AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Jeg skal kjøpe en bok til en 16 år gammel gutt. Han ønsker seg en "spennende" bok. Men jeg husker ikke når jeg selv gikk over fra ungdomslitteratur til voksenlitteratur. Bør jeg se etter bøker i voksenavdelingen? Hva kan passe en på 16 år? Han er nokså oppegående, men han er jo "bare" 16 så det bør vel ikke være altfor avansert innhold heller. Noen tips? Ser for meg at bokhandlerne ikke har tid til å hjelpe nå rett før jul. Anonym poster: e60a4c5e0b09d3db64aee701dd67a843
SoftKitty Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Hm.. Hunger Games kanskje, eller bøker i den sjangeren? Prøver å komme på noen med gutter i hovedpersonrollen men alle dystopi/post-apocalyptic-bøkene jeg har lest har hatt jenter som hovedperson (innbiller meg at yngre gutter helst vil lese bøker med gutter som forteller men kan ta feil:P)
Snooks Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 Da jeg var 16 fikk jeg beskjed av læreren min at jeg skulle lese L av Erlend Loe. Jeg likte den, men Doppler er alltid en vinner. Kjempebra bok! Så kan du jo følge opp med Volvo Lastvagnar neste år
Gjest Herr Heftig Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Du kan jo prøve noe fantasy. F.eks en bok i serien A Song of Ice and Fire (Game of Thrones). Personlig foretrekker jeg Tolkien, men det er et mye tyngre skriftspråk, for ikke å snakke om at noe av spenningen er borte når man har sett det på film ti ganger.
SoftKitty Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 (endret) Doppler er veldig morsom:D Tror nok L passer bedre for litt eldre? Jeg leste Naiv, Super og Fakta om Finland også når jeg var rundt 17 og like dem veldig godt. Du kan jo gi ham Hobbiten også, den er jo i vinden nå og er en knall bok, lettlest og spennende Mye mer lettlest enn Ringenes Herre. Liker han litt gore osv så kan jeg anbefale American Psycho....^^ Endret 20. desember 2012 av SoftKitty
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #7 Skrevet 20. desember 2012 Tusen takk for alle svar! Erlend Loes bøker har jeg et vanskelig forhold til selv (altså, liker de ikke i det hele tatt), og de er ikke spesielt spennende heller synes jeg, så de blir det nok ikke. Fantasy-sjangeren er kanskje noe han ville ha likt, men jeg tror jeg vil kjøpe en enkeltstående bok, ikke bøker fra en serie. Hm.. Jeg husker han nevnte at han likte en faktabok om krigen han fikk for noen år siden. Men jeg vil kjøpe skjønnlitteratur / roman til han tror jeg. Gjerne en litt nyere bok. Anonym poster: e60a4c5e0b09d3db64aee701dd67a843
SoftKitty Skrevet 20. desember 2012 #8 Skrevet 20. desember 2012 (endret) Krim kanskje...? Nålen av Ken Follett er fra rundt 2. verdenskrig og er veldig spennende (samt nesten en klassiker?) Pillars of the Earth av Ken Follet er også veldig bra og spennede, jeg leste den første gang når jeg var rundt 16-17. Det er ikke krim da, men historisk drama (men med en del slossing og kriging og sånn) fra 1100-tallet. Begge de to er gamle bøker da... Endret 20. desember 2012 av SoftKitty
Eiil Skrevet 20. desember 2012 #9 Skrevet 20. desember 2012 Elantris av Brandon Sanderson er å anbefale, tilhører ikke noen serie og er en fantastisk bok både for jenter og gutter!
SoftKitty Skrevet 20. desember 2012 #10 Skrevet 20. desember 2012 "Miss Peregrine's home for peculiar children" leste jeg nylig, den er vel også akkurat oversatt til norsk. Veldig spennende, og hovedpersonen er en 17 år gammel gutt:) Det er ikke en serie men slutten la opp til en oppfølger på et tidspunkt..
Gjest celine Skrevet 20. desember 2012 #11 Skrevet 20. desember 2012 (endret) Michael Grant har en serie som er utrolig spennende! Min sønn leste dem først, og jeg måtte lese dem etter ham - ble liggende til svarte natta og lese selv. Nifs, tankevekkende og fengende! Vi har bare lest dem på engelsk, så jeg vet dessverre ikke de norske titlene, men ta et søk på forfatter. Den første boka heter "Gone". Så følger "Hunger", "Lies" og "Plague". Siste boka kommer ut en gang i løpet av 2013... Sukk, håper det er tidlig i 2013 :-) Endret 20. desember 2012 av celine 1
Gjest Sága Grotesque Skrevet 20. desember 2012 #12 Skrevet 20. desember 2012 Hva 16-åringer liker er fullstendig individuelt. Jeg er 16, og hadde jeg fått GONE, Hunger Games eller noe lignende ville jeg blitt på grensen til fornærmet, mens andre igjen gladelig leser Twilight- og House of Night-bøkene. Selv foretrekker jeg å få bøker jeg selv har pekt ut, med mindre det er fra en person som har likt syn på bøker som meg. Ser noen har nevnt American Psycho og ja, det er en fantastisk bok, men om man ikke er vant til å lese eller vil lese for ren underholdning blir den lett kjedelig med tanke på at den beskriver verden fra øynene til en mann som blir fysisk dårlig av at andre har penere visittkort enn det han har. Frankenstein er dog en bok jeg selv anbefaler; språket kan nok oppfattes som noe tungt, men det kommer man raskt inn i, i tillegg til at det er en klassiker alle har hørt om men som temmelig få 16-åringer vet hva handler om utover monsteret. Og så har den så fine skildringer, sukk.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #13 Skrevet 20. desember 2012 en mann som blir fysisk dårlig av at andre har penere visittkort enn det han har men det er slikt som er så hysterisk morsomt i den boka :D Anonym poster: df06383cef5d93e1391eca79a61aff82
Gjest WendyClear Skrevet 20. desember 2012 #14 Skrevet 20. desember 2012 Doppler er veldig morsom:D Tror nok L passer bedre for litt eldre? Jeg leste Naiv, Super og Fakta om Finland også når jeg var rundt 17 og like dem veldig godt. Du kan jo gi ham Hobbiten også, den er jo i vinden nå og er en knall bok, lettlest og spennende Mye mer lettlest enn Ringenes Herre. Liker han litt gore osv så kan jeg anbefale American Psycho....^^ Erlend Loe er genial, men er egentlig bøkene hans så spennende? Hobbiten tror jeg blir for barnslig, ville heller gått for ringenes herre. Hobbiten er jo tross alt skrevet som en barnebok. Ringenes herre tror jeg vil slå bra ann, om ikke game of thrones-serien som ble anbefalt over. Jeg synes du heller skal sette nivået litt for høyt, enn for lavt. En 16-åring ser på seg selv som voksen, og når han ønsker seg en bok til jul vil jeg tro leselysten er såpass høy at han skal klare voksenlitteratur.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #15 Skrevet 20. desember 2012 Jeg tror de fleste bøker liker 16 år gamle gutter... Anonym poster: a26a8f7ecbb9b7870675e2395a2540be 1
SoftKitty Skrevet 20. desember 2012 #16 Skrevet 20. desember 2012 Hobbiten tror jeg blir for barnslig, ville heller gått for ringenes herre. Hobbiten er jo tross alt skrevet som en barnebok. Ringenes herre tror jeg vil slå bra ann, om ikke game of thrones-serien som ble anbefalt over. Jeg er ikke enig men ok:) Jeg syntes Hobbiten var kjempebra og spennende, og jeg leste den som voksen (og leser mye). Men hver sin smak såklart. 1
SoftKitty Skrevet 20. desember 2012 #17 Skrevet 20. desember 2012 Hva 16-åringer liker er fullstendig individuelt. Jeg er 16, og hadde jeg fått GONE, Hunger Games eller noe lignende ville jeg blitt på grensen til fornærmet, mens andre igjen gladelig leser Twilight- og House of Night-bøkene. Hunger Games osv er vel ikke helt det samme som Twilight da, hvorfor ville du bli fornærmet? 1
Ruskemor Skrevet 20. desember 2012 #18 Skrevet 20. desember 2012 Vet om mange gutter i den alderen som liker denne "serien" http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6932223
Perelandra Skrevet 20. desember 2012 #19 Skrevet 20. desember 2012 Jeg støtter de som har forslått Hunger Games og bøkene om Eragon. Selvsagt er det stor forskjell på 16-åringer, men min erfaring er at fantasy eller litteratur som bygger på historiske hendelser er mest interessant. Et av tantebarna mine fikk Hobbiten til jul for noen år siden. Han var 12 år da, men dette er en bok som fenger både barn og voksne, så jeg vil ikke si han er for gammel til å få den.
Gjest Sága Grotesque Skrevet 20. desember 2012 #20 Skrevet 20. desember 2012 Hunger Games osv er vel ikke helt det samme som Twilight da, hvorfor ville du bli fornærmet? Det er jeg klar over, men jeg synes fremdeles ikke Hunger Games er bra. Ideen er god, men utføringen elendig og fylt av klisjéer og urealistiske handlinger. For all del, de duger nok som underholdning, men jeg legger lista litt høyere enn tidsfordriv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå