Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2004 #1 Skrevet 10. mars 2004 Så tråden der det ble spurt om vanlige spørsmål på jobbintervju. Og jeg ble litt nysgjerrig og lurte på om noen av dere har vært utsatt for uvanlige spørsmål på jobbintervju. Kan nevne at jeg på ett og samme intervju bl.a. ble spurt om følgende: Hvor mye er 17*34? Hvor ligger Fransk Guinea? Er du redd for tunneler? Evt edderkopper? De kunne også opplyse meg om jeg neppe kom til å bli gift noen gang, da ingen menn ville ha ei kone med såpass høy utdannelse (siving) - i hvertfall ikke hvis de hadde lavere utdannelse selv... Det skal vel sies at det var 3 menn i 50-åra som intervjuet meg - jeg var nyutdannet og 23 år gammel den gangen. Jeg fikk ikke jobben, men jeg er i dag lykkelig gift med en mann som har mindre utdannelse enn meg
Gjest abc Skrevet 10. mars 2004 #2 Skrevet 10. mars 2004 En gang for mange år siden søkte jeg på en jobb på et sted laaangt unna der jeg bodde. Ble oppringt og spurt om å "komme på intervju", dvs at de skulle på reise og mellomlande i en by nærmere meg og ville benytte anledninga til å treffe meg. Så etter å ha kjørt i to og en halv time for å møte dem på flyplasskafeen (!) var de første spørsmålene de fyrte av i rask rekkefølge: - Er du gift? Ja. - Har du barn? Ja. - Hvordan har du tenkt å gjøre det da? Lille meg som bare var 24 og uerfaren med det meste (unntatt å være gift da) ble helt perpleks av disse to gubbene på minst førti år... men noe må jeg ha gjort bra likevel, for jeg ble innkalt på besøk til firmaet like etter. Jeg reiste opp mest for flyreisen sin del da, fikk jobben men tok den ikke. Noe inni meg sa ved de to første spørsmålene deres at "her vil jeg ikke jobbe".
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2004 #3 Skrevet 10. mars 2004 Jeg var på intervju hos SAS for mange år siden. (flyvertinne) Den ene av to intervjuere hadde tydeligvis i oppgave å gi meg så mye "pes" som mulig, antageligvis for å teste min reaksjon på stress. Jeg ble bedt om å stave en rekke lange utenlandske stedsnavn baklengs, (fortere frøken, fortere!) ble stilt flere intrikate spørsmål vedr. internasjonal storpolitikk (som jeg kunne svare på) og måtte løse en oppgave der jeg i løpet av kort tid skulle føre en blyant fra a - å uten å løfte pennen fra papiret og uten å krysse egne linjer, noe som etterhvert ble helt umulig. Tilslutt rev intervjueren arket fra meg og sa "dette kunne jeg tenke meg å vise til psykologen vår!" Jeg fikk jobben, men takket nei av helt andre grunner!
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2004 #4 Skrevet 10. mars 2004 Fikk også spørsmål om eg hadde barn, og til og med om eg var gravid... det er ikkje berre utrulig teit, men ulovleg også.... eg tok jobben, og seinare har eg skjønt kvifor han spurte, fordi jobben rett og slett ikkje let seg kombinere med små barn med alt det fører med seg, aller minst dersom ein er åleinemamma i tillegg. Men litt paff vart eg ja...
Gjest Lea Skrevet 10. mars 2004 #5 Skrevet 10. mars 2004 Fikk utrolig mange "rare" spørsmål sist jeg søkte jobb. De testet meg i praktiske ting og grillet meg skikkelig. Var ganske stressa der og da. Jeg fikk regneoppgaver, måtte oversette til engelsk, ble spurt om ganske personlige ting osv. Noen av spørsmålene måtte jeg melde pass på, men det gikk greit. Men da jeg fikk jobben føltes det godt. Jeg hadde bevist noe og vist dem hvem jeg var. Etter intervjuer jeg har vært på tidligere har jeg følt at jeg ikke har fått frem hva jeg kan og hvem jeg er. Denne gangen var det annerledes. Ingen spurte om jeg hadde/ville ha barn, men jeg fortalte dem likevel at jeg ikke hadde barn og at jeg ikke hadde planer om å bli gravid. I min alder er det jo mange kvinner som velger å få barn, så jeg ville helst få frem at jeg ikke hadde konkrete planer eller ønsker om å få barn.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2004 #6 Skrevet 11. mars 2004 Hørte også om ei som ble spurt på jobbintervju om hvor mange barn hun hadde tenkt å få. Helt perpleks over spørsmålet svarte hun det første som falt henne inn - 12!!!
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2004 #7 Skrevet 11. mars 2004 Jeg ble en gang spurt om jeg var masochist. -De skulle bare visst
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2004 #8 Skrevet 13. mars 2004 Kan nevne at jeg på ett og samme intervju bl.a. ble spurt om følgende: Hvor mye er 17*34? Hvor ligger Fransk Guinea? Er du redd for tunneler? Evt edderkopper Slike spørsmål skulle jeg gjerne svart på...
L@dy Skrevet 13. mars 2004 #9 Skrevet 13. mars 2004 Jeg ble en gang spurt om jeg var masochist. :o :o :o :o :o Og hva i alle dager svarte du på det da? Og fikk du jobben? Er greitt at de ønsker å "teste" når en er på intervju. Men jeg tror jeg hadde ledd meg ihel om jeg hadde fått det spørsmålet.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2004 #10 Skrevet 15. mars 2004 Slike spørsmål skulle jeg gjerne svart på... Glemte å si at jobben var som programmerer...
Gjest Virvel Skrevet 15. mars 2004 #11 Skrevet 15. mars 2004 En bekjent av meg var på opptak til Politihøgskolen, og ble blant annet bedt om å danse salsa...
Gjest Si Skrevet 16. mars 2004 #12 Skrevet 16. mars 2004 Jeg har blitt spurt om hvorfor kumlokk er runde... :-)
Gjest Poirot Skrevet 16. mars 2004 #13 Skrevet 16. mars 2004 Fikk også spørsmål om eg hadde barn' date=' og til og med om eg var gravid... det er ikkje berre utrulig teit, men ulovleg også.... eg tok jobben, og seinare har eg skjønt kvifor han spurte, fordi jobben rett og slett ikkje let seg kombinere med små barn med alt det fører med seg, aller minst dersom ein er åleinemamma i tillegg. Men litt paff vart eg ja...[/quote'] Men dette er da noe de kan opplyse om. Trenger ikke spørre intervjuobjektet om det! Er faktisk opp til intervjuobjektet selv å bestemme om det passer eller ei. Kanskje man har praktikant eller hjemmeværende ektefelle.
Gjest Poirot Skrevet 16. mars 2004 #14 Skrevet 16. mars 2004 Jeg har blitt spurt om hvorfor kumlokk er runde... :-) Dette sier jo noe om hvorvidt man har romforståelse. Rundinger er den eneste formen som ikke faller nedi hullet når man vrir på de, i motsetnign til alle andre former.
LilleBille Skrevet 16. mars 2004 #15 Skrevet 16. mars 2004 Dette sier jo noe om hvorvidt man har romforståelse. Rundinger er den eneste formen som ikke faller nedi hullet når man vrir på de, i motsetnign til alle andre former. .. det hadde ikke jeg tenkt på.. hadde vel sikkert svart at det passer jo best med et rundt lokk når kummen var rund jeg...
Gjest Poirot Skrevet 16. mars 2004 #16 Skrevet 16. mars 2004 .. det hadde ikke jeg tenkt på.. hadde vel sikkert svart at det passer jo best med et rundt lokk når kummen var rund jeg... (Må bare legge til at jeg ikke eier romforståelse, jeg har lest at det er derfor de er runde)
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2004 #17 Skrevet 16. mars 2004 :o :o :o :o :o Og hva i alle dager svarte du på det da? Og fikk du jobben? Er greitt at de ønsker å "teste" når en er på intervju. Men jeg tror jeg hadde ledd meg ihel om jeg hadde fått det spørsmålet. Jeg lo nok et skjevt glis, antagelig. De tok meg på senga, kan man si. Jeg var langt fra der jeg er i dag mht trygghet på min egen seksualitet den gangen, så om jeg skulle svart, så ville jeg sikkert sagt nei. Jeg fikk ikke jobben, men det var like greit. Jeg søkte først og fremst for å få intervjutrening, og fant fort ut at jobben ikke var noe for meg.
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2004 #18 Skrevet 24. mars 2004 Jeg ble også spurt om hvorfor kumlokk er runde, gav tilogmed "riktig svar", det finnes for øvrig flere riktige svar på set spørsmålet.. Men jeg fikk ikke jobben fordi, kanskje pga svaret mitt på "hvor stort det årlige markedet for paraplyer er i Bergen"..
Gjest Scarlet Skrevet 25. mars 2004 #19 Skrevet 25. mars 2004 Jeg var på et intervju en gang hvor jeg ble spurt om jeg var i et forhold. Ja, sa jeg. Da lurte de på hvordan jeg ville takle det hvis det skulle bli slutt, og hva jeg skulle gjøre hvis det skulle ende. Det hadde absolutt ingenting med saken å gjøre. Jeg spurte om hvorfor det var viktig for den jobben og da svarte de at det er viktig å føle seg litt kjent med de man ansetter... MY GOD!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå