AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Min søster er gravid! Hele familien er utrolig glade og vi gleder oss masse til dette lille nurket kommer til verden. Hun er nå komt halvveis i svangerskapet. Men hun synst dette er veldig skummelt (hun er sammen med barnefar og han gleder seg). Hun sa nettopp til meg "jeg lurer på hvordan dette barnet kommer til å overleve, alt jeg vet er at jeg ikke skal rive av navelstrengen". Jeg sa til henne at alt kommer til å gå bra, vi er her og hjelper til hvis hun trenger det. Jeg sa også at hun kan lese masse og spørre lege, jordmor og helsesøster. Jeg har sendt litt ting jeg har funnet på nettet til barnefar, noe han setter stor pris på. Men min søster bare fnyser og sier at hun ikke gidder å lese.. gidder ikke sette seg inn i ting og bare gleder seg til det er over. Hun skylder på at magen hennes er stor for hun har spist for masse, ikke for at hun er gravid. Jeg er en person som leser og setter meg inn i ting hvis det er noe jeg ikke kan, men burde kunne. Som når jeg skulle få hund. Jeg leste dagen lang for å være så klar som mulig. Men akuratt med graviditet og unger, jeg sliter så sykt med å lese på dette og komme inn i det. Jeg kan absolutt ingenting og føler det ikke er helt mitt ansvar å lese meg opp og så forklare til henne. Det er jo dette hun ønsker så hun slipper å stresse selv. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre? Jeg forstår hun er litt redd og alt er nytt. Men alikevell blir jeg irritert når hun "ikke gidder å bry seg og sette seg inn i ting". Alså, hun bryr seg jo.. men hun kan ingen verdens ting og syter og klager på dette. Men alikevell gjør hun ikke noe med det. Er dette normalt? Anonym poster: 2afebe5beb056591812d9c90e179595c
Leanne Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Jeg leste masse da jeg gikk gravid, både med nr en og nr to... Men man må ikke lese noe som helst om man ikke vil. Når babyen kommer får man jo først hjelp på sykehuset, så får man oppfølging av helsesøter på helsestasjonen. Og når spørsmålene kommer etterhvert, så kan hun jo bare google Det er ikke ditt ansvar å lese deg opp og lære henne, hun klarer seg nok helt fint selv om hun ikke er interessert i å lese noe nå. Kanskje det hele følelses litt voldsomt og uoversiktelig... Man vet jo ikke hva man skal lese om, får barnet kollik, sover det lite/mye, spiser det lite/mye, går det greit med amming, hva med brystbetennelse etc... Er jo bedre å lese seg litt opp etterhvert.. Jeg leste som sagt mye mens jeg gikk gravid, men man leser gjerne så mye at man glemmer det igjen når man trenger det. Har man et kollikkbarn leser man om det, har man ikke så trenger man jo ikke det.. Det ordner seg nok skal du se 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 Jeg leste masse da jeg gikk gravid, både med nr en og nr to... Men man må ikke lese noe som helst om man ikke vil. Når babyen kommer får man jo først hjelp på sykehuset, så får man oppfølging av helsesøter på helsestasjonen. Og når spørsmålene kommer etterhvert, så kan hun jo bare google Det er ikke ditt ansvar å lese deg opp og lære henne, hun klarer seg nok helt fint selv om hun ikke er interessert i å lese noe nå. Kanskje det hele følelses litt voldsomt og uoversiktelig... Man vet jo ikke hva man skal lese om, får barnet kollik, sover det lite/mye, spiser det lite/mye, går det greit med amming, hva med brystbetennelse etc... Er jo bedre å lese seg litt opp etterhvert.. Jeg leste som sagt mye mens jeg gikk gravid, men man leser gjerne så mye at man glemmer det igjen når man trenger det. Har man et kollikkbarn leser man om det, har man ikke så trenger man jo ikke det.. Det ordner seg nok skal du se TS her Det forstår jeg, blir jo så mye på en gang Men tenker mer lesing om det å være gravid? Hva som er lurt å spise, ikke lurt å spise.. Hvor mye du kan løfte og bære osv.. Er det ikke noe sånnt man burde tenke over? Eller går alt bare av seg selv? Anonym poster: 2afebe5beb056591812d9c90e179595c
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 TS her Det forstår jeg, blir jo så mye på en gang Men tenker mer lesing om det å være gravid? Hva som er lurt å spise, ikke lurt å spise.. Hvor mye du kan løfte og bære osv.. Er det ikke noe sånnt man burde tenke over? Eller går alt bare av seg selv? Veldig mye går faktisk helt av seg selv. Det er ikke noe hokuspokus å være gravid. Faktisk tror jeg de aller fleste gravide leser altfor mye og blir i overkant hysteriske, så din søster høres i så måte herlig avslappet ut. Men å ha en viss peiling på babystell og hva hun kan vente seg etter fødselen, hadde nok vært lurt. Graviditet og fødsel går stort sett naturens gang, men det er mange som får seg et aldri så lite sjokk etterpå, når barnet er ute og krever mye. Men at hun ikke blir av typen overhysterisk gravid må da bare være deilig for dere rundt henne Anonym poster: f327caed3b54144134130abefd77d349 3
Leanne Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 Hun går vel til svangerskapskontroller? Får nok vite mye av lege/jordmor der. Er igrunn få ting man ikke kan spise når man er gravid, og man kan vel igrunn løfte og bære det man klarer.. Som regel setter magen en stopper for hva man orker allikevel 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #6 Skrevet 20. desember 2012 Dette var godt å høre. Er vel jeg som er hysterisk søster som vil passe på Hun går til kontroller som jeg vet, eller.. det har vel bare vert 1? Så skal hun på ultralyd i januar. Jeg tror hun kommer til å lempe mye av ungen over på faren når den kommer. Ikke stygt ment, men hun er en person som ikke gidder å stresse. Når hun har andre som kan gjøre jobben for seg så utnytter hun det. Men de sier jo at folk forandrer seg mye når de får unger, så jeg håper hun blir mer ansvarbevisst Nå hørest jeg sikkert skikkelig teit ut.. Men min søster er noe for seg selv :) Anonym poster: 2afebe5beb056591812d9c90e179595c
Stinelin Skrevet 20. desember 2012 #7 Skrevet 20. desember 2012 Det går sikkert fint! Jeg kunne heller ingen verdens ting, men instinktene (og pappan) hjelper godt til når babyen kommer! Jeg leste mye altså, men man kan uansett ikke forestille seg hvordan det blir. Om hun holder seg unna alkohol og røyk kommer hun langt. Står hun over myke oster, rakfisk og spekekjøtt blir det enda bedre.
Gjest Elseby13 Skrevet 21. desember 2012 #8 Skrevet 21. desember 2012 La henne finne ut av det selv. Du fremstiller det slik at hun er totalt udugelig mens du er den flinke som leser seg opp om ting. Er du misunnelig?
Orchideae Skrevet 22. desember 2012 #9 Skrevet 22. desember 2012 Hun får hjelp på sykehuset og lærer stell der, resten kommer av seg selv etterhvert. Kan være lurt å ha en god bok hun kan slå opp i om hun lurer på noe. Kanskje du kan gi henne det til jul? Bøker er vel mer kvalitetssikret enn hva hvermansen skriver på nett.
kaprifolen Skrevet 22. desember 2012 #10 Skrevet 22. desember 2012 Jeg bladde så vidt i noen bøker, men ellers er det jo veldig mye sunn fornuft og allmennkunnskap som gjelder...
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #11 Skrevet 22. desember 2012 Da jeg var gravid fantes ikke internett. Jeg og barna klarte oss bra, tenk det! Og da oldeforeldrene mine fikk barn, fantes det ikke strøm og innlagt vann... Anonym poster: 905172b544ad265384bfd4662ec6fb9b 6
Silfen Skrevet 22. desember 2012 #12 Skrevet 22. desember 2012 Med min første var jeg gravid før jeg hadde pc og visste om alt man må unngå eller alt man må gjøre som man får beskjed om på internettet. Jeg hadde riktignok en svangerskapsbok som jeg leste i dann og vann. Men ellers var det kun info fra jordmor og svangerskapskurs. Slapp av, det går bra. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #13 Skrevet 22. desember 2012 Du kan nok virke ganske så irriterende på din søster... Hun får info på kontrollene og på basel. Etterpå er det oppfølging på helsestasjonen. Og pappaen leser jo litt sier du. Ingenting å bekymre seg for. Mange er ikke superopptatt av graviditet og babyer mens de er gravide heller, og syns kanskje det er litt rart og skummelt og vil ikke lese så mye om det. Jeg leste mye, men sannelig følte jeg meg helt blank da vi kom hjem med lillemor. Ting man lurer på leses på nytt ved behov. Jeg hadde hvertfall fokusert på helt feil ting. Lest masse om ammeteknikker og unngå betennelser osv, men ammingen gikk som en lek. Burde lest mer om å unngå fødselsdepresjon.. Anonym poster: b2ccfe97f27bd8a6da2d0cfc78aa726b 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #14 Skrevet 22. desember 2012 Søsteren din virker irriterende naiv, og du høres ut som du blander deg inn et lite hakk for mye. Det er din søster sin unge, og hun bestemmer. Du har ikke noe ansvar om du skulle føle det, din søster og mannen hennes er ansvarlig. Når babyen kommer så vil det nok ordne seg når morskjærligheten kommer som en bøtte kaldt vann. Anonym poster: faca4151af2355e7e4a39683a27e1e69
Tolly Skrevet 22. desember 2012 #15 Skrevet 22. desember 2012 Jeg var så redd at jeg nektet å lese (nesten) noe som helst. Fikk en bok av fastlegen, men det endte i et gråteanfall på stuegulvet😫 Jeg hadde én bok som jeg leste litt i, og det var "barn i magen fra A til Å". Men der kunne jeg ikke lese alt en gang. Men jeg leste veldig mye om trening og svangerskap. Jordmor var en kjempegod støtte for meg, hun doserte ut info i rett mengde. Men hun beklaget seg etter fødselen for at hun ikke hadde skjønt hvor redd jeg var. Det gikk veldig fint uten å lese så mye, så det kan gå bra for din søster også😊
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #16 Skrevet 22. desember 2012 Det går nok bra, kvinnekroppen er konstruert for å bære frem og føde barn. Som alltid må man lytte til kroppen sin, også når man er gravid. Jeg bar maskiner på 25 kg og rei hest (og arbeidet som følger med hest) under hele svangerskapet. Fikk hetta når jordmor fortalte om fødsel osv, så bare DEN store kroppen som skulle ut av det lille hullet Etter det snakket vi ikke mer om det. Anonym poster: d887a2d41676c464a83bc1d33f23b4fa
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #17 Skrevet 23. desember 2012 La henne finne ut av det selv. Du fremstiller det slik at hun er totalt udugelig mens du er den flinke som leser seg opp om ting. Er du misunnelig? Nei, jeg ønsker ikke unge. Eh nei, hun er så absolutt ikke udugelig og er en kjempegrei person. Jeg sier aldri noe til henne, jeg kommenterer ingenting og er bare hyggelig mot henne og prøver å hjelpe OM HUN SPØR. Men i går tok jeg henne i å drikke øl. Masse øl.. Så er kansje ikke så rart jeg er litt småbekymret? Anonym poster: 2afebe5beb056591812d9c90e179595c
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #18 Skrevet 23. desember 2012 Hvor gammel er hun? Anonym poster: 12509b5d8e3782814e968cb4117c4cfc
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #19 Skrevet 23. desember 2012 snart 30 Anonym poster: 2afebe5beb056591812d9c90e179595c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå