Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sirina
Skrevet

Heisann!

For et par år siden tok jeg Mensas IQ-test, mest for min egen nysjerrighets del. Jeg gjorde det bra, og er nå medlem i Mensa.

Mitt spørsmål er da som følger: Er dette noe å legge ved eventuelle jobbsøknader. Jeg har ikke gjort det til nå, men har vurdert det.

Selv om det er mye slike tester ikke kan kontrollere, mener jeg likevel at det sier en del om at du er et oppegående menneske, i alle fall i det henseende som testen er tatt. Det finnes nok også en del folk i Mensa ssom det har "bikket litt over for" til den gærne veien, for å si det sånn, men jeg vil jo ved et eventuelt intervju da vise at jeg er et normalt fungerende menneske på andre måter.

Så altså; Bør jeg legge denne ved, eller virker det mer mot sin hensikt (arbeidsgiver ser på deg som enten nerd eller eventuelt en skrythals (janteloven lenge leve...)).

Mvh Oda

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Det er vel ikke akkurat intelligensen som avgjør om du er skikket til en jobb eller ikke, men dine faktiske kvalifikasjoner. Jeg kjenner flere innen min fagretning, med doktorgrad og en lang rekke publikasjoner å vise til, og som nok kan sies å være veldig intelligente, men som ingen arbeidsgiver vil ansette pga manglende sosiale ferdigheter.

Så mitt svar: Nei, jeg ville IKKE legge ved en slik test. En jobbsøknad bør være to the point med tanke på utlysningsteksten, og ikke inneholde irrelevante ting, hvor en intelligenstest nok kan regnes som irrelevant.

Gjest Myumi
Skrevet

Jeg er også MENSA medlem men har aldri lagt ved kopi av testen når jeg har sendt ut jobbsøknader- du vet aldri hvordan folk vil reagere på det og det kan få stikk motsatt effekt av typen;

"jasså hun tror hun er noe, ja hun skal hvertfall ikke få jobbe her".

Gjest lmari
Skrevet

Jeg synes det virker mot sin hensikt. Det er veldig få jobber hvor den intelligensen som testes i en slik test (logisk sans osv) teller så mye at en slik test er viktig som kvalifikasjon.

... De fleste arbeidsgivere ser jo også etter sosial kompetanse, arbeidsvillighet, humør og faglig kompetanse utover intelligens, hvis du skjønner.

Hvilken bransje er det snakk om?

Gjest Poirot
Skrevet

Du kan evt føre det opp på CV hvis du er et aktivt medlem i foreningen.

Gjest Sirina
Skrevet

Hvilken bransje er det snakk om?

Er ingen spesiell bransje. Jeg er student og søker ny deltidsjobb.

Var egentlig mest tenkt som et generelt spørsmål.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjempeflott at du har scort høyt på Mensa-testen, gratulerer! Du kan jo føre opp på din CV at du er medlem (da forstår de det).

Jeg tror ikke dette i seg selv er en kvalifikasjon til å utføre en jobb, uansett hvilken. Kanskje hvis du søkte en jobb som matematikk-lærer, eller som ingeniør som krever matematiske kunnskaper/romforståelse, men ikke så veldig mye mer.

F.eks. for å være en tøff og god advokat spiller det ingen rolle hvor mye man scorer hos Mensa...Heller ikke i kreative jobber som f.eks. reklamebransjen, bare for å nevne noe.

Mensa måler også bare en liten del av hva det vil si å være et menneske, dette veta alle. Mennesket er et komplekst vesen, og de som lykkes stort er gjerne de som klarer å kombinere flere sider ved seg selv, som sosiale antenner, kreativitet, analyseegenskaper, argumenstasjonsteknikk,m m.m.

Skrevet

Hvis du er aktiv, har verv eller noe sånt kan du sette det på CVn under "frivillig arbeid". jeg tror ikke det vil slå positivt ut i de fleste jobbsøkeprosesser, annet enn til jobber hvor det kreves høy matematisk/naturvitenskapelig utdanning. Janteloven er langt sterkere enn respekten for intelligens her landet. Og det er en utbredt (mis)oppfatning at folk med høy IQ har dårlige sosiale antenner.

Personlig vil jeg gratulere deg med resultatet. Jeg håper at du selv er stolt og får mulighet til å gjøre mye ut av din spesielle evnegave. Helt oppriktig, jeg er ikke spydig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...