Gjest Jon Are Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 hei alle sammen! For to måneder siden var jeg på Oslo horse show. Var utrolig bra synes jeg! Men en ting må jeg si forundret meg. Jeg gikk forbi "oppvarmingsbanen" der de rir før de skal ut på selve banen, og der var det faktisk ganske mange som red uten hjelm. Det var første og fremst menn som gjorde dette! Hva synes dere? Er ikke mannlige ryttere opptatt av sikkerhet på hesteryggen? De hadde jo selvsagt hjelm når de red den "ordentlige banen men likevel...jeg synes dette var rart! Med hilsen fra Jon Are
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Menn er sterkere enn kvinner. Derfor trenger ikke menn hjelm i like stor grad som kvinner gjør. Anonym poster: 4ac20f2685c6aebdb885c274b125dd73 1
Gjest Gaea Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 De tror de ser tøffe ut når de ikke gidder, rett og slett. De fleste kvinner jeg kjenner som rir på et høyt nivå dropper også hjelmen, for når man er flink kan visst ikke ulykker skje. Mest utbredt blant dressurryttere riktig nok... Synes forøvrig det burde være påbudt med hjelm på alle stevner, uansett nivå. Det er tross alt mange barn som ser på, de burde obs på at de er forbilder for mange. Er også for hjelm under dressurstevner, greit nok at hatt ser elegant ut - men ikke særlig praktisk ved et fall.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Alle som vil sette seg på en hest uten hjelm bør gjøre følgende først. Kast et egg i asfalten og se for deg at det er hodet ditt om hesten skulle bli skremt, få en raptus, eller for morro skyld bukke så bakbeina svinger over huet og kaster rytteren av. Man kan være så flink man vil, men så lenge man skal forholde seg til et levende dyr med egen vilje og instinkter, bør man alltid ta høyde for at ulykker vil og kan skje. Anonym poster: 1408457f5defd4aa5ef681643f34a1ca 4
2shy Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 Vet om mange kvinnelige som dropper hjelmen også. Bare det å sitte på en hest uten hjelm er ren idioti. Uansett hvor godt man skulle kjenne hesten så kan "alt" skje. Ei jeg stod på stall med ble liggende i koma og måtte ha flere år med opptrening etter et stygt fall. Dette er en svært erfaren rytter som rir i høye klasser, likevel gikk det galt. Hadde hun ikke hatt hjelm hadde hun dødd. Jeg har også hatt nok stygge ulykker til å vite at hjelmen har reddet meg, og det i sitasjoner man i utgangspunktet skulle tro man var "trygg".
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. desember 2012 #6 Skrevet 20. desember 2012 Først og fremst - Oslo Horse Show. Jeg er bak scenen der hvert år og kan si at den generelle holdningen til hjelm nedover i europa, er rett og slett fraværende. De bruker rett og slett ikke hjelm. Kanskje fordi det er for varmt på sommeren? Eller fordi de bare gir blaffen? Men jeg kan si at før oppvarmingsbane, så ser du ryttere, med siggen i den ene hånda, og en håndhest i den andre, mens de rir på en diger og frisk hest. Totalt chill. At det går bra, er et under... De skandinaviske er så mye flinkere, men ikke flinke nok. Og jentene er hakket flinkere enn mannfolka. Jeg kjenner også en god del "barske" mannfolk, og de kan jo seff ikke ødelegge cowboystilen med hjelm. Fysjom. Det er jo snakk om å holde på stilen for alt det er verdt (selv om han ene fikk åpna hele bannebrasken etter en ridetur). Jeg red på en langtur med journalistfølge. Jeg var den eneste som red med hjelm og journalisten spurte meg hvorfor jeg red med hjelm. *dooh* Sa bare at "selvfølgelig rir jeg med hjelm. Noe annet er jo bare dumt" Jeg rir med hjelm! Dermed basta! Og dagens hjelmer er jo både luftige og behagelige, så det er ingen grunn å sutre over hjelmsveis. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå