AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Hei, Jeg har en litt vanskelig situasjon. Jeg og mannen min forlovet oss for noen måneder siden. Vi er begge glade i å reise og har derfor lyst til å gifte oss i utlandet. Dette nevnte vi for mine foreldre som var positive til det. Like etterpå viste deg seg at min søster var gravid. Denne nyheten kom like etter at vi hadde funnet to datoer som passet og fått tilbud fra to sjømannskirker i utlandet. For at min søster kunne ha mulighet til å delta valgte vi den datoen som var lengst unna hennes fødsel. Nå viser det seg at hun ikke kan delta likevel pga risiko ved å fly et stykke ut i svangerskapet, det har medført at min foreldre sier at de heller ikke vil komme siden min søster ikke kan. De mener at vi enten skal gifte oss i Norge eller et sted hvor man slipper å fly. Jeg syns det er kjempeleit at mine foreldre ikke vil delta pga dette, vi har allerede booket kirken, men nå er det meste allerede ødelagt siden mine foreldre nekter å komme. Hva skal vi gjøre? Bør vi utsette bryllupet eller gifte oss i Norge? Vi ønsker ikke noe stort bryllup. Anonym poster: 0525718cc542e07f968ffe180c8e617b Anonym poster: 0525718cc542e07f968ffe180c8e617b
Portvinpiken Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Dere bør gjøre det dere ønsker. Betyr det veldig mye at dine foreldre er med så ser det ut som dere må gifte dere i Norge. Er ikke dette altoverskyggende viktig så fortsetter dere planleggingen og gifter dere i utlandet. Akkurat det spørsmålet tror jeg bare det er dere som kan svare på, for folk er forskjellige :-) Og ja - jeg synes det høres sært ut at dine foreldre ikke vil være med. 4
Gjest Surrehodet Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 Hvorfor gifte seg i utlandet? Kan dere ikke bare lage en liten seremoni hjemme i hagen? Og så dra på ferie? Det gjør ingenting å tenke utenfor "vi reiser til en sjømannskirke og gifter oss" boksen. Det er faktisk ikke så spesielt å gifte seg i utlandet. Snakk om å lage problemer for en dag man alikevel har bestemt seg for å ikke lage så mye oppstyr omkring. 3
Portvinpiken Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Hvorfor gifte seg i utlandet? Kan dere ikke bare lage en liten seremoni hjemme i hagen? Og så dra på ferie? Det gjør ingenting å tenke utenfor "vi reiser til en sjømannskirke og gifter oss" boksen. Det er faktisk ikke så spesielt å gifte seg i utlandet. Snakk om å lage problemer for en dag man alikevel har bestemt seg for å ikke lage så mye oppstyr omkring. Men hvis de har lyst å gifte seg i utlandet, så er jo det spesielt for de. At du mener det ikke er viktig har jo ikke noe med disse å gjøre :-). Et bryllup er jo for de som gifter seg og de bør jo selv få bestemme hvor de ønsker at dette skal gjøres. Jeg synes det er synd å måtte endre planene pga familiens ønsker. Vi er da i 2012 hvor folk flest betaler sine egne bryllup og feirer på den måten de selv ønsker. Det kan være mange grunner til at man ønsker å gifte seg et annet sted enn i Norge eller i sin egen hage, så selvfølgelig kan det være spesielt fint! 8
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 For meg er det viktigste at våre nærmeste kan være med å dele dagen. Vi tenkte på å reise til Roma eller Budapest for å gifte oss pga familie som ikke kan være tilstede pga sykdom eller ikke lever, men kom frem til at det er enda viktigere at de som har muligheten kommer. Det sier seg selv at mormor ikke hadde kommet hvis det hadde vært flyreise eller en tur over 5t, og det er ikke jeg villig til å sette som krav. Så hos oss blir det i hagen. En kan dessverre ikke bli med, slik hadde det blitt uansett hvor og når, men det overskygges av at det er andre som også betyr mye har anledning å dele dagen vår. Til syvende og sist ble det ikke så viktig å gifte seg i utlandet eller gjøre det på den måten. Finnes så mange muligheter for å skreddersy vielsen etter deres ønsker og behov uten å måtte eksludere noen. Så jeg er vel egentlig helt enig med Surrehodet. Ønsker dere uansett lykke til. Ingen lett ting å ta stilling til.
Gjest chiki Skrevet 21. desember 2012 #6 Skrevet 21. desember 2012 Vi skal gifte oss i Roma i februar. Vi bestemte oss i november, og booket både fly og leilighet til oss. Vi regnet ikke med at så veldig mange ble med uansett. Jeg ville ikke hatt noe stort i Norge, men det hadde jo selvfølgelig vært koselig om nærmeste familie hadde delt dagen med oss. Men det viktigste for OSS er å dele dagen sammen og skape gode minner. En fest kan vi ha når vi kommer hjem om vi bestemmer oss for det:) Synes det er litt smålig om foreldrene dine ikke blir med fordi søsteren din ikke kan. Hadde skjønt dem litt om du giftet deg rundt terminen hennes, og litt om det er på andre siden av jordkloden.Hvor langt ut i svangerskapet hennes er det? Jeg var 2 uker i tunisia da jeg var 5-6 måneder på vei:)
CathFoto Skrevet 22. desember 2012 #7 Skrevet 22. desember 2012 Vi ønsket å gifte oss i Sør-Afrika, men pga hans besteforeldre som ikke tør en sånn tur og som det betyr mye for å være tilstede så valgte vi bryllup i Norge og bryllupsreise i Sør-Afrika, selv om en vielse i bushen hadde vært fantastisk. Men vi tok det valget selv, og det er et viktig poeng. I ditt tilfelle hadde jeg valgt enten å gifte meg hjemme eller finne en dato som er etter søsteren din har født og kan reise. Men det må være deres valg, og synes det er veldig dårlig gjort av foreldrene dine og prøve å presse frem en løsning som de foretrekker. Sånn skal det jo ikke være.
Athene Skrevet 22. desember 2012 #8 Skrevet 22. desember 2012 Med så steile foreldre hadde jeg vært fristet til å bare gjennomføre uansett, jeg takler ikke å bli manipulert inn i mine valg på den måten. Det sagt. Dersom min bror ikke kunne ha kommet av hvilken som helst grunn, hadde jeg gjort endringer. Det er viktig for meg å ha han til stedet. Hadde det betydd mye å ha bryllupet i utlandet hadde jeg utsatt bryllupet, et år er lite i den store sammenheng. Hadde datoen vært viktigere enn lokasjonen hadde jeg flyttet bryllupet til Norge. Det viktigste er at det er deres valg, alle forhold tatt i betraktning. Hvilket valg gjør at du ikke vil angre i ettertid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå