Gå til innhold

Når mor er syk, kan hun kreve at jeg stiller opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå bor ikke vi sammen og krangler mye. Hun ringte og sa hun var så dårlig at jeg måtte komme å passe ungen vår. Jeg må på jobb pga lite bemanning og mye å gjøre i juletiden. Hun har dårlig kontakt med sin familie og tydeligvis ingen som gidder å stille opp. Hva skal jeg gjøre?

Anonym poster: 2df88800f37ba09a101c8bc03a850d60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun er så syk at hun ikke kan ta vare på barnet; hvilke alternativer har du egentlig? Ikke tenk så mye på hva mot kan kreve eller ikke; hva er det beste for barnet her?Men da forutsetter jeg også at hun faktisk er så syk at hun ikke kan ta ansvar for barnet; ikke bare litt uggen form...

Hva med ditt nettverk? Er det noen der du kan bruke?

• Liker 15
Skrevet

Er barnet deres bare hennes ansvar? Jeg trodde nemlig man var to om å ha barn. Hvis du har far, så har du vel mulighet til å bruke egenmelding vef sykt barn sånn som alle andre. Hvis mor er så syk at hun ikke kan ta ordentlig vare på barnet, så har jo ikke barnet ditt det noe bra. Da bør du stille opp.

• Liker 21
Skrevet (endret)

.... jeg måtte komme å passe ungen vår.

Altså, du er ikke barnevakt for ungen din. Du er en far! Det kan være dere krangler fordi mora til barnet er ei skikkelig merr, hvem vet, det bryr jeg meg lite om, har man barn så går de først, uansett.

Endret av xalo
  • Liker 24
Skrevet

Nå bor ikke vi sammen og krangler mye. Hun ringte og sa hun var så dårlig at jeg måtte komme å passe ungen vår. Jeg må på jobb pga lite bemanning og mye å gjøre i juletiden. Hun har dårlig kontakt med sin familie og tydeligvis ingen som gidder å stille opp. Hva skal jeg gjøre?

Hvis du blir syk, og har ungen din tilfeldigvis. Hva gjør du da...? Merkelig nok så er det alltid slik at det mer synd på menn når de er syke...

• Liker 13
Skrevet

Jeg synes det er trist at du lar dine krangler med eksen være viktigere enn at du kan få mer tid med barnet ditt.

• Liker 7
Skrevet

Er barnet deres bare hennes ansvar?

Ja, det lurer jeg også på TS. Det er ingen som kan kreve noe fra deg. Du kan velge om du ønsker å være en god foreldre, eller en dårlig.

Anonym poster: 4b5aa1fef1d9eb2a2f3a982f2e7c77dc

• Liker 2
Skrevet

Det er ditt barn også. Er mor syk, og ikke har andre til å passe, bør det være en selvfølge at du, som faktisk er barnets far, stiller opp. Uavhengig av om du krangler mye med mor, så er det barnets beste som bør være i fokus.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror faktisk at jeg ville ringt til far FØR jeg ringte til andre for å be om hjelp hvis jeg hadde vært i den situasjonen at noen måtte ha barnet hos seg mens jeg var syk, men så hadde jeg da også gått ut i fra at han satt barnet sitt før våre problemer.

• Liker 6
Skrevet

Du har vel krav til fri fra jobben for å ta deg av barn dersom den andre er for syk til det.

Det synes jeg faktisk du plikter å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Vel jeg kjenner til ei som var i samme situasjon, uten særlig nettverk. Hun ble syk og kunne ikke se etter barnet. Faren ville ikke "hjelpe mor" med avlastning så barnet kom midlertidig under barnevernets omsorg den tiden mor var syk.

God far? Nei absolutt ikke! (og her er jeg flau over at det er far jeg kjenner)

Anonym poster: bd15dddfc9586ca390c2ac3005bfb8ff

• Liker 10
Skrevet

jeg hadde ikke sagt jeg krever at du har barnet vårt i dag siden jeg er syk. men jeg må si jeg hadde forventet at han stilte opp som far og har barnet sitt når jeg er syk. når han er syk og har barnet pleier jeg å skyve alt annet til siden og hente barnet.

Anonym poster: 417651b3cb7cc6d8935e90157ccbfd0a

• Liker 2
Skrevet

Har mor fått overført alle "syke barn eller barnepasser"-dagene til seg eller har du halvparten av de? Om siste, skal du naturligvis ta barnet om ikke, så har du ikke krav på fri for å passe barnet, og får du fri er det uten lønn. Da vil det ikke være naturlig at du tar deg av barnet, med mindre det passer for deg og arbeidsgiver.

• Liker 4
Skrevet

Enig m rosalie..

Om du bare er samværsforeldre og betaler bidrag er barnet 100% mors ansvar.. Mor plikter da å ta seg av barnet til en hver tid . -til og med om de skal ha samværsdag med barnet,men må avlyse grunnet feks jobb..

Jeg ville tatt meg av barnet / skaffet barnevakt og krevd at hele bidraget den måneden ble tilbakebetalt..

Gjest Violetta
Skrevet

Enig m rosalie..

Om du bare er samværsforeldre og betaler bidrag er barnet 100% mors ansvar.. Mor plikter da å ta seg av barnet til en hver tid . -til og med om de skal ha samværsdag med barnet,men må avlyse grunnet feks jobb..

Jeg ville tatt meg av barnet / skaffet barnevakt og krevd at hele bidraget den måneden ble tilbakebetalt..

Det kravet tror jeg du kan glemme. Hele bidraget for en hel måned for en dag borte fra jobb??

• Liker 2
Skrevet

Det er i utgangspunktet en selvfølge at man trår til for sitt eget barn.

Men det finnes de som bruker barnet aktivt mot eksen, sånn at slike "kriser" og avtalebrudd er en del av et større spill som handler om kontroll og makt. Hvis det er tilfellet for TS er det ikke sikkert at det eneste riktige er å stille opp.

Anonym poster: 3ce0d866c23248086047a7c22354288c

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde latt henne seile sin egen sjø.

Anonym poster: 3b362d89648b05ef64b2a1cbdc777bb5

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde latt henne seile sin egen sjø.

Anonym poster: 3b362d89648b05ef64b2a1cbdc777bb5

Så du hadde latt mor og barnet ditt seile sin egen sjø og i verste fall latt barnevernet tatt hånd om barnet ditt mens mor var syk og ute av stand til å ta vare på det?? Her har vi barnet i fokus gitt........

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...