Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er akkurat ferdig med en mastergrad, men er livredd for å søke på jobber. Til tross for lang utdanning føler jeg ikke at jeg kan noe som helst. Har f.eks. ikke vært innom alle felt innenfor jussen og føler meg absolutt ikke i stand til å håndtere dette. Jeg har karakterer som ligger midt på treet og jeg er fullt klar over at fullmektigstillinger utgår... Jeg bor i nærheten av Oslo.

Spør arbeidsgiver om spørsmål av faglig art på et evt. intervju? Hvordan er det med opplæring? Jeg har bare hatt "småjobber" i butikk o.l. som ikke krever noe særlig faglig dyktighet eller kompetanse...

Takk for alle svar, råd og tips!

Anonym poster: 8246c3b0f5d5d111175c9034e9ea7e7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ikke helt svar på spørsmålet ditt, men du har jo klart en master så da må du jo kunne en del. Og det er jo ingen skam i å slå opp noe om man er usikker. Men hvis det er områder du føler deg helt blank på så vil jeg anbefale at du leser litt om det. Ingen kan alt og er mester før de får prøvd seg i praksis.

Anonym poster: 37821677f50b64ca67e8aa18bc4ecaeb

• Liker 3
Skrevet

Man er jo alltid litt nervøs for å starte med ny jobb. Det er alltid utfordrende fordi alt er nytt. Uansett hvor mye utdanning man har. Det er ingen selvfølge at du skal kunne absolutt alt. Men i og med at du har en mastergrad kan du nok ganske mye! Og ganske sikkert mer enn du selv kommer på nå. Hvis du er helt ræva, og faktisk har fått flax på alle eksamener til nå, kan det jo hende at du er ganske blank, men det er det veldig liten sannsynlighet for. Mer sannsynlig er det at du bare er veldig nervøs for å starte i en helt ny jobb der folk krever kompetansen din.

Du vil jo selvfølgelig få opplæring. Det går jeg sterkt ut fra. Selv om at du har denne mastergraden i ryggen, er de som eventuelt ansetter deg, klar over at dette blir ditt første år med ordentlig praktisk arbeid. Da er det en selvfølge at du vil trenge en del veiledning fra de som har jobbet i yrket og på arbeidsplassen noen år lengre enn deg. Tro meg, dette går helt fint, om du bare kommer i gang. Jo lengre du venter med å ta steget, jo mer bygger det seg opp en vegg av nervøsitet og angst, og jo vanskeligere blir det. Det er bare å hoppe i det, så snart som mulig! :) Lykke til.

Skrevet

Helt normalt! Føler det egentlig sånn enda, til tross for at jeg har jobbet noen år. Bytter jobb til våren og kjenner fortsatt på den at "jeg kan jo ikke så mye og alle andre er så flinke".

Bare å hive seg i det :) Du vil få opplæring og oppfølging og oppgaver som passer til ditt nivå, så vil selvtilliten og mestringsfølelsen komme litt etter litt.

Gratulerer med masteren! Det er noe å være stolt av :)

Anonym poster: 6366770e6856f87a125fe34d5da3edbb

Skrevet

SLAPP AV!

Du har en master, dermed har du bevist at du evner å sette deg inn i ting.

Det er mange jobber hvor det søkes etter nyutdannede hvor arbeidsgivere er klar over at de nyutdannede må ha opplæring. De søker derfor folk med den formelle kompetansen i orden, og som de har troen på at vil være i stand til å lære seg det nødvendige i jobben raskt.

I min jobb kunne jeg bortimot null og niks av det som var viktig da jeg begynte. Ble ansatt pga. relevant mastergrad med gode resultater, og de var jo fullstendig klar over at opplæring var nødvendig. Nå er det gått ett år, og ting går meget bra.

Skrevet

Jeg er akkurat ferdig med en mastergrad, men er livredd for å søke på jobber. Til tross for lang utdanning føler jeg ikke at jeg kan noe som helst. Har f.eks. ikke vært innom alle felt innenfor jussen og føler meg absolutt ikke i stand til å håndtere dette. Jeg har karakterer som ligger midt på treet og jeg er fullt klar over at fullmektigstillinger utgår... Jeg bor i nærheten av Oslo.

Spør arbeidsgiver om spørsmål av faglig art på et evt. intervju? Hvordan er det med opplæring? Jeg har bare hatt "småjobber" i butikk o.l. som ikke krever noe særlig faglig dyktighet eller kompetanse...

Kjære deg, dette behøver du ikke bekymre deg for. Etter å ha tatt master i rettsvitenskap kan man litt om mange forskjellige rettsområder, men sitter stort sett ikke igjen med detaljkunnskap om noe. Det som betyr noe er at man har fått satt seg inn i juridisk metode, slik at man kan lære seg andre rettsområder og bruke det i praksis.

Jeg er jurist og har vært på en del jobbintervjuer, men har aldri blitt stilt faglige spørsmål for å sjekke om jeg kan noe. Det eneste jeg har blitt spurt om, er hvilke rettsområder jeg synes er mest spennende. I ny jobb får du alltid opplæring, og det plikter arbeidsgiver også å gi deg. Så starter du å jobbe med arbeidsoppgavene og lærer etter hvert som du jobber. Min første jobb gjaldt utlendingsrett, som vi ikke hadde på studiet. Arbeidsgiver tok selvfølgelig høyde for det og ga meg både opplæring og tid til å sette meg inn i det. Jeg var selvfølgelig litt nervøs og usikker, men det gikk kjempebra.

Bare søk! Du er i samme situasjon som mange andre nyutdannede. Et sted må du begynne, og arbeidsgiver forstår det.

Anonym poster: ddf064d90080061d786f08a22ef6a2ee

• Liker 1
Skrevet

Er jo litt meningsløst å faktis fått seg en master og ikke søke på jobber.

Men som andre sier så vil det nok gå bra, og du vil vel få en eller annen form for opplæring.

Det kan jo være nyttårsforsette ditt, søke på jobb =)

Skrevet

Du erfarer en vanlig sykdom mange nyutdannede sliter med. Grunnen til at du tror du ikke kan noe, er at en god del av kunnskapen du har tilegnet deg gjennom studiet ser du på som allmennkunnskap. Du går ut i fra at alle kan det du selv ser på som helt basic, og at du ikke har noe spesialkompetanse å tilføre en arbeidsplass. Jeg har gode nyheter til deg! Du kommer til å møte folk på arbeidsplassen, også de med tilsvarende grad som deg selv, som ikke kan halvparten av det du kan som nyutdannet (teoretisk vel og merke)!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...