AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Hei! Noen som vil fortelle hvor mye lån man sitter igjen med etter 6år i utlandet som medisinstudent? Ta gjerne eksempler fra flere land eller egen situasjon. Hva er størrelsen på avdragene pr måned/3.måned, og hvor lang er løpetiden? Er det håndterbart eller rett og slett et stikk i siden hvor man må leve med en betydelig lavere "nettoinntekt" enn norskutdannede leger? Svar gjerne dere som er tannleger eller fysioterapauter også Anonym poster: daffbee7613e4583d549ebb9f975bc8b
ninuska_ Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Min venninne sier at hun sitter igjen med dobbelt så mye lån som meg etter fem års studier (jeg får vel en 300.000-ish) - for hun betaler skolepenger i tillegg til å få vanlig utbetaling. Det andre kan jeg ikke svare på, men det finnes nok svar på på Lånekassa sine nettsider.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 Kjenner en del på tannlege i polen. De lever som "konger" der nede på studielånet fordi det er så billig der. Limosin på byen/dyre drinker/bor kjempefint osv. Det blir en tung overgang når de flytter hjem til Norge igjen. Anbefaler å leve litt spartansk der nede hvertfall, man trenger ikke bruke opp alt, kan spare litt og. Hvertfall siden man sannsynligvis ikke får jobb med en gang man kommer tilbake til Norge heller sånn som situasjonen har blitt. Anonym poster: c040e18e2eed0b4d58f65b57f1cd9495
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 Kjenner en del på tannlege i polen. De lever som "konger" der nede på studielånet fordi det er så billig der. Limosin på byen/dyre drinker/bor kjempefint osv. Det blir en tung overgang når de flytter hjem til Norge igjen. Anbefaler å leve litt spartansk der nede hvertfall, man trenger ikke bruke opp alt, kan spare litt og. Hvertfall siden man sannsynligvis ikke får jobb med en gang man kommer tilbake til Norge heller sånn som situasjonen har blitt. Anonym poster: c040e18e2eed0b4d58f65b57f1cd9495 Jeg kjenner mange som studerer medisin og stomatologi i Øst-Europa, både Polen, Tsjekkia, Latvia og Ungarn. Ingen av de bor spesielt fint (de har fine leiligheter, men de må være flere om å leie én leilighet (altså som et vanlig norsk kollektiv), for SÅ billig er det ikke å leie sentral og fin leilighet der) og limousine på byen har jeg aldri hørt noe om. I følge en jeg jobbet med i sommer pleier de å spise en del på restaurant, og da koster det "bare 100 kr for god biff og vin til maten". Det er jo billig, men det norske studielånet er jo ikke nok til å dekke det hver dag... Poenget er: det har vært inflasjon i øst, og prisforskjellene mellom Norge og Øst-Europa er der selvsagt ennå, men det er ikke så stor forskjell at man lever helt fantastisk kun på studielån der nede. Tar man også med i betraktningen at man ikke kan jobbe ved siden av studiene der (mange i Norge jobber jo på sykehjem, sykehus, ambulanse, legevakt osv og tjener fett på det samtidig som det er relevant til studiene) så er det i alle fall ikke noen forskjell mellom hva man har å rutte med her kontra der. Ellers tror jeg ikke studielånet blir noe problem å håndtere med en normal, norsk legelønn, men spørsmålet er vel heller om man faktisk får seg jobb som lege etter å ha studert der i 6 år fra nå. Det er verken lege- eller tannlegemangel i Norge, og med søknadsbasert turnus som flaskehals etter gjennomført grunnutdanning kan det se dårlig ut for utenlandsmedisinere. Anonym poster: 040ea9579fd924eaa07ddefd5b9adf74 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 Jeg kjenner mange som studerer medisin og stomatologi i Øst-Europa, både Polen, Tsjekkia, Latvia og Ungarn. Ingen av de bor spesielt fint (de har fine leiligheter, men de må være flere om å leie én leilighet (altså som et vanlig norsk kollektiv), for SÅ billig er det ikke å leie sentral og fin leilighet der) og limousine på byen har jeg aldri hørt noe om. I følge en jeg jobbet med i sommer pleier de å spise en del på restaurant, og da koster det "bare 100 kr for god biff og vin til maten". Det er jo billig, men det norske studielånet er jo ikke nok til å dekke det hver dag... Poenget er: det har vært inflasjon i øst, og prisforskjellene mellom Norge og Øst-Europa er der selvsagt ennå, men det er ikke så stor forskjell at man lever helt fantastisk kun på studielån der nede. Tar man også med i betraktningen at man ikke kan jobbe ved siden av studiene der (mange i Norge jobber jo på sykehjem, sykehus, ambulanse, legevakt osv og tjener fett på det samtidig som det er relevant til studiene) så er det i alle fall ikke noen forskjell mellom hva man har å rutte med her kontra der. Ellers tror jeg ikke studielånet blir noe problem å håndtere med en normal, norsk legelønn, men spørsmålet er vel heller om man faktisk får seg jobb som lege etter å ha studert der i 6 år fra nå. Det er verken lege- eller tannlegemangel i Norge, og med søknadsbasert turnus som flaskehals etter gjennomført grunnutdanning kan det se dårlig ut for utenlandsmedisinere. Anonym poster: 040ea9579fd924eaa07ddefd5b9adf74 Takk for svar! Jeg har erfaring som sykepleier fra før av, noe jeg tror kan hjelpe meg gjennom flaskehalsen du nevner, men for de som står på bar bakke med kun en legeutdannelse fra ungarn og ingen erfaring eller annen utdannelse i tillegg tror jeg det kan bli vanskeligere. Anonym poster: daffbee7613e4583d549ebb9f975bc8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå