Gjest Søvnløse katte-eiere Skrevet 10. mars 2004 #1 Del Skrevet 10. mars 2004 Vi er to søvnløse og fortvilte katte-eiere som trenger råd. Kattene våre står å skraper på døra og mjauer hver natt, hver time. Som dere forstår er dette veldig slitsomt. Ikke kan vi ignorere de heller av hensyn til naboene. Kattene er ute fra 8 til 16 hver dag, og på ettermiddagen og kvelden er de kun ute i korte perioder. Råd?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. mars 2004 #2 Del Skrevet 10. mars 2004 Installer kattedør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2004 #3 Del Skrevet 10. mars 2004 Installer kattedør. Du tok ordet ut av mine fingre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2004 #4 Del Skrevet 10. mars 2004 Installer kattedør. med magnet ellers tar det ikke lange stunda før alle nabolagets katter kan bruke den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. mars 2004 #5 Del Skrevet 10. mars 2004 Tja, foreldrene mine har hatt kattedør i over 25 år og vi har aldri hatt fremmede katter inne. Jeg er dessuten skeptisk til å feste halsbånd på katter, selv med strikk på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest søvnløse katteeiere Skrevet 10. mars 2004 #6 Del Skrevet 10. mars 2004 Det er ikke mulig å installere kattedør... Leier leilighet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2004 #7 Del Skrevet 10. mars 2004 Hva med åå ha dem inne da, og gjøre et forsøk på ¨å holde dem vekk sånn at de ikke forstyrrer dere på soverommet. Det tar bare noen netter før de har låært at det ikke nytter å mase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 10. mars 2004 #8 Del Skrevet 10. mars 2004 Skjønner problemet, du må lære dem rutiner. Sprutflaske er skikkelig effektiv. En som har fått nattsøvnene tilbake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en søvnløs katteeier Skrevet 12. mars 2004 #9 Del Skrevet 12. mars 2004 Skjønner problemet, du må lære dem rutiner. Sprutflaske er skikkelig effektiv. En som har fått nattsøvnene tilbake Det er en lang prosess. Har prøvd. Nå blir jeg snart gal! Vil gjerne har fler tips. En ting min pus faktisk reagerer på er når han får våtmat. Da kan han være ute i evigheter. Men det blir for ille å gi han det minst hver dag. Nå får han det et par ganger i uka. Ellers har han ubegrenset tilgang til Royal Canin tørrfor. Ikke mulig å holde de inne. Alle dører må være åpne ellers får de klaus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
breece Skrevet 12. mars 2004 #10 Del Skrevet 12. mars 2004 Vi har vinduet på soverommet opp døgnet rundt vi! Prøvde å lukke det igjen en natt hvor det var 20 minus ute, men det var bare å lukke det opp igjen. Kanskje litt vanskelig hvis dere ikke bor i første etasje.....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 15. mars 2004 #11 Del Skrevet 15. mars 2004 Katter er rutinedyr, du må nesten tvinge de til å være ute/inne på bestemte tidpunkter. Etterhvert blir de "programmert" til det. Hva med å ha et vindu oppe, som breece sier...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest søvnløse katteeier Skrevet 17. mars 2004 #12 Del Skrevet 17. mars 2004 Katter er rutinedyr, du må nesten tvinge de til å være ute/inne på bestemte tidpunkter. Etterhvert blir de "programmert" til det. Hva med å ha et vindu oppe, som breece sier...? Det blir jo fryktelig kaldt da! Det er natta som er problem. Liker ikke å ha det kaldt (er skikkelig frossenpinne!). For min del kan jeg ikke ha det oppe om sommeren heller, ble invadert av gigant-edderkopper i fjor og jeg er hysterisk redd for de. Pus har kommet inn i en rutine nå: Han skal ut når jeg legger meg( sånn ca mellom kl 23 og 01, etter 30 min skal han inn å spise, så skal han ut igjen og er ute i 1 time, så skal han inn å sove og mellom 5 og 6 skal han ut og er ute i 30 min. Klokken 7 når jeg står opp skal han ut, etter 10 minutter skal han inn å spise, Så skal han ut igjen etter 10 min og er ute til kl 16! Om ettermiddagen sover han mye. Hvordan kan jeg gjøre hans rutine til en som passer meg bedre dvs. slik at jeg kan få en hel natts uforstyrret søvn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 17. mars 2004 #13 Del Skrevet 17. mars 2004 Bite tenna sammen og overse masekatten eller fortsette å være søvnløs! VET det er hardt! Vi har gitt det opp. Fins ikke noe verre enn å bli forstyrret i nattesøvnen gang på gang. Vi har en (midlertidig) innekatt som skal ut og inn soveroms-døra vår hele natta... Går nesten i søvne for å lukke opp og slippe inn/ut katt.. (kan ikke ha døren oppe pga ilder som tar av på soverommet..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 17. mars 2004 #14 Del Skrevet 17. mars 2004 Du må ta til deg noen av rådene som kommer frem her, det er ikke lett men du må forsøke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
breece Skrevet 17. mars 2004 #15 Del Skrevet 17. mars 2004 Vet at det blir litt kaldt, men vi har satt opp en tykk rullegardin og den stenger faktisk veldig mye av kulda ute! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 18. mars 2004 #16 Del Skrevet 18. mars 2004 Er kattene kastrerte? Kastrerte katter blir ofte mer hjemmekjære og har ikke behov for å gå inn og ut hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 21. mars 2004 #17 Del Skrevet 21. mars 2004 Uff, sånt er jævlig. Selv har jeg en katt som skal inn og ut hvert 5. min. KAn heller ikke overse den når den står på kjøkkendøren og skraper febrilsk, hun riper nemlig opp glasset :-? Hva gjør man med slike katter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 22. mars 2004 #18 Del Skrevet 22. mars 2004 *Prøver å lære om katter* Hvorfor MÅ/SKAL de ut? Er det fordi at de VIL det - eller fordi at de må på do? Hvis det er pga det siste så må vel en kattekasse være løsningen? Er det det første så må man vel kunne sette hardt mot hardt og bestemme at de ikke får lov? Hvis de bråker - og man lar de gjøre det de vil - så vil de vel på samme måten som hunder og barn lære at det lønner seg, og så fortsetter de med det? Jeg har aldri lært hunden min å gå til døren. For jeg ville ikke ha en hund som brukte det og maste for å få meg opp av sengen eller hele tiden slippe den ut, hvis det bare var for å få litt action. Hunder lærer veldig fort. Sikkert også katter. Marvinet skriker som en sirene når jeg tar i plastposer eller åpner kjøleskapet. Fordi dumme meg har syns det var søtt og gitt han snadder da. Det høres forferdelig ut med den bråkingen. Sprute vann på de når de bråker - hørtes ikke dumt ut. Hva med bur- (eller det er kanskje mer en hundegreie)? Hvis de er vonde i magen eller må tisse forstår jeg at de vil ut. Men hvis de har sånn kattekasse inne så behøver de ikke det. Er det fordi de kjeder seg - så får de jo bra belønning om man føyer de og slipper de ut og inn etter hvert som de kommanderer. Man kan vel kjefte på katter? Eller iallefall plassere de i et rom slik at man ikke hører de når man skal sove? *katt hørtes ikke så veldig kjekt ut lenger* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 23. mars 2004 #19 Del Skrevet 23. mars 2004 Katter vil inn og ut hele tiden ofte helt uten grunn. De vil bare ut og inn... Men har man en rutine, inne om natten og ute om dagen så lærer de seg det etterhvert. Man kan kjefte på katter, men hører ofte om folk som skriker og kjefter på dyr og eneste resultat er at de blir nervøse. Et bestemt "Nei" holder til mine katter. Katter er selvstendige dyr og skal ikke settes i bur! Det tor jeg ingen katter ville funnet seg i. Synes ikke noen dyr skal setter i bur jeg da... Katter er nok litt vanskeligere å dressere enn hunder, men ha en rutine på ting fra første dag så går det bra. Katter er utrolig herlige dyr, vet ikke hva jeg skulle gjort uten mine. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 23. mars 2004 #20 Del Skrevet 23. mars 2004 Det er nok ingen grunn... Vår katt f.eks. vil ut og inn fra soverommet opptil flere ganger i løpet av natta.. Tror det er VELDIG viktig for katten at døra står oppe. Hun klarer seg helt fint av og til, uten å løpe inn og ut av soverommet, så hun er verken sulten, tørst eller må på do. Det er mer.. "NÅ ER JEG VÅKEN! JEG SKAL UT PÅ STUA OG LEKE! NÅÅÅÅÅ!!!" og "NÅ vil jeg ligge i senga.. med en gang.. SLIPP MEG INN" og når hun kommer inn på rommet.. "JEG HAR OMBESTEMT MEG! SLIPP MEG UT MED EN ENESTE GANG!!" Nå er jo ikke det så lett da, pga. ilder. Det ble litt bedre etter at hun ble sterilisert, men nå har hun startet på nytt. Ikke samme jamringen som tidligere, men like rastløs... Samboern spurte meg i natt "Kan vi sterilisere henne en gang til, tror du?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå