AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette regnestykket, som kanskje er åpenbart, før jeg kommer løpende til HR-avdelingen... Jeg begynte i jobb 1. september som nyansatt med brutto årslønn kr 420 000, altså kr 35 000 brutto pr måned. Vi har fått beskjed om at i 2013 så får vi feriepenger utbetalt istedet for vanlig lønn i juni måned. Med 4 mnd opptjening i 2012 tilsvarer feriepenger ca kr 14 000 brutto. Men jeg trodde feriepenger kom i tillegg til vanlig lønn? Vil brutto månedslønn istedet deles på 11 måneder? Dersom det stemmer at én månedslønn erstattes av feriepenger, så blir min brutto lønn i 2013 11*35 000 + 14 000 = kr 399 000, ganske langt fra det som står på kontrakten, med ganske betydelig påvirkning på min økonomi. Er dette riktig?! Anonym poster: de96cc30409ffac0dc0013ad54e4feaa
Veronica W Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Feriepenger kommer med bakgrunn av hvor mange måneder du har jobbet året før, altså for deg bare 4 måneder.. velger du å ta ut full ferie, 5 uker, vil du i tillegg bli trekt av feriepengene for de dagene utover det du egentlig har opptjent deg i feriepenger. Ganske kjipt, men sånn er det! Tror ikke du kommer så langt med å løpe å klage til arbeidsgiver over dette gitt.. Første året man ikke jobber fullt blir uansett kjipt slik som du forklarer ja.. Feriepenger teller ikke med i årslønn. Årslønn er månedslønn x 12, altså den lønnen man ville hatt dersom man ikke tok ut noe ferie. Feriepenger skal dekke opp inntektstapet i ulønnet feriefritid.
Isrose Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 Det du får utbetalt en vanlig måned er brutto årslønn delt på 12. På min arbeidsplass gjøres det på denne måten i juni: Man legger sammen vanlig månedslønn og feriepenger, samtidig trekkes det lønn for alle feriedagene. Første året hadde jeg tjent opp 10 feriedager, så da ble jeg trukket i lønn for 10 dager. Neste år hadde jeg 5 uker ferie og da ble jeg trukket for 25 dager (ca. en måned). Det høres ikke ut som arbeidsgiveren din gjør noe feil. Hvis det gir deg økonomiske problemer kan du høre om det er mulig å ta mindre ferie. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette regnestykket, som kanskje er åpenbart, før jeg kommer løpende til HR-avdelingen... Jeg begynte i jobb 1. september som nyansatt med brutto årslønn kr 420 000, altså kr 35 000 brutto pr måned. Vi har fått beskjed om at i 2013 så får vi feriepenger utbetalt istedet for vanlig lønn i juni måned. Med 4 mnd opptjening i 2012 tilsvarer feriepenger ca kr 14 000 brutto. Men jeg trodde feriepenger kom i tillegg til vanlig lønn? Vil brutto månedslønn istedet deles på 11 måneder? Dersom det stemmer at én månedslønn erstattes av feriepenger, så blir min brutto lønn i 2013 11*35 000 + 14 000 = kr 399 000, ganske langt fra det som står på kontrakten, med ganske betydelig påvirkning på min økonomi. Er dette riktig?! Anonym poster: de96cc30409ffac0dc0013ad54e4feaa Årslønn/12=månedslønn Så har du enten 4 eller 5 uker ferie. De ukene får du selvsagt ikke lønn for (du har jo ferie). Istedet får du feriepenger, utregnet og opptjent året før. Siden du ikke har fullt opptjent feriegrunnlag i 2012 kan du be om å få ta ut mindre ferie. Om bedriften ikke tar ut fellesferie og stopper produksjonen helt kan dette være kurant. Anonym poster: f6920ab16f38bca598b21f32b96f3b62
Rosalie Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 Årslånnen er brutto inntekt ved 100 % stilling uten ferieuttak. Feriefritiden er ulønnet (for de aller fleste). Derfor har man feriepenger for å dekke opp inntektstapet når man tar ut lovpålagt ferie. Feriepengene tjenes opp året før ferieåret. Har man ikke tjent opp nok feriepenger året før (enten i nåværende eller tidligere jobb) til å dekke inntektstapet trenger man ikke ta ut full ferie. Dette må man i såfall huske på å melde fra til lønningsavdelingen om.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #6 Skrevet 20. desember 2012 Er dette riktig?! Anonym poster: de96cc30409ffac0dc0013ad54e4feaa JA, det er riktig. Har du trodd at når folk snakker om hvilken årslønn de har, så har de tenkt at feriepenger kommer på toppen? Vel, slik er det altså ikke. Anonym poster: 8c4eb24ea56bd0773bbce3e3e7455d5e 3
Gjest pellepirat Skrevet 21. desember 2012 #7 Skrevet 21. desember 2012 Som de andre her sier, så kommer egentlig ikke feriepenger på toppen av månedslønna. I.o.m at du begynte 1.september har du ikke opparbeidet "full ferie". Du har rett på å ta ut full ferie om du ønsker, men siden du begynte 1.sept. vil en del av ferien bli ulønnet. Jeg begynte 1.sept. 2011 i min jobb så kan fortelle hvordan det ble gjort her: i år hadde jeg 8 dager "lønnet" ferie. Arb.giver var litt fleksibel, så fikk tatt ut 2 uker ferie uten at det ble trekk i lønn. Jeg fikk dermed "vanlig" lønn i juni. (fikk mnd.lønn+feriepenger-8 dager trekk). Endte da opp med vanlig mnd.lønn utbetalt. Skulle jeg hatt f.eks 4 uker ferie, så hadde jeg blitt trukket 20 dager, og hadde følgelig fått en veldig lav utbetaling i stedet.
estrella Skrevet 21. desember 2012 #8 Skrevet 21. desember 2012 Men hvis du jobber før denne jobben så får du vel litt feriepenger fra forrige jobb? Og det er slik her også, slik de andre skriver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå