Gå til innhold

Kyssesyken og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har prøvd å finne svaret jeg leter etter, men det gjorde jeg ikke. Jeg vet man ikke skal drikke alkohol når man har kyssesyken pga leveren. Det jeg lurer på da, hva er det verste som kan skje om man drikker alkohol når man har kyssesyken? I tillegg drikker seg så full at man mister bevisstheten. Jeg tror jeg nemlig har funnet grunnen til at jeg er syk nå. Men lurer fælt på om det kan skyldes alkoholen.

Endret av Brimi
Skrevet

Jeg ville nok tatt det opp med legen din. Alkohol og kyssesyken går vel på det at leveren jobber såpass hardt når du har den sykdommen at du kan risikere å overbelaste den, og dermed skade den for alltid, tror jeg?

Skrevet

Når du har kyssesyken, så er det noen organer som er angrepet, blant annet leveren. Det er en stor belastning for kroppen, selv om du kanskje ikke merker så mye til det om du tar livet med ro og følger legens råd. Det sier seg selv at det ikke er særlig lurt å ytterligere belaste den med gift/alkohol, det er faktisk farlig, man kan faktisk bli så utslått at man aldri helt kommer til hektene igjen.

Skrevet

Drikker du alkohol når du har kyssesyken kan det føre til leversvikt, det er derfor legen er så streng på at du aller helst ikke skal drikke alkohol før minimum tre måneder (helst seks måneder) etter at leverprøvene er fine igjen. Leversvikt er alvorlig, noen tilfeller kan behandles, men i verste fall må man transplantere og om det ikke finnes donormatch, er døden neste stopp.

Du kan også få alkoholforgiftning av små mengder alkohol om du drikker mens leveren fortsatt er syk.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Hvor lenge kan man leve med leversvikt? Jeg har vært syk i snart 3 år etter at jeg reagerte kraftig på sprit og var til tider bevisstløs. Og da lurte jeg om man kunne få ME/kronisk utmattelse av å drikke alkohol når man har kyssesyken?

Skrevet

Jeg visste ikke før nå at jeg har hatt kyssesyken altså.

Skrevet

Kjære TS, dette er et spørsmål som er av en slik art at du må ta det med fastlege eller evnt helsesøster.

Tråden stenges.

Kosemose, mod

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...