Gå til innhold

Barnebursdag - ønsker ikke gave, kun penger til veldedig formål

Marken

Anbefalte innlegg

Lillejenta mi er bedt i bursdag til en barnehagevenninne som blir 6 år. I invitasjonen står det at hun ikke ønsker seg noen gaver men ønsker seg penger til et spesielt veldedig formål.

Kan jeg allikevel gi henne en liten gave ved siden av pengene? Eller bør jeg la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette noe jenta selv ønsker eller er det moren, er min tanke...

Misforstå meg rett, jeg er for å gi til veldedige formål og synes i prinsippet at vi har nok forbruk av leker og andre unødvendige ting. Så i stor grad synes jeg det er lurt å lære den kommende generasjonen at vi ikke må ha så mye ting.

På den andre siden så synes jeg barn skal få opplevelsen av det spesielle med bursdag. Samtidig, det får man vel om man er i sentrum og får mye oppmerksomhet og hun får vel pakker fra familie, ergo nok.

Hmm...

Jeg har, som du skjønner, mange tanker om dette, men hva jeg ville gjort i din situasjon, jeg vet ikke.

Tror kanskje jeg hadde kjøpt en liten pakke hårklype eller truser eller noe slikt å lagt ved? :vetikke:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan skippe gaven med god samvittighet. Ta dem på ordet, og gjør som det står i invitasjonen. Det kan godt være de virkelig ønsker å slippe gaver, så da er det dumt om du bruker penger på noe som ikke egentlig er ønsket.

Jeg skal innrømme at jeg har vært fristet til å gjøre akkurat det samme (bursdagsgaver skal være billige, ergo er det sjelden noe å samle på, og jeg har ofte direkte gruet meg til gavehaugene med skrap som kommer i kjølvannet av en hel klassefest)... Ungene får masse gaver fra familien og trenger ikke mer, de har så det holder og enda litt til. Men jeg har ikke turt å gjøre det, i frykt for snipete reaksjoner fra foreldre. Men en vakker dag... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en 6 åring ikke ønsker gaver har jeg liten tro på, faktisk. Jeg synes dette høres rart ut.

Anonym poster: a5f90f52c8bb253ede7fe118fd4889fb

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en 6 åring ikke ønsker gaver har jeg liten tro på, faktisk. Jeg synes dette høres rart ut.

Anonym poster: a5f90f52c8bb253ede7fe118fd4889fb

Barn kan gjerne nettopp være de som ønsker seg slike gaver, kanskje aller mest spesielt i juletider.

De har gjerne en stor empati for barn i vanskelige situasjoner, og synes helt sikkert det er innmari stas å gjøre slikt.

Jeg tror det er mer usannsynlig at foreldre pusher barna til å gjøre noe sånt.

Sannsynligvis har barnet hørt om at andre barn med mindre heldige kår i andre land, og tenker at h*n vil gjøre noe som hun ser andre gjør(også grunnen til at endel barn holder basarer osv på eget initiativ).

Barn har gjerne større empatisk evner og ønske om å hjelpe andre enn voksne tror og lærer dem ;)

Anonym poster: 5a480d3baae5b986dc5544b5e80d3bad

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette noe jenta selv ønsker eller er det moren, er min tanke...

Misforstå meg rett, jeg er for å gi til veldedige formål og synes i prinsippet at vi har nok forbruk av leker og andre unødvendige ting. Så i stor grad synes jeg det er lurt å lære den kommende generasjonen at vi ikke må ha så mye ting.

På den andre siden så synes jeg barn skal få opplevelsen av det spesielle med bursdag. Samtidig, det får man vel om man er i sentrum og får mye oppmerksomhet og hun får vel pakker fra familie, ergo nok.

Hmm...

Jeg har, som du skjønner, mange tanker om dette, men hva jeg ville gjort i din situasjon, jeg vet ikke.

Tror kanskje jeg hadde kjøpt en liten pakke hårklype eller truser eller noe slikt å lagt ved? :vetikke:

Ikke truser. Undertøy er det da foreldrene som skal kjøpe.

Anonym poster: f443491e78bb14250ef5cbc7c0f8b7a9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at datteren din lager noe til henne. Flette et vennskapsbånd for eksempel? Symbolsk og koselig.

Syns ikke du bør gi noe som koster penger, men samtidig stusser jeg litt over at en seksåring har tatt denne avgjørelsen selv.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at mange småjenter synes det er stas med nye fine truser, men selvsagt, det gjelder ikke alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange av dere under vurderer barn. det finnes barn som faktisk tenker på andre enn seg selv. og i steden for å ville ha masse leker til seg selv -ønsker å hjelpe andre.

og barn kan ha en like fin bursdag selv uten å få gaver fra alle vennene i klassen.

Anonym poster: c74e477e753284eb7d7c175229569112

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det som stod i invitasjonen.

Ikke mer komplisert enn det. Kan jo hende at jenta har fått masse gaver fra familien, og vil ha selskap med vennene sine, men trenger ikke få gave av dem i tillegg? Det morsomste er jo selve selskapet, at alle kommer og leker, kaker og moro!

Husker da mine var på den alderen og hadde kassevis med småleker både på rommene sine og på loftet som de aldri lekte med, det er bedre at det går til noen som trenger det mer, som kanskje ikke har noe.

Og en 6-åring kan da selvfølgelig ha bestemt dette selv. Jeg tror ikke foreldrene ville gjort dette om ungen ikke også synes det er en god idé. Ingen foreldre vil vel 'ødelegge' bursdagen til barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at datteren din lager noe til henne. Flette et vennskapsbånd for eksempel? Symbolsk og koselig.

Syns ikke du bør gi noe som koster penger, men samtidig stusser jeg litt over at en seksåring har tatt denne avgjørelsen selv.

Dette synes jeg var en super idé!! Takk for tips :):blomst:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du bare skal følge det som står i invitasjonen, det står jo der for en grunn.

Anonym poster: 2d204b452c935b2e7f2180ebf2d0b2a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min niese på 7 år kunne godt kommet på dette selv. når jeg spør hva hun ønsker seg til jul/bursdag sier hun at det er veldig vanskelig, for hun har jo alt.

Synes heller skeptikerne her burde grublet litt mer på denne ideen, og kanskje skapt en ny trend blant litt større barn, at man gir en gave til barn som har mindre, og heller gir en liten personlig ting, en tegning en sang (hva vet jeg) hvis man ønsker det.

Barn får mer enn nok gaver fra foreldre, tanter og onkler, besteforeldre, familievenner osv osv.

Når barn er store nok til å forstå kan en alternativ gave være flott for alle parter

Anonym poster: 0c7ce4d04db2edfd151c0ece7a83f44f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skjønte jeg ikke.

Hvorfor skal ikke andre enn foreldrene kjøpe undertøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at noen sjekker om/hvor mye som er blitt gitt til det veldedige formålet? Bare nysgjerrig...

Jeg ville fått barnet til å lage et fint kort. Kjøpt inn litt materialer til dette som fine ark, klistremerker osv, og kanskje noen bilder av bursdagsbarnet og ditt barn:)

Anonym poster: 1585d44d63812e846dd328304cdcdfe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillejenta mi er bedt i bursdag til en barnehagevenninne som blir 6 år.

Er dette reelt? Barnehagebarn blir ikke seks i år. De som ble seks i år begynte på skolen i høst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...