AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Jeg jobber nattskift en uke av og en uke på, jeg har tatt ekstremt mange vakter for mine kollegaer i det siste i tillegg til mine egne faste nattevakter. Nattuken min starter i dag, og jeg har blitt syk med omgangssyken, har kastet opp i hele dag og ligger langflat i sengen.. Sa i fra at jeg hadde fått omgangssyken tidlig i dag og fikk beskjed om at en annnen kunne ta vakten min i natt, men at jeg MÅTTE bli frisk til i morgen fordi det var ingen som kunne ta vakten min resten av dagene.. Jeg ble helt sjokkert! Jeg har aldri vært syk før, jobbet der i ett år og har tatt på meg helt ekstremt mange vakter ekstra. I tillegg skrev han at han som skulle ta vakten min i natt krevde at jeg tok hans neste. Da svarte jeg bare at jeg ille skylder vedkommende noen ting da jeg har tatt 11 av hans vakter i november og desember totalt. Kan de bare kreve at jeg skal komme når jeg har omgangssyken?? Det er vel ikke mitt problem at de andre ansatte er late og ikke gidder å ta noen vakter, det er faktisk faktum.. Får så vondt i magen av dette og vil jo ikle skape dårlig stemning, men jeg kan jo ikke dra sånn på jobb? Det er forresten en stor bensinstasjon og veldig mye å gjøre.. Uff:( kjæresten min sier at jeg bare må forvente at de blir sure, men seriøst?? Anonym poster: f2ddf79ba1211cda2ab702b04e12e596
Gjest Violetta Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Ærlig talt, alle kan da bli syke. Det er ikke ditt ansvar å skaffe vikar, og du skylder ingen noen ting. 2
Gjest *Maja* Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 De har ingenting de kan si om du får sykemelding fra lege. Da får du også betalt for vaktene som du har blitt satt opp på. Hvem vil uansett ha en spyende person på en arbeidsplass som servere mat? Det er arbeidsgivers oppgave å erstatte deg når du er syk; enkelt og greit. 3
Oliven Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Nei, ingen skal bli sur fordi du er syk og ingen skal heller kreve at du tar vakt tilbake når du bruker egenmelding. Det ville jeg tatt opp med sjefen. Omgangssyke er veldig smittsomt, smitter ved dråpesmitte og å stå syk på en bensinstasjon, betjene kunder og ikke minst tilberede mat er jo helt hull i holdet og vil gi mange kunder omgangssyke til jul. Da jeg jobbet i helsevesenet måtte vi vente i minst 24 timer fra siste oppkast/diare før vi fikk lov å dra på jobb. Når vi visste det var utbrudd av Noro virus var det 48 timer. Står litt her. http://www.hemnes.kommune.no/hygieneraad-ved-norovirusinfeksjon-magesjau.5129793-248093.html Og å være syk og bruke egenmelding er en rettighet man har og da er man syk og skal ikke tenke på jobb. Det er faktisk ikke ditt problem om de ikke får jobb, da får de beordre noen eller sjefen får komme å jobbe selv. 2
Gjest Eld Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 (endret) I tillegg til det de over har sagt er omgangssyke svært smittsomt så de burde strengt tatt ikke ønske å ha deg tilbake på jobb før du er frisk. Edit: Så nå at Oliven kom meg i forkjøpet Endret 20. desember 2012 av Eld
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #6 Skrevet 20. desember 2012 Disse 11 vaktene du har tatt for ham, var han syk? Uansett, det er ikke slik det funker. Når man er syk har jobben ansvar for å skaffe vikar. Man kan ikke se på det slik at man jobber for noen som er syke. Du jobber for sjefen/arbeidsplassen når du er syk. Den som egentlig skulle jobbe er 'eliminert' fra arbeidslisten, ikke ansvarlig. Når jeg stepper inn på jobb ved sykdom bemerker jeg meg ikke hvem det er som er syk, jeg fører ikke akkurat en mental liste over at 3 av vaktene var for Monika og 5 for Lise, det er totalt irrelevant. Dere får jo begge betalt for ekstravaktene deres, samt at dere får betalt når dere er syke, så det skal ikke være så mye sutring rundt dette. Anonym poster: a7e5b5232be8f2fb67219ac82dc82ae7
Lilje:) Skrevet 20. desember 2012 #7 Skrevet 20. desember 2012 Det er arbeidsplassen sitt ansvar å ha ekstravakter/ringevakt som kan ta vaktene hvis noen skulle blir syk eller ikke kan komme på jobb. Det at de blir sure viser bare et tegn på at dette blir vanskelig for dem, og at de ikke vet hvordan de skal løse det. Det er helt uprofesjonelt å la dette gå utover deg. Synes du skal være syk med god samvittighet. Skaff en sykemelding også. Skjønner at det ikke er noe moro når slike ting skaper dårlig stemning, men her er det absolutt du som har rett! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå