tid en utrolig viktig gave i en slik situasjon. Lov å komme og besøk henne, ev ta henne med ut på tur. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Jeg prøver å være der så ofte som jeg kan fra før. Hun har dessverre bare skadet seg enda mer på sykehuset, og hun forfaller mer og mer pluss mister hukommelse/surrer pga. tumorer i hjernen. Derfor er det å ta henne med ut veldig veldig vanskelig, men jeg prøver absolutt å være der.. Føler derimot at det er vanskelig og litt fælt og gi det i julegave, jeg vil tilbringe masse tid der uansett. Er vel litt redd for at hun skal glemme og bli mer forvirra av bilder, men ja, jeg har tenkt en del på disse bildene. Er det bedre med masse små bilder eller et par store bilder? Anonym poster: dbf41d4237b2e8c753707244993d3ba0
Gjest Silvermist Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 Et par store bilder, og masse besøk er den beste julegaven hun kan få 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #6 Skrevet 20. desember 2012 En god fuktighetskrem eller ansiktskrem kan også være en ide. Min mamma satte stor pris på fuktighetskrem og at jeg faktisk smurte henne inn. Brukte tid på henne. Anonym poster: ebe1ba2b6d0c7e8f12b7ee88aea409ba
Wildy Skrevet 20. desember 2012 #7 Skrevet 20. desember 2012 bildebok; med kjente bilder. Av barndomshjem, skolen hun gikk på, foreldre og søsken, hytta, kjæledyr, barn og barnebarn. Ting hun har vært gald i. Sett inn tekst med navn, slik at ansatte på sykehjemmet har noe å snakke med henne om ( det er ikke enkelt for oss å huske navn på alle barnebarn til alle beboere....) En slik bok er noe dere kan se på sammen med henne når dere er på besøk Og det er et fantastisk " verktøy" for oss som jobber der; til å få litt tilgang til livet hun har levd. Gode kremer, myke nattsokker som ikke strammer, nattkjole med stort hull i til hodet ( mye enklere å få av og på en gammel og stiv kropp), hårruller ( slik at hun slipper å få satt i hårruller som også brukes av x antall andre...), mykt og lett pledd ( husk å merke med navn),varmepute\flaske om hun er frossen, mat hun er glad i. pene pynteskjerf, brosjer ol, 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #8 Skrevet 21. desember 2012 Heihei, diskutert akkurat den boka med mamma og sånn nå, og vi tenker litt på om hun kanskje blir trist av det? Hun er fortsatt oppegående og har tatt innover seg kreften.(Morfar døde av kreft for snart 10 år siden, så i tillegg vet hun hva som kommer) men hun har veldig uklare dager der hun tror hun er på helt forskjellige steder, eller tilbake i tid... Samtidig som hun plutselig husker alt av mobilnummer, dato og adresse hjem/til oss... Men iallefall, tror dere bok/bilder av familie blir trist i denne siste tiden, eller bare bra? Anonym poster: dbf41d4237b2e8c753707244993d3ba0
Gjest Magdalene Skrevet 21. desember 2012 #9 Skrevet 21. desember 2012 En god krem, slik at du kan gi henne gode fot og håndmasasjer. 1
shoppedilla Skrevet 21. desember 2012 #10 Skrevet 21. desember 2012 Jeg tror en bok med bilder og tekst vil gi mye glede. Det burde i alle fall gjøre det. Nå kjenner ikke jeg mormoren din, men det kjæreste min mormor har er alle bildene av familien på veggene. Vi barnebarna henger over tv'n. Hun bruker mye tid i godstolen forann tv'n og da kan hun bare kikke opp og se barnebarna sine. Eventuelt en velværspakke med gode kremer, noen gode varme sokker, kanskje noe godt som hun liker veldig(moccabønner?). I år får min mormor en kurv med kaffekapsler til kaffemaskinen sin, noen poser med favorittmuffinsene som hun liker å lage, moccabønner, konfekt, kremtopper og kamferdrops. Det sto mellom det og en kurv med div kremer og badesalt osv. Kanskje en deilig joggedress? Alltid godt å ha noe som er lett å ta på, men som man kanskje kan føle seg vel i, altså en litt fin joggedress. Elektronisk varmeteppe? Hvis du bor i nærheten av outleten i vestby så hadde de sånn superundertøy billig sist jeg var der. Det er også deilig å ha på seg om det er litt kjølig.Tenk ting hun kan ha bruk for, nytte og glede av den siste tiden. Uansett hva du gir så tror jeg hun blir glad for det hun får. Den fineste gaven du kan gi er å vise at du setter pris på henne og ønsker å tilbringe tid med hun. nå fikk jeg lyst til å besøke mormoren min. Ble litt trist av det du skrev og føler jeg må vise hun nå at jeg setter pris på henne. Lykke til fremover og håper dere får en fin siste tid alle sammen!
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #11 Skrevet 22. desember 2012 har hun tilgang til favoritt musikken hennes? Spør din mor om hva hun liker, eller kanskje du vet selv og skaff henne det. Eller noe som hun kan høre musikken på. Bildene var en fantastisk gave ide også. Kanskje noen store med en fin ramme til? Er det mulig å kunne bake noen godsaker som hun kan spise? Jeg vet ikke om hun er for syk til det kanskje. Når min farmor var kreft syk syntes hun det var så koselig at jeg hadde med en hår kost og børstet håret hennes og sang for henne. Det var når hun hadde håret enda. Det var da altså noe hun hadde gjort for sin mor når hun var syk, så derfor var det kanskje spesielt fint for henne. kremer og dulle ting til neglene er jo kanskje en ide og. Håper du finner noe som passer din mormor, og så flott at du tilbringer mye tid med henne, det tror jeg hun setter pris på! Anonym poster: 1c1e7e6d909256ca9fc3dfea36ff0414
Cersei Skrevet 22. desember 2012 #12 Skrevet 22. desember 2012 (endret) Jeg kjøpte en liten engel og skrev et langt brev om hvor glad jeg var i morfaren min når han var døende. Han holdt i engelen til siste slutt og gråt av glede når han leste. Kunne ikke ha truffet bedre på gaven. Matrielle ting betyr ingenting når livet er i ferd med å ebbe ut... Endret 22. desember 2012 av Cersei 8
Avalon Skrevet 22. desember 2012 #13 Skrevet 22. desember 2012 Bilder er en god ide. Som flere her også har nevnt så er krem og massasje også fint. Massasje av hender og føtter. Slikt gjør godt for hvem som helst! Man gjør noe godt og den som mottar opplever noe godt, pluss at man i samme slengen gir omsorg og nærkontakt. Hvis hun kan spise normalt er det heller ikke dumt å gi noe hjemmelaget kake som hun liker.
Rumle Skrevet 22. desember 2012 #14 Skrevet 22. desember 2012 (endret) Jeg synes også bilder er en kjempefin ide Hva med å lage en bildebok med forskjellige bilder, og kanskje skrive litt her og der; fine minner dere deler og morsomme ting dere har opplevd sammen? Jeg tror nok det blir bra uansett hva du velger, egentlig. Mormoren din vil nok først og fremst sette kjempestor pris på at du stiller opp og er der for henne, og så tydelig viser at du bryr deg så mye om henne. Det må være veldig tøft for deg dette, håper du har god støtte rundt deg i denne vanskelige tiden. Stor til deg Endret 22. desember 2012 av Rumle 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. desember 2012 #15 Skrevet 22. desember 2012 Jeg synes ikke du skal være redd for at hun blir trist av bilder, jeg tror de blir en stor glede for henne. Og som flere andre sier, bilder med navn og beskrivelse kan også være til stor hjelp for de ansatte på sykehjemmet hvis hun begynner å bli litt rotete/tuller. Og om hun blir litt trist innimellom, så er det en menneskelig følelse det også. Tristhet i seg selv er ikke nødvendigvis en dårlig ting, eller en farlig følelse. Jeg kan føle tristhet når jeg tenker på at min farmor er død, men det er iblandet så mye glede og takknemlighet over at jeg fikk kjenne henne, at tristheten i seg selv ikke er så farlig. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #16 Skrevet 22. desember 2012 Jeg gikk for bildebok. Har kjøpt scrapbook og samlet inn noen bilder fra familien, tatt noen av meg fra konfirmasjonen, tatt bilder i området rundt hytten og sånn.. Hun kommer dessverre ikke tilbake til leiligheten sin, derfor tør jeg ikke ramme inn noen store bilder om hun får et lite rom på et sykehjem, da blir det bare enda mer skuffende for henne. Tenker at jeg kan spørre om hun vil at jeg skal dra hjem til henne og hente gamle bilder etterhvert. nå fikk jeg lyst til å besøke mormoren min. Ble litt trist av det du skrev og føler jeg må vise hun nå at jeg setter pris på henne. Lykke til fremover og håper dere får en fin siste tid alle sammen! Ja, jeg har alltid tenkt at jeg kan "dra til henne neste uke isteden" og selv om jeg har vært med ut til henne har jeg ikke vært med like mye som jeg har hatt lyst til. Nå er jeg der hver eneste ledige dag jeg har, og det gjør utrolig godt. Så ja, jeg prøver å gjøre den siste tiden til en god tid, smører inn hendene med krem og kjøper med god ordentlig sjokolade osv. Tusen takk for all støtte. det betyr utrolig mye for meg å høre alt det gode dere sier. Jeg tror nok jeg kommer til å kjøpe krem og sånn, men det får vente til etter jul når hun ikke ligger på sykehuset lenger... Anonym poster: dbf41d4237b2e8c753707244993d3ba0 2
Gjest Erja Skrevet 22. desember 2012 #17 Skrevet 22. desember 2012 Husk at mange kreftpasienter har så store smerter at de ikke orker at man tar på dem. Mistet min elskede mor i kreft og den siste tiden hadde hun så vondt at vi ikke kunne ta i henne engang. En fryktelig sykdom Tid er det beste man kan gi døende - lese for dem, snakke med de (selvom de ser ut til å være i koma i slutten) - rett og slett bare være tilstede. 1
Gjest Magdalene Skrevet 23. desember 2012 #18 Skrevet 23. desember 2012 Husk at mange kreftpasienter har så store smerter at de ikke orker at man tar på dem. Mistet min elskede mor i kreft og den siste tiden hadde hun så vondt at vi ikke kunne ta i henne engang. En fryktelig sykdom Tid er det beste man kan gi døende - lese for dem, snakke med de (selvom de ser ut til å være i koma i slutten) - rett og slett bare være tilstede. Mens mange andre får stor lindring av berøring. 2
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2012 #19 Skrevet 24. desember 2012 Min kjære bestefar fikk noen tunge år med lunger som ble dårligere og dårligere, de siste månedene var han koblet til oksygen for å klare og puste. Han hadde drømmer om å kjøpe bobil når han var blitt frisk, så jeg laget gave med ulike blader om caravan, samt noe godt å spise. Han satte veldig pris på det, og det ga ekstra liv til drømmene. Vi viste at han aldri ville bli frisk nok tik å kjøpe det, mulig han og viste, men jeg tror drømmene ga var veldig viktig for han Den siste julaften vi hadde med han var veldig spesiell, han hadde i lengere tid vært avhengig av oksygen, og hadde store problemer med å komme seg opp og ned trappa, selv med oksygen. Men den julaften var han i bedre form en på aldri så lenge, ikke trengte han oksygen. 1.juledag var han tilbake der han var lillejulaften. Og det gikk bare nedover med han. Men det å få en siste feiring med en frisk bestefar var spesielt <€
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå