AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Hei! Jeg er tynn av natur, og har alltid vært det. Med en BMI på 17 sier det seg selv at jeg ikke har mye å gå på. Bruker prevensjon enda, skal slutte i mars/april, og er spent på om jeg er i stand til å bli gravid med min kroppsvekt... Har jo mens, og spiser jo, men ugunstige arb.tider har gjort at jeg går heller ned enn opp. Veier nå 50kg og er 170 høy... Mannen min sier at han nekter å få barn med meg før jeg veier minst 57 kg, men han forstår liksom ikke at det er vanskelig for meg å legge på meg. Er nervøs for at jeg ikke skal ha nok å gi et foster, og at et evt. Svangerskap ville belastet kroppen min mer enn hvis jeg var større... Noen tynne/undervektige/kloke som har peiling på dette? Anonym poster: c7bc6939c12a6d48f916e87cde998ebe
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Det går fint om du klarer å bli gravid men en slik BMI. Men du bør være forbredt på og kunne takle å legge på deg litt ekstra under svangerskapet for babyen sin del. Ca 15 kg er vel anbefalt for undervektige. Anonym poster: 319480041105172331098c089a14611b
Athene Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 Det kan gjøre det vanskligere å bli gravid, og det kan øke risikoen for spontanabort en del. Så dersom du klarer det hadde jeg forsøkt å venne kroppen til et sunnere kosthold før graviditeten. Det gir de beste forutsetningene både for deg og barnet. Det sagt, så lenge du kan bli gravid og klarer å beholde, og spiser tilnærmet normalt, tar fosteret det den behøver. Undervekt i seg selv påfører ikke fosteret skader, så lenge du spiser relativt sunt. Det å få i seg nok fett er noe av det viktigste, flere studier viser sammenheng mellom mors inntak av sunne fettsyrer og barnets IQ. Kroppen klarer ikke å hente alt den behøver fra Omega 3 kapsler.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Ei venninne av meg er ca 165 høy og veier ca 45 kg, hun har født 4 barn og vært gravid 5 ganger, en spontanabort. Men jeg kjenner mange normalvektige, inkludert meg selv, som har hatt en spontanabort. Så lenge man er frisk og ikke er underernært pga en spiseforstyrrelse så skal det ikke være noe stort problem å bli gravid, selv om det klart er en fordel å veie litt mer. Venninna mi har tydeligvis veldig høy forbrenning fordi hun har vært like tynn som gravid alle gangene (hvis vi ser bort fra den svære magen) og magen har blitt like tynn kort tid etter fødsel. Så hun veier nå like mye som før hun ble gravid med nr 1. Hun har alltid spist sunt og ikke lite mat heller. Babyene veide over 3 kg alle sammen når de ble født, så næring fikk de. Hun har et veldig smalt bekken men hun hadde ingen problemer med å føde. Alle ble født naturlig. Anonym poster: bdef168d4a542e9a3b6a629506d23dde
Loppe Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 Jeg var undervektig når jeg ble gravid med mitt første barn. Nøyaktig samme høyde og vekt som deg. Ble gravid på første pp og hadde et vanlig svangerskap, dog med mye kvalme. Gikk opp 17 kg. Jeg tror det er mer risiko forbundet med graviditet og overvekt. Legene nevnte avldri vekten min.
Gjest Caroline55 Skrevet 20. desember 2012 #6 Skrevet 20. desember 2012 (endret) . Endret 9. november 2013 av Caroline55
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #7 Skrevet 24. desember 2012 Ei venninne av meg var undervektig da hun ble gravid. Hun har alltid slitt med å legge på seg. Men under graviditeten la hun på seg 25 kg!! :-) Ps - hun slet lenge med å bli gravid.. Om det skyldtes vekten vet ingen. Legene fant aldri noe galt! Anonym poster: c75b44053299ab28e6297984b06da5ae
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #9 Skrevet 26. desember 2012 Damene før i tiden var jo undervektige i forhold til hvordan gjennomsnittsdamen er nå til dags. Likevel fødde de opptil 12 unger Samme med alle de underernærte damene i Afrika, de får jo gjerne både 3 og 4 barn hver. Så undervekt er ikke i sammenheng med å ikke kunne bli gravid. Det er overvekt som er problemet. Men har du en spiseforstyrrelse er det noe annet, da må man få hjelp slik at man takler å se magen vokse uten å gå inn for slanking.. Anonym poster: 8116252504f60a42285caf3e6fc35e19
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #10 Skrevet 26. desember 2012 Hadde rundt samme bmi som deg og ingen problemer med å bli gravid eller selve svangerskapet. Har to barn. Dette var min naturlige bmi og først nå i en alder av 40 + så har bmi'en sneket seg over 18. Anonym poster: 7751f509836a8955aca699fdd12f2d8b
Gjest meh Skrevet 26. desember 2012 #11 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Damene før i tiden var jo undervektige i forhold til hvordan gjennomsnittsdamen er nå til dags. Likevel fødde de opptil 12 unger Samme med alle de underernærte damene i Afrika, de får jo gjerne både 3 og 4 barn hver. Så undervekt er ikke i sammenheng med å ikke kunne bli gravid. Det er overvekt som er problemet. Men har du en spiseforstyrrelse er det noe annet, da må man få hjelp slik at man takler å se magen vokse uten å gå inn for slanking.. Du vet at den gjennomsnittlige IQen i en god del land i Afrika er rundt 70 som er betraktelig lavere enn vestlige land hvor den ligger på omtrent 100? Først og fremst forårsaket av undernæring, både under svangerskapet og senere i livet. Det at barnet overlever betyr ikke at det ikke er skadelig. Samme var situasjonen generelt i Norge for en del år tilbake. Kort oppsummert, det å bli gravid mens man er undervektig er en dårlig idè. Endret 26. desember 2012 av meh
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #12 Skrevet 26. desember 2012 Du vet at den gjennomsnittlige IQen i en god del land i Afrika er rundt 70 som er betraktelig lavere enn vestlige land hvor den ligger på omtrent 100? Først og fremst forårsaket av undernæring, både under svangerskapet og senere i livet. Det at barnet overlever betyr ikke at det ikke er skadelig. Samme var situasjonen generelt i Norge for en del år tilbake. Kort oppsummert, det å bli gravid mens man er undervektig er en dårlig idè. Ehm, tror vel heller det er mangel på skolegang og utdanning, som er grunnen til lavere IQ, enn akkurat maten. Intelligens er i stor grad arvelig, og har ikke så mye å gjøre med hvor mange gulrøtter og epler du spiser i løpet av en dag. Kjenner mange undervektige som har gode karakterer og høy IQ jeg De går på skole, men har ikke så stor matlyst. Likevel funker hukommelsen gitt. Anonym poster: 8116252504f60a42285caf3e6fc35e19 1
Amarinda Skrevet 26. desember 2012 #13 Skrevet 26. desember 2012 Du vet at den gjennomsnittlige IQen i en god del land i Afrika er rundt 70 som er betraktelig lavere enn vestlige land hvor den ligger på omtrent 100? Først og fremst forårsaket av undernæring, både under svangerskapet og senere i livet. Det at barnet overlever betyr ikke at det ikke er skadelig. Samme var situasjonen generelt i Norge for en del år tilbake. Kort oppsummert, det å bli gravid mens man er undervektig er en dårlig idè. Og du vet at man kan ha BMI på 17 og ikke være underernært?
Gjest airam90 Skrevet 26. desember 2012 #14 Skrevet 26. desember 2012 Jeg hadde BMI på 18.5 ellernoe før jeg ble gravid og det går i kategorien undervektig. Er gravid i uke 17 og har slitt litt med å legge på meg pga løs mage i mange uker. Men babyen er frisk og tar det den trenger Nå er jeg endelig blitt kvitt den løse magen og er på vei opp igjen i vekt, deilig! Hva med å høre med legen? Kanskje han kan ta litt prøver av deg og finne ut hva du bør spise mer av osv?! Alltid greit å snakke med legen om det også. Lykke til
Gjest meh Skrevet 26. desember 2012 #15 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Og du vet at man kan ha BMI på 17 og ikke være underernært? Riktig, derfor jeg sier undervektig. Ehm, tror vel heller det er mangel på skolegang og utdanning, som er grunnen til lavere IQ, enn akkurat maten. Undernæring regnes som nummer èn årsak til lavere intelligens i U-land, det er utvilsomt en sammenheng. Klart, det har ikke fullt så mye å si som i disse landene med mindre du sulter barnet ditt gjennom oppveksten, men det har noe å si og er ikke særlig gunstig for barnet. Intelligens er i stor grad arvelig, og har ikke så mye å gjøre med hvor mange gulrøtter og epler du spiser i løpet av en dag. http://en.wikipedia....nd_intelligence Endret 26. desember 2012 av meh
Sulosi Skrevet 26. desember 2012 #16 Skrevet 26. desember 2012 Du vet at den gjennomsnittlige IQen i en god del land i Afrika er rundt 70 som er betraktelig lavere enn vestlige land hvor den ligger på omtrent 100? Først og fremst forårsaket av undernæring, både under svangerskapet og senere i livet. Det at barnet overlever betyr ikke at det ikke er skadelig. Samme var situasjonen generelt i Norge for en del år tilbake. Kort oppsummert, det å bli gravid mens man er undervektig er en dårlig idè. Skadelig??? Man må jo ta høyde for at noen mennesker bare er tynne uten at det betyr at de feiler noe. Jeg fikk mitt første barn når jeg var undervektig, faktisk var jeg undervektig frem til jeg ble 25 år fordi det er slik jeg er skapt. Den teorien med lavere IQ kjøper jeg heller ikke nei. I u-land er det nok tilgangen til helsetjenester, skolegang og næringsrik mat som er årsaken, ikke at mor er undervektig.
Gjest meh Skrevet 26. desember 2012 #17 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Skadelig??? Man må jo ta høyde for at noen mennesker bare er tynne uten at det betyr at de feiler noe. Jeg fikk mitt første barn når jeg var undervektig, faktisk var jeg undervektig frem til jeg ble 25 år fordi det er slik jeg er skapt. Den teorien med lavere IQ kjøper jeg heller ikke nei. I u-land er det nok tilgangen til helsetjenester, skolegang og næringsrik mat som er årsaken, ikke at mor er undervektig. Nutrition Nutrition has been shown to affect intelligence prenatally and postnatally. The idea that prenatal nutrition may affect intelligence comes from Barker’s hypothesis of fetal programming which states that during critical stages of development the intrauterine environment affects or ‘programmes’ how the child will develop. Barker cited nutrition as being one of the most important intrauterine influences affecting development and that under-nutrition could permanently change thephysiology and development of the child.[20] It has been shown that under-nutrition, particularly protein malnutrition can lead to irregular brain maturation and learning disabilities.[21] http://en.wikipedia....gence#Nutrition http://ernaehrungsde...p_611__2001.pdf Endret 26. desember 2012 av meh
Gjest Naria Skrevet 26. desember 2012 #18 Skrevet 26. desember 2012 BMI betyr minimalt. Selv om man faller inn under kategorien undervektig eller overvektig trenger dette på ingen måte stemme med virkeligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå